Infekterad cheek
Jag har ett stort problem.
Jag piercade kinderna för nästan fyra månader sedan. Den ena har läkt hyfsat bra, det enda på den är att det är en röd prick bredvid själva piercingen, som har blivit varfylld ett antal gånger, men inte nu på senare tid.
Nu till själva problemet. Den andra kinden ser helt förjävlig ut, uppriktigt sagt. Jag har bild på min gamla dator jag kan lägga upp senare om ni vill se bild, men jag ska försöka förklara så bra jag kan. Det är som en stor bula. Tänk dig kinden som vanligt, sen en stor bula med en kula i mitten som sticker rakt ut och är illröd runt omkring. När jag ler så blir det en smilgrop men knölen är verkligen inte fin. Min piercare tycker att jag borde byta stavar, och jag har beställt nya i bioplast som man kan klippa till önskad längd själv. Men jag är osäker på om stavarna verkligen är problemet. Den har varat under hela tiden jag har haft den och nu börjar jag tvivla på om den någonsin kommer att bli bra överhuvudtaget. Det råder ingen tvekan om att det är en infektion, men jag vet verkligen inte hur jag ska göra för att den underliggande knölen ska försvinna. Finns det någon chans för att jag kommer återfå min normala hudfärg vid piercingen?
Jag har även en annan fråga. Jag har provat att bytt stavar, men när jag ska trycka igenom dom igen så följer det med kött ut igenom hålet, som instängd i en bubbla, är det verkligen normalt?
Jag tvättar med koksaltlösning och då mår den jävligt gött, men jag börjar förlora tålamodet nu.
Jag hoppas verkligen att det finns någon här ute som kan hjälpa mig på traven!
Aj då, det där låter inte kul.
Har en kompis som piercade kinderna för ca 7 år sedan och det är ingen lätt piercing. Så fort hon blir aningen sjuk så blossar kinderna upp. Hon har en liknande röd bula, fast mycket, mycket mindre än den du beskriver, bredvid hennes ena piercing. När kulan bulan inte är uppsvullen så ser man att huden blivit lilaaktig runt piercingen. Det syns inte så jätteväl då den är så pass liten men ärrvävnad kan ju tyvärr skifta i lila..
När hon hade problem efter en operation (då hon vart tvingad att ta ut dom och hon fick trycka igenom dom igen) så fick hon rådet att ha koksaltlösning på bomullstussar och lägga dessa på piercingen på kvällarna så att det fick ligga och dra. Lösningen skulle helst vara ljummen och tussarna skulle bytas mot ljummen lösning en gång medan hon hade tussarna där. Tror faktiskt det hjälpte en del.
Jag tror ju iof att dina kinder skulle må bra av så passa långa stavar att det aldrig blir spänt när du ler tex. Det frestar på väldigt mycket när det blir trångt!
Lycka till!!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tack för ditt svar! Min bula torkade för ett tag sedan och sjönk in, och skiftade också i lila, men nu har den blossat upp igen, och värre när jag blir sjuk. Så, det kanske inte finns så mycket jag kan göra åt den egentligen, förutom tvätta och massera som vanligt.

Jag har också haft problem med en av mina kindpiercingar väldigt mycket. Jag fick en stor vätskefylld knöl bredvid den som var en abscess. Jag prövade det mesta med den, torkade ut den med diverse medel. Punkterade den hos piercaren flera gånger men den kom hela tiden tillbaka. Sen gick den tillbaka några månader och jag trodde den skulle försvinna. Men den kom tillbaka. Jag provade andra medel mot kinden (enligt piercarens ordination) men det hjälpte inte. Plockade ut den sen efter 11 månader jag hade gjort den.
Nu har jag ett rött märke/ärr från abscessen jag hade där. Tycker det är rätt fult och kommer nog i framtiden försöka få bort det. Efter det så kanske jag gör om den kinden, eftersom kindpiercingar är mina favoriter och jag tycker det är lite tråkigt att bara ha i en kind.
Jag vet inte vad du ska göra, men nu vet du min "historia". Jag har bioplast det hjälpte varken till eller från för mig.
Nu vet jag inte heller om det är en abscess du har eller om det är något annat. Men vad det än är så hoppas jag det går bra, men jag kände att det var omöjligt att få bort den trots allt jag använde.
- Medarbetare på studier.ifokus
Jag har kollat på din blogg där du lagt upp bilder på din piercing. Min ser inte riktigt lika dan ut, den ligger inte bredvid, utan den är mitt i liksom. Och jag ska fortsätta kämpa, men jag tror faktiskt inte att den kommer bli bra.
Men du har alltså tagit ut den nu?

Japp, jag hade provat det mesta men ingenting funkade. Så piercaren tyckte att jag skulle plocka ut den. Vilket nog var lika bra, för annars hade nog ärret blivit ännu värre.
Om du inte tror den blir bra så kanske det är en idé att ta ut den och låta det läka, sen göra om den? :)
- Medarbetare på studier.ifokus
Åh, jag vet inte om jag vågar. Vill så gärna ha den :(