Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettfrågor-och-svar
Läst 2589 ggr
adirf1
0

Henna

Hejsan!

Nu har jag googlat runt lite på Henna tatureing & liknande men hittar bara lite gamla trådar som inte givit mig så mycket.
Nu är det så att jag har två frågor..

#1 Vart kan man hitta någon som kan göra en Henna tatuering(bor i västra götalands län så järna i närheten)?

#2 Har inte sett det stå någonstans men eftersom färgen tränger ner i huden för att sitta fast så pass länge så bör det väll göra ont/svida?

Tänkte göra det som en små kul grej, kanske ha på skolavslutningen & för första gången våga sticka ut lite.
Kanske även bör nämnas att jag är 16 år

Tacksam för svar.
Mvh Frida

asmaa
0

Hej..

Är det runt göteborgs trakten du söker då eller?

henna är ingen tatuering som tränger ner i huden, utan den färgar snarare huden, så beroende på om du använder riktigt henna eller "falsk" så håller det olika länge..

Riktig henna är gjort ifrån växter och man blandar med vatten och sen gör man själva dekorationerna, det blir som en lera eller gegga typ, och ju längre tid man låter hennan sitta på innan man tvättar av, desto längre håller den och ju starkare blir färgen.. Röd/orange då alltså..

Sen finns det tuber som man kan köpa i affärer, men de håller inte alls lika bra, men själva tiden man måste sitta med hennan är oxå väldigt kort, så om man bara vill ha det för någon dag är det kanske enklare att välja en sån.. Det är oxå lättare att måla med eftersom den är mer gele-aktig, alltså konsistensen är bättre.

MEN, bara en sak, du måste vara jätte försiktig med att INTE använda dig av så kallad svart henna. De som gör henna använder sig ibland av det, och det brukar vara hårfärg, har själv fått det på mig, och jag fick värsta utslagen och typ eksem, men det är inget mot vad en vän till mig fick.. hon har idag, ungefär 3-4 månader sen hon fick henna gjort (ett annat tillfälle från mitt) väldigt synliga mörka ärr efter henna mönster..

Och nej, det gör inte alls ont att göra henna, känns ingenting..

adirf1
0

Jo järna i Gbg trakten.
Tack för svaret är jätte tacksam för att du engagerar dig i mitt problem & ger ett såpass utförligt svar. :)

Mvh Frida

asmaa
0

Okay jag kan försöka kolla upp om någon jag känner vet någon i göteborg, man kan hitta somaliska tjejer ganska lätt som gör henna, men du måste vara nogrann med att de ej ska göra med hårfärg.. kanske du kan försöka fixa din egen henna om du går in i ngn butik som säljer hudgrejer o sånt i ngt invandrar område

adirf1
0

Åh tack, det vore jätte snällt av dig! :)

asmaa
0

jag smsade min kompis den kvällen men hon har ej hört av sig, så vet ej om det är aktuellt för dig längre?

adirf1
0

Det skulle vara kul att veta ifall om man skulle vilja göra en men om det innebär att du måste lägga ner mycket energi på det så överlever jag även om jag inte vet vart man kan fixa det. :)

Monarchy
0

Man gör ju ofta åtminstone utomlands att folk gör Henna tatueringar och där finns det allt möjligt skit i dom, vissa får inge direkt men, andra får allergiska reaktioner så dom blir sjuka, och eller får ärr när hennan har haft kontakt med huden, alltså det blir en permantent tatuering av ärrvävnad.

jag vet inte hur det är i sverige, säkerligen bättre men det sägs vara sämre kontroll än vid tatueringsfärger. 

Hur som helst är det viktigt att du åker till en riktigt seriös studio, får dåliga (både utseende mässigt och innehållsmässigt) tatuerings färger och henna "färger" finns väldigt lätt att få tag i sverige, från oseriösa hemsidor till tradera.