Böld bakom hål
Jag tog hål i näsan i maj 2008, snart ett år sedan och för någon månad sedan fick jag en böld precis bakom hålet. alltså precis bredvid. Jag trodde att det var en finne så jag klämde sönder bölden och den var väldigt varfylld. Jag tog ut ringen nyss och ser att det är en böld på samma ställe fast inne i näsan. Vad beror detta på och vad kan man göra åt det? När jag klämmt bölden och torkat rent och tvättat blir det som att det växer igen och det bildas nytt var på samma ställe :S
Den svarta pricken visar hålet sammt den bruna pricken visar den varfyllda bölden.
Jag fick liknande med min navelpiercing, men den var inte helt läkt när jag fick det. Det tog ett tag men det gick över med tvättning för min del. Jag hade ju turen att naveln inte är synlig i varje fall..
Paulina
vad tvättade du med? Ska testa med koksaltlösning nu. Är bara rädd att det kommer att ta lång tid innan det blir bra.

jag hade liknande på min navelpiercing också, men jag klämde ur tvättade och satte i smycket och höll på så där tills klumpen slutade komma tillbaka.
Nu har jag somsagt tagit ur ringen och ska vänta tills det blivit bra. Så det enda som hjälper är tvätt?
Detta stod på apotekets sida: Såren måste hållas rena, under hela läkningstiden. Varningssignaler att en allvarligare infektion uppstått är att området blir rött och svullet, kliar och varar sig.
Det senare är vanligast vid piercing. I första hand tar man bort smycket eller föremålet och tvättar rent. Ser det ändå fult ut och inte läker är det viktigt att söka läkare för undersökning och behandling. Bakteriella infektioner kan sprida sig relativt snabbt och ge upphov till blodförgiftning. Då är antibiotikabehandling nödvändig.
Paulina
Koksaltlösning tycker jag är jättebra. Har du inte läsrt artikeln om det så hittar du den här.
Paulina

Gjorde du hålet med kanyl eller pistol?
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
#7 pistol tyvär, jag visste inte bättre. Men det har väl inget med bölden att göra eftersom att den kom 10 månader senare?
Ja, tvätta med koksaltslösning. De drar ut infektionen.
Och se efter det.. så går den nog bort snart.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Visste inte att man kan få blodförgiftning, läskigt. Har haft problem med alla mina pricings. Mina hål i öronen gjorde jag när jag var 11 elelr nåt och det tog jättelång tid innan de läkte, fick ta ut dem om nätterna och tvätta och blev iaf massa var. Men till slut så.
Sen gjorde jag ett tredje hål i örat i gymnasiet, med en pistol och örhänget var av något konstigt material så det läkte inte heller såklart. Tog 2 år (!!!) innan det läkte. Gick ändå till en tatuerade och piercare och fick ett nytt örhänge i titan, men det hjälpte inte. Vet inte varför det läkte helt plötsligt. Hade jag vetat om att man kudne få blodförgiftning hade jag tagit bort det.
Sen gjorde jag hål i naveln ordntligt hos en piercare för 3 år sen men det vilel inte helelr läka och kroppen stötte ut den, så efter några månader satt den i ytterst lite hud så jag tog bort den.

#10 du irriterade antagligen bara hålen mer iom att du plockade ur örhängena under natten. för då måste du sätta i dem igen. under en läknings period så ska man aldrig plocka ur smycket. lälknings processen måste typ "börja om på nytt" varje gång du plockar ur/i.
Kan väl vara så men jag gick till vårdcentralen för att det inte läte och där sa de åt mig att göra så och det hjälpte ju faktiskt.
Jag gjorde en navelpiercing den 21 December, och jag var väldigt noga att tvätta det i början, sen nu på slutet har jag slarvat lite för det såg så bra ut så jag tvätta det typ varannan dag och idag när jag skulle duscha så såg jag att jag hade fått någon slags, ja jag vet inte. Det ser ut som en blodblåsa. Vet någon vad det kan vara? Jag är livrädd att för att det kan vara blodförgiftning.
Men jag ska vara väldigt noga nu med att tvätta. Och prova koka saltvatten och tvätta med.
Om någon vet vad det kan vara så uppskattar jag svar så fort som möjligt!
#13 Blodförgiftning syns inte så. Man kan se det ibland genom att det blir ett rött streck från piercingen (eller såret) som går bort från den.
Oftast blir man bara sjuk och har inte sett det. Därför är det mycket viktigt att man vid infektioner faktiskt går till läkare.
En blodblåsa verkar vara precis det som det låter som.
förlåt för att jag lånar tråden TS!
#14 kanske dum fråga, men kan man få detta även på helixpiercing? Min har varit jättefin och jag har varit rätt noga med att tvätta den, men för ett tag sen hade jag ett rött streck från hålet inåt mot huvudet …
#15 Man kan få röda streck ändå. Och har du inte haft en infektion så förstår jag inte varför du frågar? Du skriver ju att den har varit jättefin :)
Oroar du dig så kan du alltid ringa sjukvårdsupplysningen.
#16 ok tack. Frågade eftersom jag som sagt, haft ett rött streck, men inte vetat vad det berott på.