Bodyart iFokus

Bodyart

Etikett: allmänt
Läst 3988 ggr
Moalinn
0

infektion i näsvingen

Hej!

jag kommer in skuttandes här, tror inte det gör något, för jag har en sak att säga er här, något som är ganska sjukt men helt förståerligt.

jag gjorde för några månader sedan hål i min lilla näsa, näsvingen. Det blödde sjukt mycket men det sa männsikan som piercade mig att det är helt normalt. Efter en månad så började jag få en infektion så jag gick till henne igen och då sa hon, ja, det är början på en infektion. Tvätta mycket med saltlösning och även det vanliga. Jag gick hem och gjorde hon hon sa, men jag tyckte det bara blev värre så jag gick tillbaka till henne och hon bara, "nä, det ser bra ut.. men tvätta ännu lite mer med saltlösning bara". Ja, okunnig som jag är så går jag hem och gör som hon säger men det blir ju aldrig bra. Efter en månad så tänkte jag "äh, skit samma. Jag orkar inte med att tvätta med saltlösning hela tiden" så jag slutade med det när den paketen va slut. Men jag fortsatte ju tvätta med det vanliga och så gick jag till henne en vecka senare och hon bara "åh! det ser ju riktigt bra ut nu, fortsätt som du gör och kom tillbaka om några veckor igen!". Visst, veckan efter det så åkte jag till barcelona med klassen och en kväll när jag skulle tvätta piercingen så kom en kompis och sa ungefär såhär
Kompis: "är det det här du tvättar med?"
Jag: "ja, det är jag tvungen till"
Kompis: "jaha, varför det? jag har slutat tvätta min navelpiercing för länge sedan"
Jag: "jag har en infektion i piercingen tyvärr."
Kompis: "jaha, vad tråkigt. Det hade jag med i naveln, först så tvättade jag och sen så minskade jag lite med varje dag för det va det min piercare (?) sa till mig."
Jag: "jaså, sa h'n det? min säger att jag bara ska tvätta mer och mer."
Kompis: "jaså, nej. h'n sa att jag skulle minska lite men om det blev infekterat så skulle jag tvätta lite men vara väldigt försiktig."
Jag: "Något sånt har inte "min" piercare (?) sagt till mig"
Kompis: "okej, men sen efter en vecka så orkade jag inte tvätta mer så jag slutade helt och bara lät den vara ifred och sen efter några veckor så va det borta. Infektionen och allt, jag tvättade ju då lite ibland när jag verkligen såg att det behövdes men annars så lät jag den bara vara så nu är den helt frisk!"
Jag: "coolt, då ska jag testa det.."

och efter det tvättade jag kanske en gång om dagen och sen slutade jag helt, tvättar lite när jag ser att det kanske har kommit lite var efter att jag fastnar (glömmer att jag har den där så jag kliar mig på näsan och poff.. så hänger halva smycket utanför.. ajjjj!) eller någonting men annars så är det helt lugnt. Jag har inte varit inne och visat den ännu men jag måste göra det snart för jag vill gärna byta piercing men eftersom att näsan tydligen är ganska seg på läketid så blir det väl inte på ett tag.

Eller hur lång tid tar det att läka ungefär? Och när kan man sätta i ett nytt smycke ?

så hemligheten med att få bort infektion är att inte tvätta, för jag tror att det har med att man är där och pillar med fingrarna när man tvättar och då har den ju ingen chans att bli helt frisk.

Är det någon annan som har gjort likadant? :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Rumblebee
0

Jag har ingen piercing eller känner någon som har en piercing, men jag tror gott och väl att tvättar man för mycket, så är man och irriterar såret ännu mer, och eventuellt kanske även tvättar bort några av de bra bakterierna.

Men om man inte håller rent ett sår (med måtta spåklart) så får man ju inte bort något smuts, sedan även att man bör se till att ha tvättat sina händer innan man tvättar såret, för händer har mer bakterier på sig än man kan tro Flört

Och vad jag kan förstå av dig, så tvättade du piercingen väldigt många gånger om dagen? Och att den läkte bättre för dig när du reducerade tvättandet, var för att du gav kroppen en bättre chans till att läka såret.

MarieEriksson
0

Min näsvinge strulade i början. Jag tvättade med tops och min vanliga piercingtvål en gång om dagen.

Frogge33
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag hade precis samma sak som du. Först fick jag infektion, tvättade mera med saltlösning och det vart bara värre. Och efter ett tag av strul så bara orkade jag inte längre, och tänkte att jag skiter i det här. Den får läka av sig sjäv om den vill, annars tar jag ut den… jag började att tvätta typ 3-4 gånger i veckan med bara vatten, och efter det så läkte den finfint! Det var samma sak med mina öron. Det tog ungefär 4-5 månader innan min näspiercing läkte… :)

// Matilda

Moalinn
0

Oj, detta har jag glömt av.. har kollat på mobilen och sen glömt kolla tråden på datorn och svara.

Jag kanske råkade beskriva att jag tvättade jättemycket, men jag tvättade ca 3 dagar om dagen. Den saken jag fick av henne på morgonen och kvällen och sen saltlösning tog jag på dagen. Och det enda jag hörde av min piercare va, " var noga med att tvätta händerna innan, annars blir det lätt infekterat" så det är klart att jag alltid tvättar händerna innan, annars hade det nog varit ännu värre än det blev :)

Okej, sa den som piercade dig det till dig? (:

Precis, jag tänkte exakt likadant. Läker det inte så tar jag ut den för jag orkar ju inte med en piercing som är infekterad. Saltlösningen på mig gjorde det bara värre, och då använde jag inte heller fingrarna över huvudtaget utan jag tog lite vatten på en tops och petade och sen hällde jag på lite saltlösning så jag förstår inte alls varför det bara blev värre. Men den är bra nu iaf efter 4 månader, vad jag ser (:

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto