Bodyart iFokus

Bodyart

Etikett: tatueringar
Läst 2980 ggr
nonisaga
0

brösttatuering + mammografi?

Hej!

Jag har länge funderat på att tatuera in två maneter på vardera bröst, MEN så kom ett hinder hehe. Min mamma säger ju då att det är farligt pga av att det inte går att röntga och då blir det hinder för mammografi, vilket då orsakar att jag kanske får bröstcancer hehe..

Men dock hittade jag ingen information på internet om att det inte går att utföra mammografi, och dessutom påstår min pojkvän att det är en myt att det inte går att röntga.

Men jag tänkte se om det är någon som har erfarenhet om det, någon som har tatuering på bröstet?

Tacksam för svar!

Rumblebee
0

Såvitt jag vet så är det en myt att en tatuering skulle kunna störa en röntgen, såvida färgen i sig inte innehåller en massa metaller.

Bröstcancer av att röntgas när man har en tatuering där, låter inte troligt, då är det nog mest troligt att maskinen i sig orsakar cancer, för varför skulle personalen annars springa in i ett speciellt rum och stänga för när dem tar bilderna, samma sak med när man tar bilder på tänderna hos tandläkaren Flört

Morphogenesis
0

#1. Att röntgas då och då är inte farligt, anledningen till att de springer iväg är för att de annars skulle utsättas för strålning väldigt ofta, och det är det som kan vara farligt.

nonisaga
0

#1&2 så det går alltså att röntga med tatuerade bröst? Det är inget hinder?

Morphogenesis
0

#3. Så vitt jag har vet så är det inga problem iallafall. Du kan ju alltid ringa sjukhus/vårdcentral och fråga, samt fråga tatueraren.

Karmatarerskanise
0

Jag har röntgat mitt ben som jag har tatuering på.