Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettpiercingar
Läst 8875 ggr
Mikkipucks
0

"Hur töjer man? "

Jag ska töja ett hål i ena örat. Jag har hittat sidor med billiga och bra smycken, ska snart beställa, men jag har några aktuta frågor;

# Jag har läst att man bara ska töja då man är varm, ex efter dursch. Är det sant?

# Hur töjer man? |

v

En dag då jag börjat töja, ska man stoppa i smycket och låta det vara där hela tiden tills när man ska byta upp sig en storlek. Eller töjer man en stund om dan och sen tar man ut det tills nästa dag då man ska töja igen och medans ha i ett vanligt smycke?

Vad ska man ha tex helosan till, har läst att det kan vara bra till hjälp medans man töjer?

Blir Galen, förstår inte detdär!!

# Måste man rengöra det typ som en näspiercing, och vad gäller det att tvätta med isf?

# Är det nån regel att man inte får vara vid örat och röra? Eller kan man plocka ut smycket och typ röra,kanske sticka igenom lillfingret? [ Om jag nu får så stort nån dag..]

# Hur ofta ska man töja?

# Hur hanterar man Blow outs och sprickor och liknande ifall det händer?

# Måste man undvika något speciellt?

Ifall ni inte förstår vad jag menar, säg till!

För här snackar vi om att verkligen behöva svaren på frågor,

Och om ni vill. Berätta gärna mer,då får jag en bättre blick vad det innebär :)

[rightPAW]
0

Jag töjde på en rast i skolan, var inte varm men det gick fint ändå.

Köp en spiral, alltså då är smycket smalt och sen blirdet tjockare och tjockare, sen kan du byta till större spiral osv och sen kan di stoppa i plugg eller tunnel eller vad du nu vill ha.

Jag rengjorde inte, det går ju inte hål på huden, den töjs ju bara så förstår inte varför man skulle behöva rengöra :)

JossanH
0

Har du redan hål i öronen?
Har du det är det bara att utgå från de befintliga hålen. Har du ett litet hål som till ett vanligt örhänga kanske det kan räcka att trycka i ett till örhänge i samma hål, låta det vara så någon vecka och sedan går det nog att få in en piercingstav på 1,6 mm (den vanliga tjockleken).
Om du inte töjer för snabbt så ska du inte behöva tvätta för då blir det inga sprickor eller liknande. Du ska inte töja mycket åt gången.
Vad har du skickat efter för smycken? Är det en töjsticka, en spiral eller smycken i olika storlekar?
Det finns töjsmycken som är smala i ena änden och tjockare i andra.
Det bästa är att vara varm som efter en varmdusch då huden blir smidigare och inte spricker lika lätt. Du kan ha på lite olivolja eller babyolja på töjsmycket som ska in och så töjer du en mm.
Du ska inte töja tills det gör ont, helst ska det bara spänna lite. Det ger med sig efter några dagar och efter ett par veckor brukar huden ha gett med sig så pass att du kan trycka in smycket en mm till på samma sätt som förra gången.
Blir det sprickor eller blowouts bör du gå ner i storlek så huden får återhämta sig. Du kan även tvätta ett par ggr per dag med koksaltlösning.

Du måste ha det smycket i hela tiden med den större storleken annars töjer sig inte huden.

Är det helt läkt så huden är avslappnad och du har kommit upp till den storlek du vill kan du ta ut smyckena hur du vill. Själv måste jag ha mina i när jag sover (har 16mm stora töjningar) annars drar dom ihop sig för mycket för att jag ska få i pluggarna smärtfritt på morgonen, men jag har kompisar som alltid brukar sova utan pluggar utan att ha problem med att sätta in igen.

Om du kollar upp i vänstra hörtnet på datorn under "neon-skylts loggon" så står det "artiklar". Klicka på den så finns det en artikel om att töja som du kanske bör läsa innan!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Liss
0

Där <-- har du en artikel om just töjning.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Monarchy
0

Det skadar inte att ta en varm dusch men behövs inte.

Det du ska tänka på är, Ha inte brottom!

Ta hål om du inte redan har det hos en bra piercare som vet vart hålet ska sitta.

Låt det läka,

Köp ett färdigt set eller köp separat av spiraler eller en expander. tex http://www.crazy-factory.com/product_info.php?products_id=3878

köp många så det blir så liten ökning i storlek.  2,5mm till 3mm, 3.5mm 4mm. etc,  viss klarar en 1mm i ökning vid varje ökning andra inte.  Tips för att göra det hela billigare är att köpa stickingnålar från second hand, billigt och bra.

så sätt in din expander som är 0,5 -1 mm större än vad du har.när det inte gör ont/ömmar längre,   kan du byta till en större storlek, när den inte ömmar längre så kan du ta nästa.   tog 1-2veckor för mig mellan ökningarna i snitt.

Mikkipucks
0

Okej, tack.. Jag har satt i ett till örhänge i hålet jag ska töja, och det var inga problem alls att få in det! :)

Kan jag stoppa i ett till örhänge nästa vecka vid ungefär samma tidpungt tror ni, jag tänkte eftersom det inte ens kändes då jag stoppade i det andra smycket i hålet? :)

Monarchy
0

så länge det inte är ömt så men gick det in jätte enkelt och inte är ömt kan du säkert köra in nästa imorgon, använd olja om det går tungt. Det "ska" bli lite ömt när man ökar i storlek, dock ska det inte göra ont. som sagt, man ska inte ha brottom man man vill att det ska bli bra och slippa onödigt lidande.

Mikkipucks
0

Okeiokei härligt, :)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.