Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettpiercingar
Läst 4550 ggr
keiko
0

Lite råd önskas! ang. piercing

Hej!

Jag gjorde en centrerad labret för en vecka sedan. Första piercingen. Jag har alltid velat ha en, just i läppen, men det har aldrig blivit av. Så nu gjorde jag det. 26 år :).
Lycklig och glad eftersom jag tänkt på detta läääänge! MEN, nu har jag börjat vackla! Jag har fått positiva reaktioner av de flesta och inga reaktioner alls av några ( de är nog bara artiga med vad de tycker) och jag själv tycker att det är vackert men jag är så rädd helt plötsligt för vad andra ska tycka och hur jag ska uppfattas. Jag har inte ens lyckats berättta för min mor och far som jag har väldigt god kontakt med och jag känner mig helt otroligt barnslig. Det är mycket annat i mitt liv nu plötsligt som är jobbigt av olika skäl och då  känner jag att jag gör det här med min piercingt till ett problem! Jag är annars en stolt person som absolut inte trodde att jag kunde känna såhär. Jag älskar kroppskonst och utsmyckningar… (En piercing går ju dessutom att ta ut! Men tror att jag skulle känna det som ett nederlag om jag bara plockade ur den )

Jag famlar därför etfter lite stöd och råd av er, kära bodyartare,. Jag behöver realistiskt pepptalk av positiva människor. Jag misstänker att jag när jag mår bättre kommer kunna se på det här på ett annat sätt.

Hur är era erfarenheter av reaktioner till era piercingar? Har ni blivit bemötta med skepsism på era jobb t.ex.? Är det i vissa situationer ni blir bemötta på ett visst sätt än om ni inte skulle haft era piercingar? Lyckas ni dölja dem ( tänker då främst på labret och dylikt eftersom det berör mig ) t.ex. vid jobbsituationer etc? ( mest för att ha något att säga till mamma ;) )

Jag har haft piercingen i en vecka nu. Hur blir det om jag ( mot förmodan, men vet inte om jag flippar helt nu) plockar ur den nu? Den läker fint. Läker hålet lättare ihop om piercingen i sig inte har läkt runt staven innan man plockar bort den? Eller är det i så fall bätter att vänta tills den läkt ut…

Tack på förhand!!

Frogge33
0

Du borde verkligen inte plocka ut piercingen. Du är ju nöjd med den. När jag tog hål i näsan så fick inte jag så särskilt många taskiga kommentarer Glad Kanske ett par stycken som tex: "Det ser ut som du har en vårta på näsan"….. haha…. Sånna här kommentarer är det bara att sk***ta i (jag viste ju själv att den inte såg ut som en vårta) Tungan ute Så länge man själv är glad och nöjd så är det bara strunta i alla andra.

Jag hade inte samma problem som du med dina föräldrar, eftersom jag var tvungen att fråga mamma om jag fick ta hål (minderårig)….. Vilket tog ett tag för mig att våga fråga Skrattande

Du behöver inte känna dig barnslig, det är säkert många andra som har kännt precis likadant som du….. Jag kände mig väldigt osäker de första dagarna i skolan (efter att jag piercat mig)

Det är bara att köra på och vara nöjd med dig själv!!! Skrattande //Matilda

// Matilda

[rightPAW]
0

Jag piercade off center labret när jag var 11 år. Mamma höll på svimma, lärarna gav mig moralkaka efter moralkaka men vännerna tyckte det var fint. Nu, 5 år senare har jag snakebites, centrerad labret, septum, töjning  i ena örat och vanligt hål i andra.

Oftast får man ju faktiskt negativ respons, får ofta höra "skrotfejs" mm. Men vad gör det, jag älskar mina piercingar och sen får resten tycka vad dem vill! :)  

Men många kommer faktiskt och ger kompliman ger också ;)

RuiXue
0

Jag piercade näsan i Söndags och sa inget till mina föräldrar. Denna helgen är jag hos mina föräldrar som bor 40 mil ifrån mig sedan jag flyttade hemifrån 2006. Igår fick mamma syn på min nya piercing och sa att den inte var så tokig. Inte många har kommenterat min piercing alls faktiskt, den smälter in rätt väl med mitt utseende så tror inte så många har lagt märke till att jag har en fullt synlig piercing.

Man gör ju en piercing för sin egen skull, för att man själv vill ha den. Vad andra tycker kan man strunta iFlört

Det är mycket som pågår i mitt liv nu också. Var på gränsen till depression för inte alls länge sedan efter att min man lämnade mig i September. För få veckor sedan så ändrades mitt liv drastiskt och jag fann lyckan igen genom goda vänner och nya idoler (Queen) och jag kände att jag ville göra en liten men inte permanent förändring av mitt utseende och det blev så en näspiercing förra veckanGlad

Tycker om min piercing jättemycket, och känner att mitt självförtroende blev ännu bättre efter att jag fick piercingen gjord.

Låt du din piercing vara kvar och njut av att du äntligen gjort denGlad

Jennie

JossanH
0

Haha, så typiskt att man är mer nervös över vad mamma och pappa ska säga än man är när man ska ta piercingen ;)

Jag har fått många bra reaktioner (har haft off centre och har nu en meduza) men även en och annan har ju tyckt att det är fult. min bror tex gillar inte piercingar så han tycker ju att allt jag gör är fult hehe.

På jobbet i somras hade jag en kort labret i hålet utan kula. Den satt perfekt i nån månad tills jag glupskt tog en stor tugga i en chokladboll och svalde piercingen ;) Men min chef tyckte gott att jag kunde ha den i efter att jag berättat om händelsen (trots att jag under en telefonintervju fick höra att piercings var förbjudet). Så egentigen har jag inte haft några bekymmer… Mer än att den växer igen om jag har ut den längre än 5 timmar..
På intervjuer så har jag den i beroende på jobb. Är det ett jobb där man inte representerar något med sitt yttre bland annat, så har jag den i. Nu har jag ju hoppat ett litet steg till och gjort en tatuering på halsen så jag är ju körd i vilket fall nu hehe :P

Sajtvärd på Iller.ifokus

keiko
0

Tack före era inlägg.. Känns bättre nu.

1# Du har helt rätt. Det är egentligen bara att köra på :).

2# Ha ha. Kan tänka mig att dina mamma höll på att smälla av! 11 år gammal :). Jag tyckler det är vackert med piercingar men tycker nog 11 år är lite tidgt. Men du har ju fortsatt och tycker om dina piercingar forfarande så du var ett mycket medvetet barn får jag säga! Tufft.

#3" Låt du din piercing vara kvar och njut av att du äntligen gjort den" Tack! Det ska jag nog göra!

#4 ja, varför är mamma och pappas åsikter viktigast av alla? Jag är ju ändock vuxen och har så varit ett tag nu känner jag.
Jag ska betsälla en genomskinlig labret och sätta i på jobbet när jag läkt har jag bestämt nu. För att känna mig representabel. Jag håller på med hundutställning i bland också och så kan de komma väl till pass. Tack för dina råd.

Hyrrokkin
0

Haha, jag gjorde två anchors idag och har inte sagt något till mina föräldrar heller. Jag överraskade dom för ett par år sedan med en tatuering, nu tänkte jag överaska dom igen efter jul (när jag träffar dom nästa gång) med de här två plupparna vid nyckelbenen ;)

Nu är ju mina föräldrar väldigt stöttande, så även om de kanske inte personligen gillar olika typer av bodymodification och bodyart så är de glada när jag är glad, och de kanske ger någon moralkaka om "men om du ångrar dig då", men vet Jag vad Jag vill och jag vet varför jag gör det så säger dom inget mer. Det är Mitt liv och Mina val, och JAG trivs med att vara piercad och tatuerad, det är allt som räknas i slutändan :)