Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettläkning-och-eftervård
Läst 9304 ggr
rebeka
0

Ont i Piercing

Piercade septum för cirka 4 veckor sedan nu. Första dagen var det relativt smärtfritt, men sedan började det göra överjordiskt ont i den. Det gick över det med, men nu den senaste veckan har den börjat göra mer ont, fast bara på en sida. När jag kikar lite försiktigt på den så känns det som att hela huden kring piercingen "spänns".

Har varit noga med att rengöra med koksaltlösning två gånger per dag, och inte pilla i den så mycket. Har dock fått någon liten smäll av min pojkvän som råkat närma sig lite fort.

Den gör riktigt ont just nu, och jag tycker ju att den borde faktiskt inte göra så ont längre. (En kompis som hade septum förut sa att hennes gjorde ont i ca 1 månad, men någon måtta borde det ju vara)

Bör tilläggas att den inte ser ett dugg infekterad eller dålig ut. Den gör bara ont!

A life spent making mistakes is not only more honorable, but more useful than a life spent doing nothing. 

axilur
0

Du kanske inte har fått bort alla saltrester efter tvättarna så att det har torkat ut huden runt hålet? Om det inte bildats sårskorpor så räcker det med att rengöra med koksalt en gång om dagen.

Jag gjorde min septum för 23 dagar sen och har inte haft det minsta ont efteråt, men så har jag mest tvättat med ljummet vatten faktiskt.

Måste tillägga också att jag här om dagen drämde näsan i en ruta när jag skulle titta ut genom ett fönster, haha, men den gör fortfarande inte ont. Bara på själva näsan efter smällen, men inte i piercingen sas.

/Anneli

helvilissa
0

jag använde aldrig saltlösning, utan bara sårtvätt. handsprit är jättebra, det svider som faan men min näsa blev bra efter en vecka. troligen är du inte helt läkt än heller, min har sittit i 1½ år och den gör inte alls ont :D

tänk på att slemhinnorna i näsan är väldigt känsliga, en ide kan vara att smörja in med helosan eller idomin

rebeka
0

Brukar faktiskt smörja in med helosan någon gång då och då, men ska försöka att bara tvätta med vatten ett tag, och se om det blir någon skillnad :)

Den känns bättre idag  än igår, så det är skönt.

A life spent making mistakes is not only more honorable, but more useful than a life spent doing nothing. 

Doll
0

Jag körde på lactacyd, parfymfri tvål… Och så sköja ur ordentligt med vatten. Men det var några år sen nu…

Jag var öm i nästippen ca 1 1/2 månad efteråt, men aldrig så det gjorde ont.
Och under vitertider kan jag få så att det stramar i näsan, tor kylan torkar ut på något sätt. Samma sak som med mina töjningar. Men håller jag bara näsan varm så är det inga problem. :)

Mischa
0

Tänkte också på detta med kyla under vintern, det kan bidra med en del värk.

≧◔◡◔≦

axilur
0

Ja, det känner jag iofs. Att det känns lite extra när man är ute i minusgrader.

/Anneli