Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettpiercingar
Läst 22338 ggr
fia-mia
40

Risker med navelpiercing

Är lite sugen på en navepiercing men är livrädd för att få en infektion. Hur stor är risken att man får en infektion? Hur allvarliga brukar de bli och hur återgärdar man dem?

Vad kostar det att pierca naveln?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Mikkipucks
0

*en till som oxå vill veta lite om navelpiercingar då hon ska beställa tid i veckan och sen piercas snart as possible*

Banankaka320
0

Jag tror det är lätt att få infektion där, men sköter man det ska det inte vara några problem. Hade en kompis som aldrig kunde sluta pila på den och tillslut fick en stor varböld där så hon var tvungen att ta bort den.

Tjorvis
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har haft min navelpiercing i 10 år nu och jag har aldrig haft några problem med den. Jag har aldrig haft en infektion i den, men ärligt talat så gjorde den ganska ont ibland den första tiden, alltså var öm/gjorde ont men det varade bara några veckor efter att jag precis gjort den, men det är ju helt normalt och nåt man får räkna med. Tänk på att du böjer ju på magen ganska ofta egentligen. När du sitter ner, reser dig upp, skrattar, hostar osv. Ha inte byxor som e för tajta runt midjan första tiden bara, och rengör ordentligt, men inte för ofta med tvål, då kan den bli lite irriterad. Försök att inte pilla på den så mkt första tiden heller, låt den läka ifred, så kan du pilla på den hur mycket du vill sen när den är läkt Glad

Fråga din piercare, dom kan det där.

Angående komplikationer så har jag fått höra av piercare att det är vanligare med infektioner i en navelpiercing om man är överviktig. Jag har för mig att det handlar både om trycket mot smycket när det fortfarande är nygjort gör att det kan läka dåligt, plus att om det blir "veck" som hänger över/runt "ett öppet sår" som en piercing ju är på sätt å vis, så kan det bildas bakterier och svamp i den där fickan. Jag är ingen expert på ämnet, upprepar bara vad jag fått höra av piercare. Jag har ingen aning om era kroppsbyggnader, ville bara påpeka det ang infektioner och hur vanliga dom är. Men så länge hålet blir rengjort och får andas, och man låter den sitta ifred så kommer det gå jättebra :)

Karmatarerskanise
0

#3 Att det skulle bli mer tryck på piceringen för att man är modell stor tror inte jag på. Varför skulle det bli det? Den sitter ju där den sitter. Magfettet börjar inte plötsligt puta ut och trycka ;)

Jag känner rätt många med navelpiercing, och nästan alla har haft problem med sina. Så det är nog ganska vanligt. En del har dessutom vandrat ut.

Fridaosx
0

Har en vän som gjorde navelpiercing. den blev infekterad och tog över ett år att läka. Dock vet jag andra som gjort det utan att få några som hällst problem.

Om jag får flika in med en liten egen fråga: saker som ofta kommer upp när man pratar navelpiercings är graviditet. man brukar ju säga att man får "put-ut navel" ( om jag förstått det rätt så vänder sig naveln och putar ut pga att magen växer) kan man inte bara ta ur navelpiercingen när man blir gravid och så är problemet löst?

You haven't lived until you've found something worth dying for

OttoIsTheShit
3

när jag tog min var det inga problem men sen efter ca 2 månader (pillade inte på den lr nåt förutom när jag tvättade) så började den vara och ibland blöda ganska mkt.. men skötte den som vanligt och nu efter nåra månader är den faktiskt jätte bra :)

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

fia-mia
19

Ytterligare en fråga; Får man ett fult ärr efter den? Kanske t.o.m någon som har en bild?

När kan man börja springa efteråt?

Om man vill bada och sola ordentligt nästa sommar, när bör man då ta piercingen?

Jag har "utåtnavel", blir det svårare att pierca då?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

OttoIsTheShit
2

jag frågade min piercare när jag piercade mig.. för jag gjorde den i februari och om jag då kunde åka utomlands i juni. och enligt honom borde det gå och det gjorde det:P

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Tjorvis
0

#4 Ja, jag är som sagt ingen expert på ämnet, det är vad jag fått höra från piercare.
och givetvis börjar inte magfettet plötsligt puta ut, haha Glad 
men det gör skillnad när det läker.
för har du en valk eller två på magen så trycker/flyttar sig den om man böjer sig ner eller sätter sig ner, och en irriterad navelpiercing som sitter där sitter ju precis i det där vecket där magen böjs, och blir påverkad.
har du en platt mage blir det ingen valk som trycker på smycket.
Det va det jag menade, och jag ville inte trampa nån på tårna.
Jag ville bara va informativ. Och begreppet övervikt är ju ganska stort i sig, ett par extra kilon behöver ju inte innebära en valk på magen som trycker på piercingen heller, det beror ju på ens kroppsbyggnad.

#5 När magen växer så trycker den på smycket, smycket kan börja "vandra" ut, eller huden kan spricka. Det kan bli knasigt om man tar ut den helt också.
Kolla i andra trådar efter gravid och piercing Glad
Det finns speciella "gravid-piercingar" man kan köpa om man inte vill att piercingen ska växa ihop under tiden, vet dock inte hur dom funkar om naveln ploppar ut? Det är en lång mjuk böjlig stav. Det går att köpa såna både på internet och i butik, jag tror inte dom är så dyra. Googla "Gravid navelpiercing" eller nåt så kommer du hitta info.