Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettpiercingar
Läst 2471 ggr
AutumnWicca
0

Tungpiercing frågor

Jag piercade min tunga i torsdags (4 augusti) och det gick fint. Givetvis kändes det lite och var svårt att vet hur allt skulle ligga i munnen.

Min tunga är svullen och öm vilket är helt normalt, jag är noga med att skölja med medlet jag fick, morgon och kväll och sköljer med vatten eller koksaltlösning efter måltider. Jag dricker också massa vatten och suger på is när det känns behövligt.

Nu till min fråga. Jag har ont på vänster sida av min tunga, långt fram och även i tungspetsen från piercingen och hela vägen fram. Jag har känsel men det känns som ungefär som när foten sover, sticker..

Ska det vara så? Någon annan som upplev det?

Sen så trycker kulorna på staven både i min övre och undre gom, är det också norlmalt när man har läkstaven?

/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus

Wand
0

Allt du beskriver är helt normalt. När jag piercade min tunga andra gången så fick jag t.o.m ont långt ner i halsen. 
Om piercingen är korrekt tagen så kommer den inte att skava varesig i gommen eller under tungan, men det är klart att den skaver nu då du har en hiskeligt lång läkstav. ;)

Om några veckor då piercingen bör ha läkt så kan du byta stav. Beroende på hur långt bak eller hur långt fram den är tagen så bör en 12 mm lång stav räcka.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

AutumnWicca
0

Tack :) Det lugnar mig!

Jag ska tillbaka till piercaren efter två veckor och då får de avgöra när staven ska bytas, han sa att han gärna hjälper en byta den, vilket jag nog föredrar faktiskt ;)

Jag har varit nära att att ut den faktiskt… den gör så ont ibland på kvällarna, men inte kan ja ge upp nu!! Måste ge den en chans att läka och bli normal.

Wand
0

Det låter bra, att ta hjälp av experter är alltid det bästa om man själv är osäker. Den kommer ömma och göra "ont" i minst en vecka, men det blir bättre för varje dag om du ser till att inte röra på tungan onödigt mycket. När du t.ex äter så anstränger du tungan massor, och då finns det risk för att den kommer ömma lite längre.
Ät soppa/gröt och sådant som inte är svårtuggat i några dagar, är ett tips.

AutumnWicca
0

Jag märker redan idag att det är bättre än igår och kulan under tungan känner jag knappt av alls :D försöker att inte gå och tänka så mycket på den.

Det allra jobbigaste är att jag inte får kyssas eller hångla med mannen min ;) men lite snabba pussar får jag..

Soppa, kräm, yoghurt är allt jag lever på och ibland mjukt bröd som jag skär i pytte bitar :D Isbitar och piggelin ingår också i dieten ;)

Wand
0

Låter kanon, det! :> Den kommer nog läka finfint. Som sagt så brukar "smärtan" vara i en vecka, för vissa kan det vara någon extra dag och för vissa kan det vara någon dag mindre. Men en veckas obehag i munnen står man alltid ut med, och som sagt blir det bättre hela tiden. När jag haft min i 1½ vecka så kunde jag snurra runt med staven och sådant. Varken bra för tänderna eller det nya piercinghålet… men det gick i alla fall! Haha! :D

AutumnWicca
0

En fråga till:

Jag har var, det är gul och slemigt iaf.. som kommer ut ur hålet på tungas undersida.. är det normal? Jag tarbort det som lossnar men sitter även lite i hålet som inte går att få bort.

Jag sköljer med koksaltlösning efter varje måltid och med den speciella munsköljen jag fick av piercaren morgon och kväll.

Wand
0

Det är lite överkurs att skölja efter varje måltid tycker jag, självklart är det inte dåligt men det är heller inte nödvändigt.
Såret kan börja vätska ibland, men det bör gå över snart. Min första Tungpiercing gjorde inte det, men min andra gjorde. Det gick över på 1½ vecka. Rengör bara som vanligt så bör det bli bra! Tänk på att det är rötmånad också, då är det lite större infektionsrisk. Men om det är en riktig infektion så bör det ändå gå över.

AutumnWicca
0

okej.. men jag vet inte om jag kommer orka ha ont och svullen tunga i över en vecka! är ju hemskt..

mm okej är det normalt även om det är gult och klumpigt var?

Wand
0

Ont och svullet blir det nog inte även om det är infekterat.

När min piercing vätskade så var det endast gult, det var inte klumpigt.
Tror nog att det kan vara en infektion isåfall. Tvätta noggrant och se om det går över om ett tag!

Karmatarerskanise
0

#8 Jag fick också ut sådant ut mitt hål då den var nytagen.

Wand
0

Förresten. Det du ser på din tunga kan möjligen inte vara tjocka beläggningar? Jag har hittills inte stött på en enda person som har haft en nypiercad tunga och inte haft en helt vit/grönvit tunga pga beläggningar.

AutumnWicca
0

Alltså jag har ju en beläggning uppepå tungan… men det jag pratar om är stora gula klumpar med var som kommer ur hålet på undersidan.

Ringde sjukvårdsrådgivningen efter som jag både har var, är varm om tungan, och smärtan ger inte med sig alls utan bli stundvis värre och värre. Jag har även haft lätt feber. Så har en jourtid på sjukhuset idag.

Oavsätt om det är en infektion eller ej tror jag inte den här piercingen var något för mig.. de kommer få ta ut den..

AutumnWicca
0

Här kommer en uppdatering:

Jag har en infektion, inte en stor en men har en. De rekommenderade att jag tog bort den och jag kan säga att jag inte var sen att göra det.. för jag hade så jävla ont.

De spolade rent såret och jag har fått stark antibiotika för att de ska gå över fort. Jag ska skölja med koksalt efter mat och förtsätta använda munsköljen jag fick från min piercare.

Karmatarerskanise
0

#13 Vad tråkigt :(
Just av den anledningen piercar jag mig aldrig under sommarmånaderna.

AutumnWicca
0

#13 Ja lite trist.. men med min tur hade det nog int hjälpt vilken månad jag gjorde det… tyvärr.

Jag har dessutom en väldigt låg gom och det kan också hjälpt till att irritera hålet om nätterna då jag haft svårt att stänga min mun ordentligt och på nätterna har jag omedvetet tvingat igen den.. det känner jag på hur det ömmar i tänderna när jag vaknat..