Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettoff-topic
Läst 5668 ggr
EmmaVarg
0

färgade ögonlinser

hittade inget ställe att lägga in detta på .. men någon av er kanske kan hjälpa mig iallafall,

ska köpa färgade linser (utan styrka), har aldrig använt linser innan och kan inte så mycket om sånt.

vad bör jag tänka på, hur gör man osv? vill veta så mycket som möjligt :p

RuiXue
0

Gå till en optiker! Har du aldrig tidigare använt linser så behöver du lära dig rätt teknik för att ta i och ur linserna samt hur man tar hand om linserna.

Färgade linser finns att köpa på nätet, men som sagt, gå till en optiker och lär dig hur du ska hantera linserna först! Man har bara ett par ögon!

Själv har jag använt kontaktlinser med styrka av och till i 9 år nu. Just nu använder jag dygnet runt linser som jag oftast bara tar ut 2-3 gånger per vecka och det är noga utprovat av min optiker att mina ögon klarar denna typ av linser.

Jennie

Karmatarerskanise
0

Jag hade velat prova, men eftersom färgade linser väl oftast är en och samma storlek, så vågar jag inte.
Kan inte vara bra att ha en storlek, som kanske inte ens passar.

Sen skulle jag aldrig våga stoppa in och ta ut.

RuiXue
0

Oftast har linser samma storlek.

Jennie

Karmatarerskanise
0

#3 Jasså? Vad jag fattade av min optiker så mäter man ut rätt storlek?

RuiXue
0

Jag har då bara sett linser med samma diameter i alla fall.

Jennie

Karmatarerskanise
0

Och samma tjocklek? Det är tjocklek jag har för mig optikern sa finns i olika storlek/tjockhet.

RuiXue
0

Tror det har mer att göra med styrka. Är inte säker. Men färgade linser utan styrka är ju bara till för utseende så jag skulle nog tro att de är samma allihopa.

Jennie

Karmatarerskanise
0

Ja färgade linser är samma. Det vet jag.
Men jag tror fortfarande att linser med styrka finns i tunnare och tjockare. Det är ju ganska självklart för mig att alla inte kan ha en och samma tjocklek, eftersom vi alla är olika.

Kollade på en linssida. Det finns olika diameter. Den finns det ngt som heter baskurva också, även där skiftar det.

Karmatarerskanise
0

Och det är olika vätskehalter och material. Så som sagt, man bör nog egentligen inte använda linser som man inte kollat upp att dom passar en. En dags användning gör kanske inte så mycket, men längre perioder kan de vara farligt.

soetisen
0

Även jag tycker du ska gå till en optiker, har själv provat olika sorters linser, och vissa är ganska osköna att ha i, allas ögon är ju olika vissa sorter passar bättre än andra för en :)

- Medarbetare på studier.ifokus

Ellenfyrkant
0

#7 Linser varierar i mer än styrka. De kan variera i diameter och grad av konvex. Men vanligast är att man bara anger styrka.

Jag har färgade liser själv och vet inte varför jag skulle gå till en optiker för det?
Förvara dem i linsvätska, plocka försöktigt upp med fingret eller ännu hellre med linspincett, utan att vika linsen dubbel. Lägg linsen åt rätt håll med den buktande sidan på fingertoppen, för mot ögat -  jag brukar titta uppåt för det går inte att sätta i om man tittar rakt fram, pupillen störs. Så håller man linsen i någon sekund tills den säkert lossnat från fingret, så är det bara att "blinka" rätt den lite försiktigt. När du använt samma linser några gånger bör kan du spola av med linsvätskan för att inte få med smuts från tidigare användning i ögat, det irriterar någor fruktansvärt. Byt linsvätska i etuin varje gång efter användning.
När du tar ur den tar man försiktigt tag i linsen med pekfinger och tumme (tittar förslagsvis uppåt) och bara plockar ut den. Men akta så du inte tar med naglarna, det gör så fruktansvärt ont att nypa sig i hornhinnan!! Tungan ute

Mvh Ellenfyrkant