Hål i brosket - örat
Hej! 
Jag vill ta hål i brosket i örat, men har hört av vissa säger att det aldrig läker och att det är ömt HELA tiden, alltså att om man skulle råka nudda så gör det ont. Alltså så att det aldrig blir lika "okänskligt" som vanliga örhängen i örsnibben.
Stämmer det?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Både ja och nej.
Brosket är inte lika lättläkt som ex. öronsnibben som enbart är hud.
Men läka måste det göra till slut annars kan du inte ha kvar smycket, men som sagt är det inte alltid lika "problemfritt" som att göra hål i hud/slemhinna.
Plus att det kan bli tempraturkänsligt, mina broskhål kan värka lite när kylan är som värst ute och man har metallstång i.
≧◔◡◔≦
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Men det är inte onödigt att pierca sig där? Det kommer läka tillslut, och man kan typ nudda utan att det är ont och sånt ?
#2 Ja, läka ska det göra annars kommer det att fortsätta krångla.
Man kan ta i det utan att det gör ont när det är läkt såklart, men öronpiercingar är ganska utsatta för slitage överlag, om du fastnar i något så kommer det göra ont :)
Om det är onödigt är upp till dig att avgöra, alla piercingar fyller ju knappast nån funkton.
≧◔◡◔≦
#3 Tack för svaret!
Då vet jag att det med största sannorlikhet kommer läka.
Det jag menade med "onödigt" var att vissa som jag sa, säger att det aldrig läker, att det alltid kommer göra ont osv, och är det så, så känns det för mig onödigt att skaffa det.
Men om det läker ttycker jg inte att det är onödigt.

Jag har 4 brosk piercingar som alla är gjorda inom 5 månader, vara 1 industrial och alla håller på läka jätte bra, är bara lite ömt när jag ligger på dem - så att det aldrig skulle läka är väll lite o ta i ;]
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.
#5 Bra! 
Jag gjorde min i vardera brosk för exakt 1 månad sen, man märker att dom inte läkt ännu för jag måste ligga på ett speciellt sätt när jag sover, annars ömmar dom.
Jag kan alltså ligga på öronen ändå, men inte hur som helst.
Kan vara lite besvärligt ibland, men så farligt är det inte.
Tror dom läker snart!
Det gör inte ont hela tiden. Första tiden kan det vara bultande, avsevärd smärta - javisst. Men det avtar efter några dagar litegrann, och då gör det mest bara ont om man råkar stöta till det eller när man ska sova på den sidan av huvudet.
Min industrial tog 9½ månad på sig att läka, men den blev infekterad också så det är nog en bidragande faktor. Men nu gör den inte ett dugg ont, jag kan dra i den om jag så vill. Och tycker du att det är snyggt och verkligen, verkligen vill ha det så är det ju värt tiden med "smärta"!
Dock så har jag märkt att de kan bli infekterade ganska lätt, alla mina broskpiercings har blivit lite psycho. Dock så kan det även likväl bero på mig, då mitt läkekött inte är det bästa.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Tack för era svar! 
Dock tycker inte morsan att det är snyggt, så får väl vänta tills jag blir 18… Om jag inte lyckas övertyga henne innan.

Tycker inte du behöver ha någon bråska med att pierca öronen, vill man någonting till 100% så är det ju helt klart värt att vänta på :-) Finns ju alltid risker med att ta hål, örat kan ju få "missbildningar" eller hur jag ska uttrycka mig. Min kompis tog hål i brosket uppe på örat och fick ta ut det knappt en månad senare - hos läkaren och hennes öra har blivit "knöligt", det var drygt 4 år sedan hon gjorde det och det syns fortfarande väldigt väl. Så att vänta tills du är 18 är ju inget negativt egentligen. Man får se det posetivt! :]
#10 Tycker inte det borde synas så mycket om man tar hål i brosket ?
Det är ju rätt högt upp m.m
Jag har hål uppe i övre delan av örat, i brosket. Hade två innan men fick ta ut den ena för den läkte inte som den skulle, det var dock mitt eget fel då jag hade ett oäkta smycke. Det har blivit lite svart där uppe, som en tatuering efter färgen från den oäkta piercingen som satt där. Dock stör det mig inte alls. Ingen som ser det om man inte kolla precis på/i mitt öra. Sen har jag ju ett hål kvar, med ring i. Då ringen ligger ner mot örat här där blivit "knöligt" eller som ett hack in, eftersom ringen har legat emot där så länge. Stör mig ingenting heller. Öron är lite knöliga och alla ser olika ut. Tycker inte det spelar så stor roll :)
Men då gäller det ju att man går till en bra studio och gör det med nål, inte gå till frisören och göra det med pistol som massa tjejer jag känner har gjort.. Så dumt. Sen att man tar hand om det, tvättar och är lite extra försiktig i början. Men om det fortsätter krångla så är det ju bara att ta ut den.
:)
/Jessica

Nae, det är ju ingeting jag tänker på, men det är klart de syns när hon har uppsatt hår. Sen är det ju som #12 säger, ingen har ju direkt det perfekta öronen. Tänkte mest berätta för så du visste att det faktiskt finns risker med att pierca öronen också.
Själv har jag två broskpiercingar som är gjorda med pistol, den ena har krånglat mer än den andra som är gjord med pistol, så jag rekomenderar starkt att ta med kanyl hos piercare, det gjorde jag med min industrial (2hål alltså) och den har läkt mycket snabbare. Jag tog min första broskpiercing för ja drygt 4-5 månader och sen gjorde jag min industrial för 3 månader sedan - och dem har läkt lika bra nu, alltså går det snabbare att läka den som är gjord med kanyl.
Såg nu att det vart ett ganska invecklat inlägg, men har lite bråttom ;-)
#13 Har tänkt ta med kanyl. 
#13 Bara en idiot får för sig att låta sig piercas med pistol.
#15 Eller de oerfarna. Det är inte alla som vet om det.
Själv är jag en idiot då jag tog hål i öronen med pistol.
Alltså vanliga hål..
#16 Jag tycker att man ska ta reda på allt man kan innan man låter någon göra hål i en. Pistol spränger vävnader och kärl runt hålet med ett trubbigt föremål vilket inte är bra, dessutom går det inte att autoklavera en pistol vilket gör att den bär på smittor om någon som haft en blodsjukdom t.ex har gjort det. I övrigt så är det ohygieniskt varesig den bär på smitta eller inte, bakterier i ett nytaget hål är ju illa.
Dessutom brukar pistoltagare oftast vara frisörer eller andra oerfarna personer, som inte autoklaverar smyckena heller.
#17 Jepp, har dock inte haft några problem med infektioner eller nåt. Som tur är. Men nästa gång blir det kanyl iaf. 
#15 Klumpigt uttryckt av dig, "bara idioter låter sig…."
Förklara som du gjorde i #17 istället, alla är nybörjare på allt någon gång, det har du också varit.

#15 lät inte alls trevligt att kalla mig idiot. Vad vet du om det? Kanske var/är jag bara oerfaren? Finns inte många på min skola som ens vet om att man brukar ta hål med kanyl i öronen, och då är det inte idioti som spökar, utan för lite KUNSKAP! Tog faktiskt åt mig på ett väldigt negativt sätt, inte ok enligt mig. Jag skulle aldrig falla mig in och kalla en främmnade människa idiot, så jäkla respektlöst och främst elakt.
#20 Återigen så vill jag påpeka att enligt MIG så ska man ta reda på allt man kan innan man låter någon sticka hål i en. Det tar inte mer än 5 minuter vid datorn att få det konstaterat att man inte bör använda pistolhåltagning.

#21 Och återigen vill jag påpeka att jag tycker det var oförskämt sagt av dej att kalla mig idiot.
#22 Okej, men det tycker inte jag, jag tycker det är uppriktigt.
Wand: Menar du allvar?
Man kallar inte någon för idiot, och på ett forum är det extra känsligt eftersom man varken kan se kroppsspråk elr röstton.
Du bryter t.om mot reglerna, att kalla någon idiot är kränkande. Och sånt är inte tillåtet någonstans.
Om du vill vara uppriktig, träna på att formulera dig bättre så du inte sårar någon.
#15 dom flesta (iaf tjejer) tar ju hål hos frisörer när dom är små. Då brukar man inte ta reda på fakta innan. Jag tex tog hål hos vår frisör när jag var 7. Hade du förväntat dig att jag skulle sitta på internet och leta fakta innan det?
Är jag en idiot för att jag tog hål i öronen när jag var sju, för att jag inte visste hur ohygieniskt det är?
Seriöst, man kan ju tycka att folk ska kunna tänka på vad de skriver, annars är man ju lika oansvarig som folk som inte tar reda på fakta.
Du är ju uppenbarligen det eftersom du inte tog reda på att man inte kallar folk för idioter på forum, innan du gjorde det :)
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
#23 Det är skillnad på att vara uppriktig och på att bete sig illa. Stor skillnad.
Men det vet du ju egentligen, så varför inte bara be om ursäkt?
Lite tramsigt att hävda att det inte är något fel på att kalla folk idioter.