Bodyart iFokus

Bodyart

Etiketttatueringar
Läst 6106 ggr
[pummis]
0

Tatuering trots eksem?

Är det någon här som har tatuerat sig trots att de har eller har haft problem med väldigt känslig hud?

Jag själv har levt med atopiskt eksem enda sen jag var nyfödd, och har då främst haft böjveckseksem, men även kliande utslag då och då på smalben och klåda lite överallt om jag kommit i kontakt med nåt jag varit överkänslig mot.

Jag är sjukt sugen på en tatuering, men är rädd att huden inte kommer läka som den ska, eller att tatueringen kommer bli infekterad.

Den planerade tatueringen ska isåfall INTE sitta på ett ställe där jag haft problem med eksem, men jag tänker att hela min kropp antagligen är känsligare och mer sårbar än friska människor..?

(Kan tillägga att jag har flera piercings som jag inte haft några som helst problem med vad gäller läkning osv)

Anyone? :)

AnneN
0

Jag har atopiskt eksem och haft det till och från hela livet.

Har även 2 tatueringar (1 på vardera arm) och det enda jag upplevt är att de kan vara lite känsligare än resten av huden för solen, så är extra noga med att använda solskydd på just tatueringarna.

Hade inga problem med läkningen och har inte fått några andra problem heller av det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

viktoria91
0

Mitt ex har emellanåt exem precis som hans ena syster, hon hade väldigt svåra exsem när hon var liten. Båda är tatuerade utan problem, mitt ex har 7 tatueringar och hans syster 1.

emmamf_2
0

Jag har väldigt svåra exem ibland.Men har två tatueringar så det går bra för mig

[pummis]
0

Tack för era svar!

Skönt att höra att ni har bra erfarenheter av eksem + tatuering.

Jag har pratat med en tatuerare som är villig att "allergitesta" mig, vilket isåfall skulle gå till så att hon lägger på lite bläck på underarmen (där man ofta är väldigt känslig) och så "skrapar" man lite med en rakhyvel om jag fattade det rätt. Sedan på med en tejpbit och så får man se om man får någon allergisk reaktion.. Jag förstår ju att detta inte är helt tillförlitligt, men kanske att man får ett humm om hur huden reagerar på bläcket iallafall.