Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettfrågor-och-svar
Läst 4765 ggr
GucciDior
2010-12-10 15:39
0

Studio?

Hejsan!

Jag är en tjej på snart 16 år, jag har länge velat tatuera mig och tänkt igenom mitt val noga. Mina föräldrar går med på att jag tatuerar mig men det finns ett problem! Vi har kollat runt på lite olika ställen men ingen tatuerar folk under arton år. Mamma kommer självklart vara med vid tillfället så där är det lugnt, men finns det någon här som vet en bra, seriös studio i göteborgsområdet som tatuerar om föräldrarna är med och godkänner?

Jag vet att många här är emot att minderåriga tatuerar sig men jag vill inte höra det. Jag har inprincip växt färdigt och är helt säker på mitt val. Vill inte vänta i 2 år till, har väntat  tillräckligt länge!

Om någon undrar så ska jag göra en tatuering på ankeln med min brors födelsenummer under, vill hedra honom. Vi har gått igenom mycket tillsammans och  han har alltid funnits där för mig, det skulle betyda mycket att ha honom med mig hela tiden..

ShitGoose
2010-12-10 15:51
0

Letar du efter en seriös studio så kommer du nog inte hitta någon som tatuerar under 18 år.. Tyvärr.

Jag är själv 16 år och vill veerkligen tatuera mig!
Men jag får helt enkelt ta och vänta i 2 år.. Och så är det.

Medarbetare på Sphynx iFokus

GucciDior
2010-12-10 16:12
0

Trodde det skulle vara hyfsat lätt om föräldrarna är med! Var i Thailand för snart ett år sedan och var inne på en seriös, fin studio som jag hade hört mycket bra om. Skulle tatuerat mig där men sen hann vi inte med att åka tillbaka dit eftersom min pappa blev sjuk precis innan hemgång, ångrar att jag inte gjorde det där!  :(

jollycox
2010-12-10 22:50
0

Jag tycker att du ska vänta tills du är 18. Du ska ju ändå ha den resten av ditt liv sen.. :)
Jag ville göra en tatuering när jag var 18 men jag väntade för att hinna känna efter riktigt och mycket riktigt ändrade jag mig och gjorde en annan när jag blev 20.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Karmatarerskanise
2010-12-10 23:11
0

Varför stressa? Du lär ju vilja ha en om 2 år också.
Som sagt förut, vill du ha en seriös studio så har dom 18 årsgräns.

I thailand är standarden och kraven inte alls lika dana. Där är det mest pengar pengar pengar. Klart dom tar ynge då.

axilur
2010-12-11 12:56
0

Det finns dessutom en massa risker med att tatuera sig utomlands. Dels har de annan bakterieflora i varmare länder - en som vi härifrån inte riktigt är vana vid, så infektioner uppstår lättare. Sen om något skulle behöva rättas till när man hunnit hem efter semestern igen så tar nog ingen seriös studio i Sverige emot en för att man är omyndig, så eventuella skavanker får man i så fall leva med ett tag.

Jag hade väntat tills jag blev 18. Regeln finns av en anledning och jag tror det är bäst att lita på det. Jag var på väg att tatuera mig så fort jag fyllde 18, men bestämde mig i sista sekund för att vänta lite, och det var tur. Jag hade nog ångrat mig, hur mycket jag än då trodde att det var något jag helt säkert alltid skulle vilja ha.

Nu säger jag inte att du kommer ångra motivet, men vänta åtminstone tills du har åldern inne så att du kan försäkra dig om att allt går till på rätt sätt, osv.

/Anneli

Karmatarerskanise
2010-12-11 13:56
0

GucciDior; förresten, intressant att du skriver att du är i princip färdigväxt, när vanligt folk växer ända upp till 20-23. Kroppen är aldrig färdigutvecklad vid 16.

Så var har du fått det ifrån?

GucciDior
2010-12-14 03:12
0

Får väl helt enkelt vänta, inte  lätt :P

#6 Jag har varit hos många läkare som har följt min tillväxtkurva  och jag har nästan slutat växa helt, dom tror att jag kanske kan växa 2-3 cm till om jag har tur :P Jag kom tidigt in i puberteten, därför slutar jag tydligen växa rätt tidigt också, trist men vad ska man göra.
Hyrrokkin
2010-12-14 03:38
0

#6 och #7

Ni pratar om olika sätt att växa på… :P  Skelettet slutar normalt växa ca. 4-5 år efter puberteten startat, så att man slutat växa på längden vid 16-17 år är inte alls ovanligt, tvärt om.

(har själv gått till läkaren regelbundet för att hålla koll på min scolios, men när läkaren bl.a. efter röntgen konstaterade att jag slutat växa på längden vid ca 17 år ålder, och därför kommer scoliosen förbli oförändrad så slutade vi besöken)

På bredden däremot växer man betydligt längre, men då handlar det inte om skelettväxt utan om muskler, fettdepåer osv. Höfter blir bredare och sådär.

GucciDior
2010-12-14 03:52
0

# Jo, det är sant men jag tänker att ankeln förändras nog inte så mycket mer, det finns ju andra ställen som det sker större förändringar på. Får väl komma på nån mer piercing eller nåt att göra sålänge. Vill ha förändring, det riktigt kliar i fingrarna på mig! ;)

Hyrrokkin
2010-12-14 04:00
0

#9 Ja ankeln stannar nog ganska oförändrad ^^

Tycker det låter som ett bra beslut att vänta. Jag är snart 23 och när jag var 16 gick jag också och kved för mig själv för att jag ville tatuera mig och sa att det var det första jag skulle göra när jag fyllde arton. När jag väl fyllde arton så kändes det inte lika självklart längre, och det dröjde tills jag blev 20 innan jag gjorde min första (och hittills enda) tatuering. Jag är SÅ glad idag att jag inte stressade fram det. Nu har jag haft flera extra år på mig att forma fram idéer som passar mig som handen i handsken, motiv som jag inte hade en tanke på för fyra år sedan. Så snart ska jag iväg och snacka med tatueraren igen :)

Tro mig, det är värt väntan när den väl sitter där! :)

GucciDior
2010-12-14 04:15
0

#10 Läängtar, tatueringar är så grymt fina! Mamma hade ringt en studio jag har läst mycket gott om, han sa att om jag kommer in när jag fyllt sjutton och snackar med honom så kanske han kunde tänka sig och tatuera mig. Men vad jag förstod så skulle han verkligen gå in på både för och nackdelar för att kolla om jag är heelt säker.. Men jag vet inte, får väl ta det som det kommer!

En sak är säker, tänker inte gå till nån hemmapulare, typ kompis, kompis bror eller nåt. Har jämnåriga vänner som har låtit andra vänner tatuera dom och det ser rent ut sagt förjävligt ut! Skeva, ojämna, "darriga" linjer  och så har färgen släppt på en massa ställen, inte vackert alls..

goodbyehiitler
2010-12-14 18:36
0

Sorry, vet du inte vill höra negativt men….

… de som är seriösa tatuerar inte folk under 18 av den anledning att man inte växt färdigt, och som du skriver visst du kanske nästan växt färdigt men sen ska musklerna anpassa sig osv med efter det och det kan fucka upp en tatuering på sikt….

som de andra säger med, om du är så säker att du vill ha den så kan du vänta 2 år till, tro mig

Karmatarerskanise
2010-12-14 18:42
0

#12 Ser att du inte läst de senaste inläggen ;)

goodbyehiitler
2010-12-15 06:57
0

#13 jo men hade missat ett såg jag sen efter, hade missat det när nån skrev att man fortsatte växa på bredden ;)

Sen klart att det finns studior som tatuerar yngre med om man har med förälder, vet några, i skåne då. Om detta nu är något som är så speciellt för dig så visst, tror inte att du ångrar dig som man ofta kan göra annars, men det är värt att vänta, jag väntade tills jag blev 19 ist för att ha gjort det när ja var 16 som jag tänkte och hade bokat tid till först, är glad att jag väntade. Inte ångrat motivet så men innan den görs som ja tänkte då så ska jag rita om den lite.

Mycket som ska stämma ändå när det ska sitta där ju :)

Men det är iaf bra att du är helt emot hemmapulare, många som gör det ist för att vänta. O som du säger, det blir inte bra (oftast iaf)