Tungpiercingen skadar
Hej, jag har en stav i tungan och jag funderar på om problemet är att det är för lång? Jag har nämligen bitit sönder några tänder under tiden jag har haft den.
Jag har bytt ut den till kortare längder två gånger förut. Är inte helt säker men jag tror att läkestaven var 20 mm, sen bytte jag till 16 mm men det var för långt och nu har jag i en stav som är 14 mm och det händer att jag biter rätt gött i den med ibland men som tur är så har inget gått sönder då jag haft den. (Vill bara påpeka igen att jag är osäker på storlekarna, får ta ut den imorrn och mäta)
14 mm är rätt kort tycker jag då den kändes väldigt tight när jag satte i den (känns normal nu) men jag kan nog få plats med en ännu kortare tror jag.
Tror ni att den är för lång, kanske dålig placering eller att jag kanske helt enkelt inte borde ha piercing i tungan? Fast jag vill ju inte ta ut den :(
Tänkte bara se vad för råd man kan få av er :)

Gå till en piercare som kan kolla på placeringen och vilken längd du bör ha på staven. Vad har du för kulor?
Var rädd om dina tänder, nya tänder är dyrt!
Finns det inte mjuka kulor till tungstavar? Tänkte, det är ju så mycket säkrare. Nån PTFE-variant.
/Anneli

#1 Sant! Det kan jag ju göra :) Jag har vanliga titankulor tror jag materialet är. Eller menar du storlek? Tack det ska jag vara haha, börjar ju betala nästa år!
#2 Jag hade plastliknande kulor en gång i tiden men dom bet jag sönder, kan ha varit dålig kvalité också. PTFE, ska kika på det :) Tack.
Även jag har kunnat minska längden på staven efter ett tag. Är nu nere på 10/12 (kass koll) men måste snart ner mer.
Att piercingen är rätt placerad och att man har ett anpassat smycke underlättar ju massor men sen har ju vissa lättare för att tugga sönder tänder eller liknande beroende på hur man är som person, hur man rör munnen etc.
Paulina

Det är ju det som är bra med plastkulor, att det är dom som går sönder och inte tänderna! Ja precis, jag undrade om du hade titan, plast eller annat.

#4 Ja, jag funderar på att testa mindre jag med :) Tänkte bara att den som är i nu kändes ju allt för liten i början men är ju van nu så det borde ju gå.
#5 Ah! Tänker inte längre än vad näsan räcker ibland :P Är ju bara byta ut när dom går sönder och ha ett antal i reserv! :)
Ha inte för kort stav bara, då det kan spänna, svullna upp osv.. :P
Man vill ju inte ha läkningsperioden all over again ;)