Frågor om navelpiercing
Hej!
Jag har varit sugen på att pierca naveln i flera år och har bestämt mig för att göra det ungefär vid jul, så jag har lite frågor som jag hoppas att nån kan svara på 
1. Jag har hört att om man piercar naveln när man inte växt klart ( hur menar man föressten med växt klart, på längden eller? ) så kan navelpiercingen ''växa ut'' efter nått år, stämmer det?
2. Hur vanligt är det egentligen att den migrerar? När jag har läst runt verkar det som att det har hänt för nästan alla.
3. Är de sant att den kan migrera efter ca 2 år? Kroppen borde väll ha vant sig vid piercingen vid det laget, tycker de låter konstigt.
4. Krymper allas piercing lite? Känner vissa som hade 12 mm när dom piercade sig men efter att den läkt hade dom 10 mm.
5. Finns det någon som har haft sin piercing i flera år utan problem? Känns liksom som om det nästan inte är värt det för den kommer ändå migrera tillslut.
Tacksam för svar! 
1. Ja, det kan vara innan ett år..
2. Det beror på hur ens egna kropp reagerar, eftersom navelpiercingen sitter på utsidan så är det stor risk att den migrerar
4. Piercingen är ju svullen i början, vet inte om det är därför, men svullnaden går ju ner efter några veckor iallafall.
5. Jag känner många som har fått ta ut dom, även jag :( det är antagligen väldigt vanligt ..
En nytagen piercing behöver gott om plats för att svullna så man ska alltid sätta i ett smycke som är större än vad den är när svullnaden har lagt sig.
Själv känner jag flera med navelpiercing men ingen som har fått ta ut den pga att den migrerat. Jag hade min i 9 år utan problem.
Jag skulle tro att risken för att en piercing växer ut minskar ju äldre den blir men endel får problem med det efter ett par år.
Sajtvärd på Iller.ifokus
1. Den kan ju migrera oavsett hur gammal du är men jag vet inte hur det är med risker om man växt klart eller inte.
2. Min har aldrig migrerat och jag har haft den i ca 7½ år, eller, den började röra sig utåt när jag va mindre och drog i den för att visa kompisar att det inte alls gjorde ont att ha den :P Men den flyttade sig typ bara någon mm och när jag slutade dra i den så slutade den röra sig utåt, så det är knappt att man kalla det att den migrerade.
3. Ja, dom jag har varit med om som haft navelpiercings som migrerat har gjort det efter några år. Inte alltid det gör det på en gång. Men risken är nog ändå mindre ju längre den sitter.
4. Jag tror att det är för att det kan va lite svullet, i stort sett alla läksmycken är ju lite för stora jämfört med vilken storlek man har sen.
5. Jag har som sagt haft min i 7½ år utan problem :)
Tack för alla svar! 
Har aldrig haft problem med mina andra piercingar ( näsvingen, tungan,läppen och öronen om man räknar med dom ) fast navelpiercing är ju en helt annan sak då piercingen sitter utanför kroppen på ett annat sätt.
Så får helt enkelt pierca mig och hoppas på det bästa :)