Bodyart iFokus

Bodyart

Etiketttatueringar
Läst 11563 ggr
Metinia
0

Lämplig ålder för tatuering?

Skulle vara kul att höra vilken ålder tycker ni är lämplig lägstaålder för att göra en tatuering. Jag syfter inte på vilken ålder som ska vara lagligt, utan mer vilken ålder ni som tidigast skulle rekommendera en person att tatuera sig om han/hon vill göra det.

Så vad tycker ni? Motivera er!

Hayley
0

oj, svår fråga! kanske 17-20 års åldern? i vilket fall så rekomenderar jag alla att när dom kommit på vilket mönster dom vill ha, skissa upp det på ett papper och sätt det så man ser det varje dag och känner man efter ca 1 år lika starkt för den så kör på, men kolla ALLTID runt på olika tattuerare så man kan vara säker att den som tattuerar gör det bra och som man själv vill ha den.

Rumblebee
0

Jag tycker att 18 års rekomendationen som finns, är en bra ålder. Dels så blir man ju även juridiskt sett vuxen och man får göra nästan vad man vill, ta körtkort, röka, spela (lotteri, trav, hundar etc).

Det känns ju även som att när man är i 14-16 års åldern, att det kan vara mycket impulsgrejer och grupptryck som kan spela in. Och även att man oftast inte är helt färdigväxt.

För kommer man på ett motiv och placering, så varför inte ha det på en bit papper som Hayley skriver, och sedan titta på den och tänka igenom om det verkligen är vad man vill ha, flera gånger om, i en lång period (i alla fall 1 år).

Risken finns ju alltid att man ångrar sig, oavsett ålder, men det känns som att det händer oftast ju yngre man är när man väljer att gadda sig. (oftast, inte alltid)

För det är ju en väldigt stor grej att tatuera sig. Dels så är det ju något som kommer att sitta för livet (visst, det går att ta bort, men det är tydligen svindyrt, såvida man inte låter kompisen gå loss med ett rivjärn *ajajaj!!* Obestämd)

Sedan även det att du och tatueraren utbyter ju pengar mot en tjänst. Jag tycker nästan att det borde bli lag på att inte tatuera minderåriga om jag ska vara ärlig, efter allt som jag läst om i tidningar. Bland annat var det en 17 åring för några år sedan som tatuerade en stor drake över ryggen, han hade lyckats lura i studion att han var 18… Mamman fick sedan syn på draken och påstod att studion hade ärrat sonen och att hon ville stämma dem för skadestånd för att dem inte begärt att få se ID… Något sådant skulle ju inte ha hänt om ungen hade haft vett att vänta tills han varit myndig.

Micke-skoog
0

!18-20 tkr jag är en lämplig ålder. Jag träffar mkt folk i den åldern som faktiskt är "vuxna" & verkligen vet vad dom vill, men samtidigt träffar jag minst lika många i samma ålder som defenitift inte bör tattuera sej pga att dom ine mognat, det är mkt upp till tattueraren att avgöra.

Karmatarerskanise
0

18-20 säger jag också.

jollycox
0

18 och uppåt. man behöver ju inte skaffa första tatueringen när man är 18-20.. Flört

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

JossanH
0

tycker att 20 är en ålder fler borde vänta till.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[krufix]
0

Om jag var tatuerare skulle min gräns gå vid 18, däremot så skulle jag kunna tänka mig tatuera någon som är 15-18 om föräldrarna är med och intygar att det är okej.

Tror jag iaf. (:

krimskrams
0

Jag gjorde min första och ännu så länge ända vid 26 års ålder!

Jag ville vänta länge för att vara helt säker!

Jag vet att om jag gjort tatueringar tidigare så hade jag idag ångrat de motiven…

Vänta så länge som man tror att det behövs! Och fundera noga igenom motivvalet och tänk " kan jag leva med detta om 10-20-30 år?"

Jag anser ju också att tatueringar symboliserar den tid i livet som var när man gjorde den, men det finns ju ändå motiv som man verkligen skulle ånga i efterskott!

Man behöver ju ta i beaktande vilka framtida situationer man hamnar i t.ex. olika jobb et.c

VeronicaKahlbäck
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mognadsgraden är väldigt individuell, vissa borde ha väntat till dom var 25 haha medans vissa kan tänka realistiskt och långsiktigt före myndig ålder..

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Freke
0

Generellt är väl 18år men vissa borde vänta till minst 25 sen finns det vissa som skulle utan problem få göra det vid 16års åldern.

Det hänger på mognad, och även motiv, för om de inte tänkt till så borde dom inte få göra det alls, kan jag tycka…

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Liss
0

Jag håller på 18 årsgränsen. Finns en anledning till att registrerade tatuerare har dem som riktlinje.

Jag gjorde min första som 15 åring, och trodde jag var väldigt mogen då. Men det handlar inte riktigt om mognad i vissa fall.
Tatuerare som tar mindreåriga kunder, vill antagligen bara ha pengar - och gjorde inte heller ett bra jobb. Och själva motivet är väl inte direkt "jag" nu mera.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Fridoliin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker att 18 år är väldigt lagom.

Själv är jag 17 år och har redan bestämt mig för vad mitt första motiv ska vara. Jag fyller 18 år nu i Juli.

Dock är det en minnestatuering till min pappa som gick bort för ett tag sedan. Så på så sätt kanske det är annorlunda med tanke på att det ligger mycket känslor bakom tatueringen.

Kommer dock vänta till hösten med att tatuera in den, då jag först och främst vill vänta tills sol och badsäsongen är över, men även för att jag inte finner någon mening med att skynda på den.

En tatuering som man verkligen vill ha borde betyda lika mycket när man har haft den i 10 år, som den gjorde när man först bestämde sig för att sätta sig under nålen, så att säga.

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.