För stor infektionsrisk?
Jag har velat skaffa en septumpiercing rätt länge nu, men har lite funderingar kring infektionsrisken. Till och från är det rätt smutsigt på jobbet, jag jobbar inom stålindustrin och det blir en del damm, sot och skit.
Jag brukar inte vara (synligt) smutsig i ansiktet, dock händer det att snoret är lite gråsvart om man snyter sig efter ett skift. Jag är inte och pillar i ansiktet med lortiga handskar, och blir händerna smutsiga/oljiga så tvättar jag dem så fort som möjligt. Kan även se till att ha en liten flaska handdesinfektion ifall det skulle behövas.
Just i o m att snoret kan vara färgat ibland gör mig fundersam på om en piercing i näsan (eller ansiktet ö h t) är helt ok, eller är det stor risk för att det går åt helvete?
Självklart måste man ju vara noga med hygienen oavsett vad man gör när man har en ny piercing, men tänkte ifall det blir extra noggrann skötsel då. Även så jobbar jag 5-skift och har nästan en vecka ledigt efter varje jobbad period, så det är väl kanske passa på att ordna en tid rätt tidigt under ledigheten så i alla fall de första dagarna är så rena som möjligt.. om det kanske gör saken lite bättre.
Jag vill ju verkligen få det att fungera. 
Du bör kolla upp med din chef om det ens är tillåtet för dig att skaffa septumpiercing när du jobbar på ett sånt ställe. Vet många som jobbar i bilverkstäder som inte får ha piercingar i ansiktet alls!
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
Det finns folk som har piercingar, men som skaffat det innan de börjat jobba där. Så piercing i sig är nog okej. Jag är huvudsakligen en maskinoperatör som sitter i en hytt och kör min maskin, ingen risk att jag fastnar i något eller så.
Ah okej :)
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
Min första tanke var att du får gå med munskydd under läketiden. :P
Men jag skulle ha tagit precis innan den lediga perioden så det inte är ett nytaget öppet sår när man väl kommer tillbaka till jobbet. Och sen bara hålla koll på hur näsan mår efter det och vara noga med rengöringen bara. :)
Jag personligen tror inte det ska vara några problem, jag jobbar på lager och andas in en hel del skit och damm i mellan varven + att jag vart dunderförkyld precis efter att jag tagit min och det var inga problem men läkningen alls. :)