Töjning 16mm sår-krånglar
Ännu en töjfråga (en låång en) men sitter i en väldigt knivig situation som jag hoppas kan få lite hjälp med.
Upptäckte på julafton (härligt nog) att mitt vänstra öra som jag töjer (håller på med en 16 spiral) smärtade något fruktansvärt. (nu kommer lite bakgrunds info men kanske kan vara till hjälp för eventuell räddare i nöden att veta) Är ganska noga med hur jag töjer och smörjer örat varje dag (och efter varje dusch) med vaseline, särskilt nu på vintern. Men innan jul var jag sjuk och orkade inte duscha eller (dumt nog kanske) sköta töjningarna, varken smörja eller ha mössa om jag skulle ut. Något som jag antar är väldigt nödvändigt nu i vinter. I alla fall så märkte jag på julafton att det inte alls kändes rätt i vänster öra så jag kollade hur det såg ut. Rött men till synes inte svullet så jag smörjade töjningen ibak och tog ur den. På nedre delen av "hålet" så såg det ut att ha blivit en utåtbuktande kant, den var stel, nästan som en sårskorpa, och jag tog varmt vatten på en tops och drog lite över. Det mesta försvann då jag gjorde så (det var lite gulaktigt, troligen var) och sedan var det bara den här utåtvikta kanten. Jag tvättade med varmt vatten (ej koksalt då det brukar torka ut och svida), smörjade försiktigt den röda örsnibben med en natursalva som jag tycker är bra för mycket (självsprickor och andra sår står det på tuben) och tog vaseline på töjningen och satte i den igen. Drog tillbaka den lite och funderade inte mer på det. Nu (på självaste nyårsafton) så kände jag av det igen så jag tog ur töjningen och kollade hur det såg ut nu. Det gör ont och det är rött och kanten är kvar. I sånna här fall brukar man ju downsiza men i mitt fall blir det knepigt då jag är utom räckhåll för mitt töjningsförråd och kan inte komma åt det på 3 dagar. Jag sitter alltså här med min 16 mm, som nu dinglar på en så liten omkrets som det går (så inte gummiringen går igenom hålet).
Skulle vilja veta vad man kan ta sig till för att ordna detta och vad det kan vara som är problemet. Jag själv tippar på kyla eller något, men är inte alltför inläst på alla problem som kan uppstå vid töjning så tips och förslag skulle vara till stor hjälp!
Du har fått blowout. Det är nog för att du har töjt åt samma håll hela tiden. Jag brukar vända på spiralen när det är dags att trycka in den mer. :)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Okej, så jag ska alltså sätta i den åt andra hållet istället nu ?
Du bör du ta ut den och låta huden gå tillbaka.. Annars kommer det läka sådär och då går det inte tillbaka sen.. När du sen sätter i den igen så töj åt andra hållet :)
har tagit ur töjningen nu och smörjat med salva. skadar det om man inte har smycke i, för jag är inte hemma och har bara tillgång till mitt enorma 16 mm smycke, vilket tynger ner örat enormt då jag har det på litet millimeterantal.
skickar med en bild på hur det ser ut just nu. (hålet ser skitlitet ut..)
dålig kvalitet men man ser lite granna.
#4 Det där såg inte skönt ut.
Badda med koksaltlösning och låt det vara. Sätt inte i din 16 mm igen, utan låt det vila och läka först.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Näe, smärtar då jag rör vid det, fick för mig (klåfingrig som man är av naturen) att klämma lite väldigt lätt på området, aj.
Det ska jag absolut göra. Imorgon får jag ta en resa hem och hämta de mindre. Men vad rekomenderar ni att jag bör sätta i istället, vilken storlek nedåt? Är det tolv, fjorton eller till och med tio som gäller? Eller är det smaksak.
Nu har jag efter ett tag fått tillbaka blow-outen … usch jag är skitledsen. Kommer det över huvud tagen någonsin bli bra? 
då töjer du för fort.. gå ner i storlek och låt det gå tillbaka och låt det vara så i någon vecka och sen töjer du max 1 mm.. det är lätt om man töjer med spiral för då kan man töja superlite åt gången. :) och töj åt andra hållet..

Vad är en blow-out? 0.o
#9 bildgoogla på blow out öra..