Bodyart iFokus

Bodyart

Etiketttöjning
Läst 9150 ggr
Salish
2011-06-29 14:03
0

Spräckt öra.

Jag gick nyligen från 6 till 8 mm, men efter ett par dagar när jag skulle tvätta töjningen såg jag att det varade väldigt mycket och blödde en del. Jag tvättade det med tvål och vatten och gick ner till 6 mm igen. Jag har ingen blowout, men bör jag tvätta det med koksaltlösning? Och hur gör jag när jag vill töja upp till 8 igen? Kommer det bli likadant igen då att jag spräcker örat, så måste jag gå till 7 mm först?

Karmatarerskanise
2011-07-01 18:43
1

Ja, du bör tvätta med koksaltlösning.
Ocj jag tror du gör bäst i att töja till 7 först sen när det läkt ordentligt.

Monarchy
2011-07-02 17:04
1

Du måste ta det riktigt lugnt, jag väntade 1-2veckor mellan mina töjninar, och jag tycker att gå upp 2mm i varje steg är i största laget, då blir det lätt problem som du får nu.     Gå i mindre steg, 1mm och sedan ska det vara lite ömt några dagar eller mer, sedan när det slutar ömma man du gå upp ett steg.  Aldrig före, då kan det bli skit.

som sagt gå ner till åtminstone 6mm, kanske behöver att gå ner i mer i storlek.  Jag fick ta ut min helt då jag hade för brottom, låta det läka helt klart och sedan börja om igen, men det går mycket snabbare att töjja upp andra gången så oro dig inte. 

idag har jag tagit ut mina töjningar och känner att det bara var en fluga som man lessnar på ganska snabbt, men det är till var och en att komma fram till, tänk bara att det inte läker ihop efteråt om du gör för stor töjning elller har töjt öra för länge.

Nuttra
2011-07-02 17:38
0

jag snor tråden lite..

Tidigare för några månader sen var jag dum nog att gå från 4-10 (visste inte bättre ^^) Det gick skit och jag minskade till 4 igen. Nu har det läkt perfekt och fint så jag gick till 6 mm igår. Det gick huur bra som helst. Jag behövde inte ens töja… jag satte bara in den längst in utan problem :) Det ömmar inte eller något. Kan jag byta upp mig mot en mm större imorn?

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

Monarchy
2011-07-02 17:43
0

ömmar det inte imorgon borde det gå bra. Du borde som sagt max töjja 2mm i taget, jag rekommenderar 1mm. Allt varierar mellan person och person. Tillochmed mellan höger och vänster öra kan det skilja vilken metod/ hur fort du kan töjja.

MarieEriksson
2011-07-04 12:16
0

Jag rekomenderar 1 mm i månaden. Det är vad jag har töjt och jag har haft minimalt med problem. På sin höjd att det ömmat liiiite.
Gör det ont gör man fel.

Jag är fräck och passar på att ställa en fråga oxå. Jag är i valet och kvalet att tänja upp ett hål, har 4 hål i mjuka delen av örsnibben och funderar på att tänja upp det översta. Har en liten plasttunnel som bara ligger och dräller. Grejen är att den är av modell som har midja, typ timglasform. Har dålga erfarenheter av den modellen men men…
För att få i den behöver jag tänja 2-3 mm mer än den är på "midjan". Men sen då, om jag vill ta bort den? Hur går det då? Hålet har ju då antagligen krympt. Vill inte riskera att jag inte får ut den. Uppskattar att den är 4mm på det grövsa stället och runt 2 på mitten/midjan.
Hoppas någon förstår hur jag menar…

tvättäkta bybo
2011-07-06 21:59
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#5 jag har sådana tunnlar och tycker att de är mkt bättre än de man skruvar dit. det kan vara trögt att få dit/bort dem men tar man det i bastun eller duschen så går det bra! :) har dock ganska stora töjningar (16 mm) och jag inbillar mig att det ska vara svårare att få dit/bort med små töjningar? eller…

Salish
2011-07-07 10:42
0

Jag råkade spräcka örat igen. ._. Väntatde ett par dagar med 6:an i, och sen satte jag i 8:an, men inte helt, så det var som 7 mm. Det ömmade bara lite och efter en natt med den skulle jag ta ut den för att tvätta örat, och då råkade jag vara oörsiktig och så gick örat upp igen. >.<

jollycox
2011-07-07 16:48
0

gå ner till 6an igen och låt det läka ordentligt.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

MarieEriksson
2011-07-07 23:40
0

Sätt i 6:an, sköt om såret, tvätta händerna innan du börjar med örat, och vänta MINST en månad efter att det läkt innan du försöker tänja igen. Och ta då inte en 8:a igen nu har du väl lärt dig?

Salish
2011-07-07 23:43
0

Okej, det ska jag =) Finns det nåt material på töjningar som är snällare mot örat? Nu har jag plast och det känns som att det samlar på sig massa smuts ganska lätt?

MarieEriksson
2011-07-07 23:53
0

Ingen aning om material sådär, ska fundera på det.
Men tvätta smycket noga varje dag när du sköter om såret. Och låt huden torka innan du sätter dit smycket igen. Pegasus Piersingkräm är ett måste här i hemmet, man vet aldrig när en piercing kan må dåligt. Men mitt råd om kräm nu, som du kanske redan har, eller kan köpa i en välsorterad mataffär är Idominsalva. Den smörjer jag ofta småsår med, den eller Pegasus. Men inte för mycket, och mest bara om du upplever att det behövs och du borde utan problem kunna ha Idominsalva som glid när du sätter i smycket.

Det är en konst att ta hand om sår!

jollycox
2011-07-08 10:42
0

Kirurgiskt stål är typ det bästa.

Salish
2011-07-08 15:17
0

Jag har letat efter smycken i stål, men de enda jag hittat går upp till 6mm och efter det är det 2 mm emellan, alltså ingen i 7. Jag har inte hittat några andra smycken i 7 mm heller. Nån som vet var det finns?

MarieEriksson
2011-07-08 17:22
0

En spiral eller stav som "steglöst" blir tjockare då?
Det va vad jag hade när jag töjde, funkade suveränt. Snyggt? Inte på något sätt, men blir en långsam och bra töjning. Och det är ju bara ett tag medans man töjer.

Monarchy
2011-07-10 15:47
0

#14 det funkar väl inte, smycket sitter inte på plats om du har, spiralen mitt på hållet tex..?

Du kan köpa stickor av metall på second hand, klippa av toppen och använda dom. Det funkar hur bra som helst! billigt och mindre steg att öka med, om dom har alla storlekar.
Sen ser det kanske inte så hemskt vackert ut dock.

MarieEriksson
2011-07-10 15:56
0

#15 Aha, då funkar inte spiraler som jag trodde. Har aldrig haft någon men trodde man kunde stoppa i dom så långt man ville. Fel av mig =)
Ser att inlägget jag gjorde innan det här kan feltolkas nu. Jag töjde mina med en stav som blev tjockare, ingen erfarenhet av någon form av spiraler.

Angående material så har det väl sin anledning att man får titan på studio?
Kollade runt lite på barbarella, felåt att jag tjatar om barbarella hela tiden så fort det gäller något men är så van att kolla där. Och dom jag kollade på fans i storlek 6 eller 8 mm. Och mindre och större.
Men inte 7 mm, knas.

Salish
2011-07-10 22:42
0

Kan en vanlig plasttaper som går upp till 8 fungera? Då behöver jag ju inte stoppa in hela direkt?

Karmatarerskanise
2011-07-10 22:46
0

#15 Jag har bara använt mig av spiraler, och de har suttit på plats även när jag bara fått in dom en bit.

jollycox
2011-07-14 14:06
0

#18 samma för mig. Jag har använt o-ringar för att jag inte ska tappa dom.

[Nooway]
2011-07-14 23:00
0

Blir väl idiotförklarad nu hehe.
Men jag gick nyss från 14 till 18 på en gång, det sprack och började vara efter någon dag. Men det har det gjort flera gånger när jag töjt. Och jag fortsätter bara att tvätta det med klorhexidin tills det har läkt. Har fungerat för mig varenda gång. Det läker ju efter några dagar bara. För mig då.

Salish
2011-07-14 23:16
0

Nu har örat läkt helt. Jag ska stoppa i min 8-spiral imorgon lite grann och sätta fast med pluppar. Hoppas att det går.

[Nooway]
2011-07-14 23:17
0

Lycka till, det går nog bra :)

ajtiprince
2011-07-16 07:48
0

^^ samma hände för mig, det är bara att låta det läka ihop ca 2 veckor på 6mm å inte köra igenom allt på 8 mm så snabbt, tryck igenom typ 6,5 å låt det vara så tills det int ömmar längre, sen gör du samma sak ca 3 mm i taget.  vet att många har svarat men säger detta för att du bör göra samma om du ska töja mer :)

ajtiprince
2011-07-16 07:50
0

oj då ^^ jag menar 0,3 mm i taget  och vice versa

ajtiprince
2011-07-16 07:51
0

också låter du det vara i typ 2 timmar  och fortsätter tills den är igenom

Salish
2011-07-23 00:24
0

Jag satte bara i plastspiralen en liten bit och till slut lyckades jag få i hela. Har haft 8 mm i en vecka nu och det fungerar finfint!