Tungpiercing, hjälp!!
Hej, vore schysst om ni kunde hjälpa mig!
Det är så att jag har bestämt mig för att skaffa en Tungpiercing, det är verkligen ett måste och jag vägrar att vänta tills jag är 18.
Just nu är jag 16 och har läst på skit mycket. Har greppat att det finns olika risker med det, så som infektioner. Finns det någon statistik på hur vanlit det är med allvarliga komplikationer? Dock lär man väl märka om man får en infektion och kunna behandla den innan den sprider sig alt blir allvarligare?
Vad gör man om man mot all förmodan skulle få en infektion? vet bara att man inte ska ta ut den, men skulle vilja veta lite mera specifikt, för jag tänker inte dö. Finns det mediciner?någon som har egna erfarenheter?
Sen undrar jag om mitt immunförsvar är nedsatt då jag har atopisk hud, dvs torr hud och ibland böjvecksexem? skulle det kunna göra att riskfaktorn stiger?
Mitt problem är mina föräldrar, mamma skulle kunna gå med på det men pappa är helt emot det. Oavsett vad jag säger är hans argument; nej vi vill inte utsätta dig för de här riskerna & att han tycker det är förnedrande med tungpiercingens bakgrund (dvs för att ge mannen mera njutning, ALDRIG, jag tar det för att det är snyggt!) . Finns det någon statistik som skulle kunna visa att den inte är så farlig? Jag behöver all hjälp jag kan få för att övertyga honom!
Jag har berättat att risken är mycket liten och att det går att behandla. Även att det är den populäraste piercing för killar & andra för tjejer, om det är så stor risk för infektion lär vi ju läsa om fler dödsfall än 2 pga piercings.
Jag har verkligen engagerat mig, hur gör ni som är under 18 år för att övertyga era föräldrar??!! och är tungpiercingen så jävla farlig egentligen? frustrerad… please help.
Tungpiercingen kom väl ändå inte till för mannens njutning! VAr har ni fakta på det?
Infektioner kan man få ja, men sköter man sin piercing som man ska och man har gjort det i en ordentlig studio som använder autoklav och har rent överallt så är risken inte så stor- Statistik vet jag inte om det finns. Är svårt eftersom det finns så många hemmapulare, och då är ju risken större.
Får man en infektion försöker man först bli av med den med piercingen i tungan, för att infektionen inte ska kapslas in i tungan. Men går inte det, så får man ta ut den, gå till läkare och förmodligen äta antibiotika.
Som sagt, sköter man den som man ska, så är riskerna inte stora. (detta är vad "min" piercare sagt)
Okej tack så mkt :) det är fortfarande risken som gör att de inte låter mig. Men det finns ju risker med allt. Det där men sex tyckte han tydligen var "förnedrande", vet inte hur han förknippar det med Bakgrund. Om man får en infektion kan det då Hända att bakterierna blir resistenta och inte dör av antibiotikan?
#2 Det kan jag tyvärr inte svara på. Tror det är en annan sorts bakterier som blivit resistenta.
#2 Du får gärna be din pappa ta fram informationen om detta, om det nu är en av hans anledningar till varför du inte får göra piercingen. Ganska löjligt att säga att det är en förnedrande piercing. Vad tror han då du kan göra med dina händer egentligen, är dom också förnedrande? ;)
Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor men jag har Tungpiercing och precis som Hera skirver så sköter man den bra är risken för infektion liten.
Jag har haft min Tungpiercing i över ett år och den läkte utan problem och är fin.
Frågar min tandläkare varje gång jag är där om den gjort någon skada på tänderna, vilket den än inte har gjort så den är nog bra placerad. :)
Tycker som Hera att du ska be din pappa ta fram faktan bakom sina argument. Oavsett Tungpiercing eller inte så kan du ju fortfarande använda tungen som njutningsmedel för killar och även händer m.m :P
Jag är en av de som fått en infektion i tungan efter att jag piercat den.
Finns ingen förklaring till varför jag fick den, hade haft en piercing i tungan förut, tagit ur den, låtit det läka och några år senare ville jag ha den igen, så jag piercade mig igen. Skötte den som jag gjorde första gången, men troligen hade jag en infektion i kroppen eller nedsatt immunförsvar.
Jag märkte att jag fått infektion på det mest vidriga sätt, det bubblade en massa var ur tungan, hela tiden. Så pass mycket att tungans översida blev gulfärgad då varet fastnade överallt :P Mysigt, jag vet…haha
Jag var först till piercingstudion, de sa att det räckte med en kortare stav, så de bytte, kostnadsfritt.
Detta räckte inte, fortfarande infektion efter några dagar.
Läkarbesök och penicillin för infektioner i mjukdelar i 10 dagar. Trodde att det hade blivit bättre men en vecka efter avslutad penicillinkur så fick jag hög feber och ont i halsen. Tungan var svullen också.
Det blev en andra tur till läkaren och denna gången en stark antibiotika i 10 dagar. Jag sa då också till läkaren att jag plockar ur den om det är det han rekommenderar, för den var i det läget inte värd krånglet. Men efter 10 dagar av antibiotika så var infektionen borta och piercingen i tungan är fortfarande kvar ;)
Det är inte alltid en dans på rosor med piercingar… :P
Kan tilläggas också att antibiotikan fick jag äta just under det mest underbara vädret, med strålande solsken och 25-30 grader, i skuggan. Det "roliga" med det var att jag fick under inga omständigheter vara ute i solen, för antibiotikan gjorde så att man riskerade permanenta brännskador på huden. Det var solskyddsfaktor och heltäckande kläder, inklusive keps för att skydda ansiktet så mycket som möjligt från solen…haha… det var en plåga kan jag säga.
Nu har jag gjort en milslångt inlägg.
Försöker inte avråda dig från att pierca tungan, jag har ju en själv, men risker finns det absolut… :) Även om de inte är så vanligt förekommande.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tog ut min Tungpiercing för ca 5-6 år sen, jag hade haft den i några år.
Jag fick aldrig någon infektion, men jag fick mycket problem med tänderna.
Tandköttet på insidan av min nedre tandrad är bortskrapad oerhört låååångt ner. Dessutom så lossnade en tand och trillade ut, pga att jag råkat bita på kulan vid några tillfällen när jag åt, det blev en spricka i tanden och sen lossnade den som sagt.
Så det ligger nog en del i vad tandläkarna säger, även om jag inte ville tro på det innan.
Men som någon skrev i ett tidigare inlägg så kan kanske såna risker minimeras av placeringen av piercingen. Var försiktig och ta hand om munnen iaf. :)
Åh tack så mycket! :) jag har pratat mera med min mamma och hon är väl mera på kanske-stadiet än helt nej nu, dock är min pappa omöjlig och odiskuterbar, väldigt frustrerande!
Mamma tänker inte gå bakom ryggen på honom och låta mig göra det, även fast hon skulle vilja. Såvidare han inte ändrar sig vilket aldrig kommer att inträffa. Är väldigt envis och fick det just av pappa så att han skulle vika sig och säga ja är samma sak som om jag skulle säga okej jag väntar tills jag är 18.
Känns inte som om han har någon anledning till att säga nej längre, han säger nej för att det inte passar honom När jag först frågade honom sa han tvärt nej utan att ens vetas vad det innebär, snacka om diktator?!
Tror att det som stör honom mest är vad andra kommer att tycka, som att piercingen signalerar ut fel saker (njutningssyfte). Trots att jag berättat att den inte är särskilt synlig alls.
Han är rädd att jag ska dö också, jag med men man hinner väl stoppa en infektion innan det går så långt? :o
#7 Jag måste ändå säga att infektion i tungan inte hör till vanligheterna. Och som jag skrev innan så gick det tillslut att få bort infektionen för min del iaf. Men ett tag kändes det nästan inte värt det.
Det är dock väldigt viktigt att följa skötselråden, i mitt fall räckte inte ens det, men det minskar risken för komplikationer.
Se till att hitta en bra studio när det väl är dags att göra piercingen! Och väldigt viktigt att byta ner till en kort stav, när den läkt, för annars riskerar du tandlossning och att bita på staven så tänderna går sönder.
Vad andra tycker om piercingen spelar (egentligen) ingen som helst roll, de kommer troligen inte ens märka av den. Jag hade min första länge och de på jobbet märkte den inte förrän efter något år. Beror självklart på hur mycket du leker med den och liknande, då syns den ju mer.
Den jag har nu tog det säkert ett halvår innan vissa märkte den på jobbet. Visst fick jag gliringar från de äldre på jobbet, mest att de inte förstod varför jag ville förstöra min kropp på det sättet, men har ALDRIG fått kommentarer om att den skulle ge fel signaler. Och då jobbar jag på ett ställe där grova skämt förekommer ofta. Piercingar, och tatueringar med för den delen, är en så vanlig del i vardagen nu, att ingen direkt ser någon mening med att kommentera. Iaf känns det så för mig.
#6 Jag hade min Tungpiercing i 10 år, sedan fick jag ta ut min. För precis som du hade den skavt ner tandköttet på en av mina nedre tänder.
#7 Jag förstår inte var han har fått det där med "njutningssyfte" ifrån faktiskt. Precis som #3 och 4# redan påpekat. Dessutom är ju piercingar och tatueringar så vanligt nu, nästan alla har ju det ena eller det andra. Inte för att det är ett argument att säga "men alla andra har ju", men det är ändå en faktor som visar att en piercing kanske inte är så provocerande och uppseendeväckande i samhället som din pappa verkar tycka. Det finns överallt, på helt "normala" människor. Men jag förstår din pappa lite, det måste vara jättejobbigt för en pappa till en 16-åring tjej att oroa sig för att hon ska sända ut sexuella signaler, haha, så det gäller att komma på ett hållbart argument för att övertyga honom om att det faktiskt inte handlar om en sexuell kod eller signal du skickar ut, det är helt enkelt bara en jäkligt cool accessoar
är det en möjlighet för dig att börja pierca dig på ett annat ställe? haha. inte för att du ska behöva sticka hål på hela kroppen, men om du har ett annat ställe du är sugen på, så börja kanske där? din pappa kanske skulle vara lugnare med en i örat, i näsan, eller en i naveln - alla dom är ju ganska vanliga och socialt accepterade, och naveln kan man ju dölja. om han vänjer sig med den så kanske det e lättare att övertyga honom om att du är samma person som innan och inte har fått någon negativ respons.
som sagt, jag förstår om det inte är ett alternativ för dig, men det är ett förslag om du ändå va sugen på att pierca dig nån annanstans också 
jag försökte övertala mina föräldrar till att få pierca mig.. morsan gick med på näsan men farsan sa total stopp. jag tjatade i flera år.. har väntat i många år på att få pierca mig..ända sen lågstadiet.. men till slut bestämde jag mig efter att allt tjat att i stället vänta tills jag är 18.
Några dagar innan min 18 års dag sag jag helt enkelt till farsan att samma dag jag fyller år bokar jag tid, du har din chans nu och säga vf jag inte ska pierca mig. Jag kan välja att lyssna på dom eller pierca mig i alla fall för nu får jag välja sj. Han sa anledningarna till varför jag inte skulle göra det. Jag funderade faktiskt på hans anledningar några dagar för att han skulle se att jag brydde mig om hans åsikt (bara grejen att jag väntade tills jag fyllde 18 bevisade det) men slutade ändå med att jag piercade mig
Han tycker fortfarande inte om det men verkar som att han har accepterat det på ett helt annat sätt än om jag hade gjort som många andra.. sticka iväg, göra det och sen komma hem med det.
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3