Nygjord piercing - näsring.
Jag gjorde mig en ny piercing igår, en näs ring. Fick en massa berskrivning om hur man ska göra rent det. Och hur ofta osv. Men vill även höra andras åsikter om hur man ska göra rent, och hur ofta?
Plus att man glömde bort lite utav informationen - eftersom det blev så mkt. =)
Rengöringsmedel som jag köpte med är: Barbella wildcat face wash - gröna. eller vad den heter.
Ska man andvända den i näsan med? Eller bara runt ringen utan på och på ringen? Ska man snurra ringen med?
Ska man tvätta med varm eller kall vatten? Eller det kanske spelar ingen roll?
Tvätta bara 2 ggr dagligen. Det står på flaskan om det är för utvärtes bruk. Så sköljer du med ljummet vatten och tar sedan rengöringen.
Har du en ring, se till att rengöra och sen röra lite på den så den rengörs hela vägen in.
Funkar fint med koksaltlösning också, som du kan göra hemma.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Hur gör man koksaltlösning? Nå speciel mått på faltet och vatten?
Okey, ska kolla in. =)
En till fråga, vad är det för tecken för näspiercingar när det blir infekterad?
Jag piercade näsan för typ 10 dagar sedan och har endast använt koksaltlösning till min, två gånger per dag. Har en liten nose stud
Använder en tops med koksaltlösning på för att komma åt att rengöra.
I övrigt blir det tvätt 2ggr per vecka med min vanliga ansiktstvätt/skrubb som innehåller mineral från döda havet, dock skrubbar jag inte just vid piercingen.
Trots att min piercing fortfarande är rätt så nygjord så känns den inget alls, är inte röd eller något utan läknar alldeles perfekt.
Blir området i och runt piercingen rött och ömt kan det vara tecken på infektion eller övertvätt.
Jennie
Hur länge brukar piercingen/näsan göra ont? Ugefär? eftersom jag först att det är olika från person till person.
För mig gör den fortfarande ont o är lite röd och uppsvullen.
#6 För mig så försvann allt "obehag" efter bara en timma eller två. Dagen efter så kändes det som om piercingen vart där i flera veckor. Imorgon är den 2 veckor gammal och den både ser och känns som om den suttit där i flera år
Jag blev inte varkens röd eller uppsvullen ens direkt efter.
Låter som om din kan vara lite irriterad. Pillat mycket på den? Tvättat för mycket?
Jennie
Jag har kommit åt den allt för många gånger (ibland rätt så hårthänt, allafall de första dygnen) eftersom man har glömt bort den ibland.
tvättat för mkt vet jag inte. tvättar morgon och kväll med vatten och det där medlet. Men näsan har börjat bli torr runt ringen, så kanske det med? men ska medlet vara både på näsan och ringen? Eller bara ringen? Eller kanske bara på näsan?
Jag har bara använt koksaltlösning på min. Kanske att du borde skippa alla kemikalier och använda koksaltlösning istället, och var noga med att inte putta på en massa krämer och smink på och runt piercingen.
Men testa koksaltlösning i alla fall, ta lite på en tops och rengör med, eller dränk in en kompress eller bommullspad med koksaltlösning och lägg över piercingen en stund. Det bör om inte annat, göra att det känns bättre
Jennie

Salt torkar ur huden, så se till att skölja bort det med vanligt vatten efteråt.
Att det ömmar är inget ovanligt. Jag har blåmärken runt mina anchors t.ex. Man har ju ändå skapat ett sår i kroppen, och att ett sår ömmer under läkning är inget annat än naturligt. Man ska dock vara vaksam på kraftig vätskning, om sårvätskan inte är klar eller om det är kraftigt rött och svullet.
Hejsan!
Jag har fortfarande problem med min näspiercing fast det var länge sedan som jag gjorde den. Den gör inte längre ont. Men ofta blir det böld eller vad det är vid piercingen som varar, vitt och kommer sedan blod efter det vita. Det har kronglat fram och tillbaka. Ser ut som finne aktigkt.
Vad ska man göra?
Hade planerat att göra en till piercing på måndag. Dock i ögonbrynet. Och ska då prata med piercaren om det, men tänkte kolla lite här med. Går det över, eller vad ska man göra? Jag tvättar tingen till och från, med vatte och och koksaltvatten.
Är det någon mening att göra en till piercing när denna kronglar fortfarande?
Bild jag skicka med är ifrån nyligen då bölden gick nyligen sönder med. blöder lite fortfarande. ber om ursäkt om den dåliga bildkvaliten (tagen med mobilen)
Jag har ingen aning om vad jag ska göra. Om man ska kämpa ett tag till eller om man ska ge upp om denna piercing? Första gången jag får så här mycket problem med en piercing, och det sista jag vill är att ta bort denna - det tar verkligen emot! Så därför kommer jag att kämpa ett tag till.
När börjar det bli akut och man måste dra ut den?
Oftast blir det böld när jag råkat komma åt den alldelse för mycket. Så kanske byta ut ringen till en mindre ring eller till en stav så att jag kanske inte kommer åt den lika mkt?