Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettpiercingar
Läst 7456 ggr
[oie]
0

Min septum piercing sjunker =(

Pierca mig i septum i lördags, tyckte att han hade satt den för långt ner och för långt fram, min näsa blev förändrad. Jag tänkte att det ser nog bättre ut när svullnaden lagt sig. Men igår tyckte jag mig se att den sjunkit enormt och är "påväg ut" från kroppen, och på ena sidan där den är som mest nere så gjorde det mer ont än vanligt.

Ringde idag till han som gjort det och jag fick komma tillbaka och göra om den och han sa att jag inte skulle "tappa" den. Men jag vet inte när jag kan ha möjlighet att komma dit, tänk om den sjunker mer. Hur blir ärren efter detta hål då?

Ni som gjort om septum piercing, finns det någon som gjort det pga att piercingen har sjunkit? Och hur blev ärren då? Nån som är missnöjd? Vill gärna se bilder.

Är ganska näsfixerad så blir såklart ganska besviken, ledsen och upprörd om detta sabbat min näsas utseende.

Gör det ondare att ta hålet andra gången om inte första hålet är riktigt läkt? Tyckte inte att den gjorde så ont men det var obekvämt när han stoppa i smycket.

Tacksam för svar :)

Kebab-Eme
0

Kan man kanske få någon bild? ;o
Jag har gjort om min en gång.
Första gången blev den sne.
Nu är den bra fast det är nån kula på högra sidan som gör lite ont när man rör vid den fast det stör mig inte så mycket :p
Fast det skulle nog vara bäst att du låter den läka innan du gör om det.
Och har inte hört talas om att den kan sjunka ut för det är väl brosk vi har där? ;o
Ifall det nu håller på att ploppa ur så tycker jag att du kan ta ut den direkt så det inte blir något ärr just där. Sedan göra om det när det läkt :) Så skulle iaf jag gjort. Det kan ju även vara så att han tog för långt ner och att svullnaden håller på att ge sig och att den ligger väldigt långt ner.
Fast jag tycker att placeringen av septum ska vara långt ut mot nästippen eller vad man ska säga. Hoppas det går bra!

KöttbulleKorv

[oie]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

han jag gjorde hos sa att det är bara att jag kommer tillbaka och gör om om jag inte är nöjd, antar att han gör det gratis då?

han sa ingenting om jag skulle ta ut den eller inte.

men läker det inte ihop ganska fort eller tänker du att den ska "ramla" ner i gamla hålet?

jag hade iaf tänkt att tvätta gamla hålet då samtidigt som jag tvättar nya piercingen så det läker ihop så bra och fint som möjligt. hur gjorde du när du tog ut din?

och hur lång tid tog det innan din växte ihop?

och hur länge hade du haft din?

jag har ju bara haft min 1vecka och 2dagar idag och jag har tid idag 17:30.

hur menar du gör ont i nån kula? det gamla hålet?

jag har hört att det är ovanligt att den sjunker men att det kan hända? men jag tror som du att han har satt den alldeles för långt ner, jag menar, vem vill få sin näsa förändrad? jag ville bara ha en piercing där och inte att min mittdel skulle flyttas ner. man ser typ smycket genom huden i mittdelen, inte snyggt alls!

ja när jag kollat på bilder så ser det snyggast ut att ha långt mot nästippen, men jag kanske vill ha den lite längre bak än han satte denna.

gör det ondare att ta hålet lite längre upp? alltså genom där man har tunnare hud eller vad man ska säga?

Inspiration
0

Hur menar du vatt du vill ha den längre bak? Längre in i näsan eller längre bak mot läppen? För en septum sitter väldigt högt och och långt fram om man säger så. Om man kollar på bilder så ligger den inte mot läppen eller så, den hänger lixom fritt. Men vet ju inte riktigt hur du menar när du säger fel.

Inspiration
0

Det är svårt att få den längre bak, om man känner i nästan så är det en stor broskbit i mitten och man måste ta utanför den och upp mot nästippen, det är inte så mkt "hud" och annat där :P Så den kommer hamna långt ut. Det beror ju på näsan också..

[oie]
0

ja inte så nära nästippen utan lite längre in.. och lite högre upp så jag vill ha den mer inne i näsan om man säger så. tycker det ser ut som att sen ska ramla ut och tror inte det går att dölja den så bra som den sitter nu.

Kebab-Eme
0

Jag tycker att den ser fin ut, men om du inte är nöjd så ska du ju självklart göra om det :) Han borde göra det gratis tycker jag. Eftersom du inte är nöjd. Fast vänta tills det läkt tycker jag. Annars gör det ont som fan eftersom det är ju ömt nu.

När jag tog ut min så väntade jag bara en vecka innan jag gjorde om det. Fast jag skulle nog väntat en stund till :P Där den dära lilla kulan kom. Den syns inte utan mer känns när jag pillar på den. Det jag har nu har jag haft i ungefär 7-8 månader. Inte helt läkt än men det kommer nog :P

KöttbulleKorv

Inspiration
0

#5 Tycker den ser ut att sitta som en septum ska. Man har olika näsor osv. Men kan fatta vad du menar med att näsan blivit förändrad. Den ser ut att trycka lite mot "ytterväggen" om man säger så. Var det inte en så bra piercare kanske? Tycker han kunde sagt att det skulle bli så.

Men mitt tips är att ta ut den nu, låta den läka 2-3 veckor kanske och sen ta om. Vet inte om jag hade gått till samma dock.

[Gemm]
0

Allas näsor är olika men jag förstår om du vill ha den högre upp.

Angående att ta om septum så har jag gjort det så många ggr att jag tappat räkningen, 4-5 ggr kanske. The little issue här är att en gång gjord så är vävnaden där förändrad och trots att jag tog ut smycket alla ggr och lät det läka många, många veckor så blev det liksom som en liten kanal som kanylen gärna ville följa när det var dags för "omtagning". Tillslut sket jag i att ta om den och töjde upp den till 7 istället och det löste problemet (den var smått sne från början). Idag är den perfa =)

Om du ska ta om den, ha tålamod och vänta ett par månader gärna så att det hinner läka ordentligt.

[oie]
0

jag hade nog kunnat få den perfekt, hade ju kännt i näsan innan. fråga honom om den gick o dölja osv o han har satt den så jag inte tror den går o dölja, det är väll inte att lyssna på kundens önskemål. hade det varit så att han inte kunde placera den annorlunda så får han ju isf tala om det innan. jag trodde han var duktig men det verkar inte som så. kom inte iväg igår iaf.

men att den trycker mot ytterväggen, kan det bli bättre med en mindre ring tror du? annars får ja ta ut den o låta den läka, han vet att jag inte är nöjd, så om han gör om den o jag får den gratis och han lyssnar på vad jag vill ha så borde det väll bli bra?

okej, många säger att ja bör ta ut o låta läka så jag ska försöka ringa honom idag och se vad han säger. blä! tycker det är jobbigt när det blir problem för att han inte är uppmärksam, han borde väll frågat hur jag önska att ha den. har kollat på massa piercade septums men faktiskt aldrig sett en bild där den sitter så här lågt så jag trodde inte nån utbildad piercare skulle vara så dum och göra en sån "miss".

Kebab-Eme
0

Be om pengarna tillbaks och gå till någon annan :)

KöttbulleKorv

[oie]
0

kan man göra det?

Kebab-Eme
0

Ingen aning men man kan ju alltid testa.

KöttbulleKorv

Inspiration
0

Tror inte det går att få pengarna tillbaka. Men man kan alltid fråga! Var bor du? Och vilken studio gick du till?

[Gemm]
0

Glöm inte att det är en kropp vi pratar om. Han har inte sålt dig ett handfat till toalettrenoveringen. Allas näsor är verkligen olika, inte bara för ögat utan på många andra vis. Han gnuggade nog inte händerna i en liten attack av ondska innan han medvetet piercade din näsa exakt som du Inte ville ha den. Just av den anledningen tror jag verkligen inte att det blir ett problem om du pratar med honom och säger att du vill ta ut den och låta hålet läka och sedan ta om den, på det viset du vill att den ska göras (högre upp, längre in, så länge det är fysiskt möjligt och kan bli bra).

Är han mån om dig som både kund och människa samt även sitt arbetsrykte gör han detta helt kostnadsfritt. Har du tappat förtroendet för honom och/eller studion så berätta att det känns olustigt och att du vill byta studio. Ingen av er tjänar på att vara oärliga eller inte våga tala ut.

Lycka till och ha tålamod, låt hålet läka ett par veckor extra hellre än för kort tid om du bestämmer dig för att göra om den.

Forgetful
0

Det med att den sjunker, din kropp stöter ifrån sig smycket vilket inte är jätte ovanligt vad jag vet :O vet en kompis, hennes ena öronhänge stöttes bort och det är inte mycket kvar till den kanske lossnar nu :/

//Forgetful

Ellenfyrkant
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Septum är ingen broskpiercing.

Vad gäller placeringen förstår jag att du vill ha den högre upp. Och vad gäller hur långt in eller ut den sitter mot nästippen är det olika näsor som möjliggör olika placeringar men det är också en smaksak. När jag tog min septum sa jag till piercaren att jag ville ha den så långt bak som möjligt och jag är nöjdmed placeringen, min är lite lite sned men det syns inte när man har en ring och jag är inte intresserad av att ha någon stav så det har jag inte brytt mig om.

Skumt det känns att beskära en bild med fokus på näsan, men aja. xD

Mvh Ellenfyrkant

Wand
0

Jag tycker, som du säjer, att den ser ut att ligga väldigt långt ner. Men den ser ut att vara placerad lagom långt fram, septum ska vara långt fram emot nästippen.

Ett enkelt sätt att veta om den är för långt ner eller ej: Kan du se vart hålet är placerat utan att kolla upp i näsan? 
Septumhålet ska vara "gömt" en bit uppe så att det inte syns. 

Isåfall, ta ut den och gå tillbaka och ta en ny. Om han gör septumen på samma ställe där han gjorde den nu så kommer det göra ondare, men om han flyttar upp den så kommer det kännas som vanligt. Det är endast ärrbildningen som gör att det gör ont.

Låt den läka igen 1-2 veckor innan du gör om den.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Wand
0

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[oie]
0

tack alla för svar, jag var aldrig iväg och gjorde om det. ska prova sätta i en mindre och se hur det ser ut men vill vänta så det får läka ifred. blir det inte snyggt så tar jag ut o låter det läka igen och så går jag tillbaka och frågar om han kan ta där jag vill ha hålet och se vad han säger annars går jag till någon annan.