Pierca bröstvårtan
Nu har jag bestämt mig för att pierca bröstvårtan imorgon och e fruktansvärt nervös, Nån som kan ge mig lite råd ? Hur smärtan e och efteråt och sånt där. Har piercat septum förut och det tyckte jag själv gjorde fruktansvärt ont haha så nån som har båda piercingarna kanske kan jämföra smärtorna lite, skulle vara jättetacksam för svar & lite råd :)
Har piercat mig 10 ggr och tyvärr måste jag säga att bröstvårtan var absolut det värsta jag gjort! Har haft 3 timmars sittningar när jag gjort tatueringar också men bröstvårtan är fortfarande värst ;)
Men smärtan skiljer sig väldigt mycket mellan personer. Endel tycker det gör pissont medan andra tycker att det knappt känns.
För mig var smärtan efteråt som när man precis slagit i tån hårt i något men att det aldrig ville ge med sig.. En smärta in i ryggraden.
Som sagt- jag kände det så- du kanske knappt kommer rycka på axlarna :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Okej, finns det ingen bedövning eller så ? :p
Jag tror knappast det hjälper med bedövning på en bröstvårta.. saken är väl den att man inte ska ha bedövning just för att alla nerver och dyl ska kunna flytta sig när man sticker igenom nålen.. Är inte säker, men tror det ska vara något sånt.
Som sagt, det är ju sjukt olika hur folk reagerar. Har hört om dom som tycker att det är rent fruktansvärt att pierca naveln. Jag tyckte det var en av dom som kändes minst. Du kanske har tur och inte kommer tycka det gjorde ont alls :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
de gör ont men de går fort =) de ömmar ett tag efteråt men såååå farligt va de väl egentligen inte :) vill man va fin får man lida pin ;)

Jag har gjort båda med och visst känns bröstvårtan lite men det är ju inte så farligt enligt mig, jag föreslår att du väljer piercaren du hade sist så du litar lite extra på personen så känns det lite bättre iaf :)
Säger som JossanH, bröstvårtan var den absolut värsta piercing i smärtväg som jag gjort, och då har jag piercat klitoriskappan också. Sen är läketiden betydligt längre än andra piercingar. Men trots det är det så värt det!
/Anneli
#3 Flytta nerver? Nerverna går väl där de går och de flyttar sig väl inte nämnvärt om man sticker något genom vävnaden tänker jag
Att de är bedövade gör ju att de inte kan skicka smärtosignaler vilket är en slags kemisk reaktion. Själva nervens läge borde väl därför inte påverkas av bedövningskräm som typ embla? Om de ens kan flytta sig i normalfall vid skada.
Paulina
Vid piercing ska det nog inte vara någon fara att använda embla/emla kräm för bedövning. Det är ju vad man använder vid insättning av en p-stav till exempel.
Det är vid tatuering det inte är att föredra, då huden kan bete sig annorlunda under tatueringsnålen, när vävnaden är bedövad.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

#8 tror lite som dig men samtidigt så kommer ju lite att komma in i det nypiercade hålet och ja har inte koll på t.ex. embla men kan det va speciellt bra att få in i "såret"?
Från http://www.eaststreettattoo.se/piercing/faq.html#16 - "Receptfria bedövningssalvor från apoteket gör ingen större skillnad på hur det känns att bli piercad, däremot uppstår temporära hudförändringar som gör att piercingen kan se rätt sned ut när salvans effekt avtar. Den enda effektiva bedövningen mot ett piercingstick är genom lokalbedövning, vilket innebär ett nålstick som är betydligt mer utdraget och plågsamt än själva piercingen!"
/Anneli
finns studios som använder embla eller xylocain som bedövningsmedel innan de piercar.
#9 du sätter på krämen innan och kan själv torka av den när de e bedövat, och även piercaren tvättar av huden innan någon nål sticks in så de ska inte kunna komma in nåt i såret =)

#11 okok, ja tänkte väl för det kan väl inte va bra att ha kvar när man piercar iaf^^
#7 Ja, jag vet i tusan vart jag fått det ifrån.. tror bestämt jag läst det någon stans, men det kanske hade med bedövning av is att göra och kanske gällde huden och inte nerverna.. :S
Sajtvärd på Iller.ifokus
#10 Ja precis. Huden förändras.
Så därför bör man inte använde det vid tatuering. Och möjligt att det blir snett med en piercing också då.
Jag har åtminstone inte förstått mig på varför man ska använda sig av det, vid en piercing. Vill man vara fin på det sättet så får man lida lite :)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
#9 Embla används av vården som bedövning innan nålstick och små ingrepp (som borttagning av födelsemärken) så det kan inte vara så jättefarligt tycker jag :)
#13 Haha, ja så kan det ju kanske vara. Jag vet inte alls, tyckte bara att det lät märkligt för jag har inte hört något om att nerver åker runt och flyttar sig, tycker att det borde ingått när vi hade nerver och nervsignaler som del i fysiologikursen :S
Svullnad, hudrådnad, klåda och dyl kan ju ske när man kör embla (några av biverkningarna) och det är väl kanske det som kan vara dumt i samband med tatuering och då ev piercing.
Jag har dock använt embla vid en piercing och jag kan faktiskt säga att jag inte kände ett endaste dugg. Jag var förvånad när hon sade att den var klar, jag väntade fortfarande på att hon skulle sticka ^^
Paulina
Piercade mig i bröstvårtan i förrigår, är hel nöjd.. struntade i bedövning. Visst det kändes som bara den men efteråt hade jag inte ett dugg ont, värt iaf ! :)
Nu kanske det här är lite sent tillägg, men jag piercade bröstvårtan för några dagar sedan - med bedövning.
Det kändes fortfarande, men antagligen inte alls lika mycket som det kunde ha gjort så jag var glad som bara den.
Min bröstvårta ser inte konstig ut, vad jag vet läker som den ska och det verkar ha gått bra.
Av krämen så svällde inte huden upp eller något sådant, utan såg ut som vanligt bara att den inte var lika känslig…
Kul att du är nöjd med din piercing :)
Jag tänker nu lite längre fram. När man får barn och har gjort hål i börstvvårtan… Alltså hur fungerar det då?
Är det ett hål och mjölken åker ut där också eller?
* Fundersam! *
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
Fredriikaa: det har jag faktiskt också undrat ;)
#19, tack då är det inte bara jag… Vet någon här som kan svara på den frågan?? :D
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

#18 & #19 Det ska inte vara nåt problem med amning när man har piercade bröstvårtor. Jag hörde om en tjej som fick barn och att det kom mjölk ur piercinghålen, men jag vet inte om det stämmer. De flesta tar ur sina piercingar och då brukar nog hålen läka ihop.
Jag skulle def ta bort piercingarna om jag ammade! Det känns extremt ohygieniskt att ett litet barn ska suga på piercingen plus att jag skulle vara livrädd för att barnet skulle råka "få tag" i piercingen så det rycker till.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tagit ut min piercing för ungefär ett år sedan eftersom jag ville ge kroppen tid att läka innan barn. Men jag har inte hört att det ska vara något problem alls…
dock tycker jag min bröstvårta ser otroligt rolig ut nu när staven är borta 
Det är nästan självklart i mina ögon att man tar ut smycket, för det är inte så hygieniskt att låta barnet få suga på ett smycke…
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
Jag hade piercing i bröstvårtan något år innan jag fick mitt första barn och jag kan säga att för mig läkte det snabbt men dom där hålen som mjölken kommer ut ifrån kan bli lite förflyttade så man kan spruta lite hejvilt. Men annars så hade jag inga problem. Jag har hört att man lättare kan få mjölkstockning och att för vissa läker det helt fel så att dom inte för ut mycket mjölk alls.
www.vovvensdagis.se