orolig för mig navelpiercing..
haft min navelpiercing sen mars/april 2010, några månader efter att jag piercade mig började den blöda baksidan av underhålet så ja åkte till studion och dom sa för att det va smycket som var för långt och så bytte dom till en jättekort stav, det va ca 2 månader sen. nu har det slutat blöda men det kommer fortfarande lite rött och otroligt mycket var på hålet under /(i naveln). hålet ovanpå ser helt läkt o bra ut och kommer aldrig var därifrån längre. men hålet på undersidan kommer det jättemycket var /sårskorpor på som fastnar runt huden , ibland gör den ont också. Vad beror detta på?
puutt.
Vet faktiskt inte :P Blev sådär med min kompis näspiercing, nu är den dock bra. Hon tvättade rejält och ja nu ser det fint ut.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Jag hade så också med min navelpiercing. Jag vet inte vad det berodde på, men när jag tvättade den med koksaltlösning två-tre gånger om dagen slutade den blöda och vara helt och har aldrig krånglat sedan dess, vilket är två år sedan nu.
Men jag misstänker att anledningen till att det varar kan vara att en bakterie har hittat en perfekt boplats inuti piercinghålet och får det att inte vilja läka ordentligt. Var består ju delvis av döda bakterier, så det måste indikera på att bakterier befinner sig i piercingshålet som kroppens försvar inte kan få bort.
Om man tänker efter är magen perfekt varm för bakterier att gro på, och piercinghålet skyddar bakterien från yttre påverkan.
Salt dödar ju bakterier i och med osmos (torkar ut bakterien), så jag skulle rekommendera att koka upp lite koksaltlösning hemma: 1 msk salt utan jod i 1 liter vatten. Häll i saltet i vattnet innan du kokar vattnet så att det löser upp sig ordentligt. Låt koksaltlösningen svalna tills det är svalt (varmt) nog att du inte bränner dig, och badda på piercingen. Vicka också staven lite upp och ner medan den är fuktig så att koksaltlösningen tränger in i piercingen och kommer åt problemet. Gör detta två gånger om dagen.
Detta knep har människan använt i tusentals år, och är extremt effektivt.
Hoppas det svarade på dina frågor, och jag hoppas att problemet löser sig. (^_^)
#3 funkar det inte med salu med jod?? varför annars? :P
#4: Jod är inte nyttigt i öppna sår. Det kan irritera piercingen.