Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettleva-med-body-modification
Läst 5986 ggr
[liljuhvit]
2011-01-11 01:41
0

Piercing + utbildning?

Är det någon som vet om det är förbjudet med synliga piercingar när man utbildar sig till undersköterska?

Monarchy
2011-01-11 02:07
0

inte säker, men har en bekant som utbildar sig till ambulanssjukvårdare och hon arbetar under studietiden på akuten.  Vissa gillar det inte alls och tvingar dom mer eller mindre att ta ur piercingarna medan man arbetar som jag förstår det.

Medan andra ser inga problem i det eftersom det inte ger något ökad smittrisk

grejs
2011-01-11 15:32
0

Det beror på vart du kommer ha praktik/jobba. Vissa ställen har strikta policys mot piercings, medan man inte bryr sig särskilt mycket på andra arbetsplatser.

Karmatarerskanise
2011-01-11 17:36
0

Utbildningen i sig är ju inga problem, men att jobba i sjukvården med en massa piercingar brukar inte vara omtyckt, och det kan jag förstå.

Så det är möjligt att du inte får ha dom i under praktiken.

[Thiah]
2011-01-11 20:22
0

Det kan vara så att du får ta ut synliga piercingar på praktiken/i jobbet.

Aseptiken är ju viktig inom vårdyrket och därför får du inte ha nagellack och ringar, armband osv.. Men jag har varit i hemvården och där fick man ha piercing.

Har även stuidekamrater som fick ha sina kvar fast dom var på vårdavdelning (typ smycke i näsan). Aseptiken bryts direkt du rör vid din näsa, mun eller liknande så det kvittar om du har en piercing där eller inte.

Niini
2011-01-12 11:20
0

Piercings som går hud/slemhinna eller slemhinna/slemhinna bör man inte ha inom vården då det utgör en smittorisk för både en själv och patienterna. O dessa piercings är i princip samma som de synliga ;)

Dock beror det också på lite var man arbetar, ex. hemvård där det är hemförhållanden så är inte riktigt lika noga att allt är kliniskt rent. Likadant på åldringshem. Däremot på ex. sjukhus bör man nog kolla upp noga hur det ligger till.

Mina gamlingar tycker bara det är häftigt det jag har i öronen ;)

artdesiu
2011-01-12 18:10
0

Undersökteska kan ju innebära alla möjliga yrkesval. Jag har nyligen påbörjat min utbildning till uska och har tre ansiktspiercingar. Vi kommer praktisera fyra veckor per termin (3 terminer).
När frågan om tatueringar och piercingar kom upp verkade det inte vara några problem alls, läraren som svarade sade att dom "lagt ner det".

Själva undervisningen lär inte påverkas om du är piercad eller inte. Men att jobba som uska (beroende på VAD du jobbar med) kan vara en annan femma.