Risker med att pierca tungan osv
Hejsan! Nu är det såhär att jag blivit så grymt sugen på att pierca tungan, men min mamma som är sjuksköterska är och har alltid varit otroligt svår att övertala om allt som har med bodyart att göra, därför tänkte jag kolla upp lite av riskerna. Först och främst, hur stor skada gör detta på tänderna? Vet att det beror helt på var piercingen placeras osv, men piercar man hos en riktigt piercare, hur stor är risken då att tänderna skadas? Undrar även hur stor risken är att man får en rejäl infektion i den, tror det är mest det hon är rädd för … Om jag tvättar den som jag ska, då borde det väl inte bli någon infektion? Fast samtidigt så har min helix hållt på att varat fram och tillbaka nu sen jag tog den i … mars? fast jag tvättat som jag ska.
Inte för att det spelar en så jättestor roll, men för er med piercade tungor, hur ont gjorde det att ta piercingen? Hur länge var ni svullna efteråt och hur lång tid tog det innan ni kunde äta/prata normalt?
Undrar även om det är någon som vet vad Tungpiercing kostar på Big Slick Tatto i örebro, och om dom piercar folk under 15år .. kommer ju om jag lyckas övertala min mamma, ha målsmans tillstånd :)
Blir tacksam för alla tips jag kan få angående Tungpiercing så bara skriv på om ni har något att skriva! :)
vad jag har hört är det farligare att pierca läppen :p
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
om man är rädd om tänderna är det bara att byta till en plaststav när piercingen har läkt och låta bli att leka med piercingen 
min helix krånglar också till och från, och den har jag haft i snart 3 år. ingen av mina andra piercingar krånglar så det har nog att göra med att den sitter i brosket eller nåt sånt :p
det gjorde inte alls särskilt ont att ta, och jag kunde äta vanlig mat samma dag. Jag var svullen i 2 veckor ungefär och under den tiden läspade jag, sen bytte jag till en kortare stav och då försvann det :)
Jag fick ta ut min piercing efter 10 år eftersom den då hade kavt ner tandköttet så en av mina tänders tandhals nästan var blottad. Förlorade också någon gång en bit av mina tänder då jag råkade bita i piercingen.
Att byta till plast hjälper ingenting om man råkar bita i smycket, för även plasten brukar vara så hård att tänderna kan skadas. Likaså skavningsproblem kvarstår oavsett stav/kulor om man börjar få det.
Som vanligt är frågan "gjorde det ont" ganska meningslös att ställa eftersom det inte visar hur du kommer känna ;) Men jag kan svara för mig ändå. Det gjorde inte ont alls, det bara kändes lite precis vid penetreringen och det knastrade på ett konstigt sätt.
Äta kunde jag göra redan samma dag utan problem. Men tungan svullnade och var svullen i högst en vecka. Hade lite problem med att prata också i någon vecka. Var ju ovant med en tjock tunga och dessutom ovant att ha något i den.
Det tog ganska lång tid för min att läka. Gjorde ont på undersidan flera månader har jag för mig, trots noggrann tvättning och sköljning. Kom också något som liknade var från och till.
Även efter ett par år kunde man ibland få ont för att något råkat komma in i hålet och kavt till irritation.
Men jag var ändå nöjd med min piercing. Bara tråkigt nu när man är orolig för tanden som den skavde på.
Viktigt att tänka på också att en del tandläkare (om man har försäkring som jag har) inte låter försäkringen ta det om någon av ens tänder går sönder och man har en Tungpiercing. Så det kan bli dyrt.
tack för alla svar!
#3 detdär med tandköttet lät inte alls roligt. Är det vanligt att det blir så eller ska man ha en väldigt otur då?
#3 Det beror på hur piercingen ligger i munnen. Tyvärr låg min och skavde.
Märker man att den gör det kan man ju alltid gå och göra om den.
Hur vanligt det är vet jag inte. Men jag har för mig att en till tjej här inne hade samma problem.
#5 okej tack för svar ..
Skulle vara kul om alla med Tungpiercing bara kunde skriva lite om den förstört tänder eller inte osv :)
Hej! Jag var svullen i tungan i ungefär 2 veckor, det vanligaste är att den bara är svullen i ca 2 veckor. Kunde äta ''riktig'' mat efter en vecka ungefär. Läspade i en dag :P Att ta i tungan för mig kändes inte alls! Men senade på kvällen så gjorde det lite ont för att jag hade pratat så mycket under dagen :P
Har en väldigt kort stav nu som kanske är typ 1 cm lång så det skaver inte eller något. Är inte så mycket för att leka med den. :P
På BigSlick kostar det ungefär 300 kr tror jag..
Sen så tar dom (tyvärr) piercingar på personer under 15 till och med utan målsmans tillstånd. Det tycker jag är synd för ifall om skulle bli anmälda så är det ju slut med dom och dom är ju jävligt bra piercare.
Har dock inte piercat mig där men folket jag känner som har piercat sig där det har blivit grymt bra.
KöttbulleKorv
#7 Vanligast skulle jag inte vilja påstå att två veckors svullnad är, det är ganska lång tid tycker jag. Ingen jag känner har varit det så länge.
#8 Menar ju inte direkt att svullnaden är i samma tjocklek och form som den är första dagen direkt.. Men efter 10-14 dagar, även om den inte känns svullen så är den fortfarande lite svullen..
Säger inte heller att det är så för alla.
Kände en som inte hade någon svullnad efter bara 2 dagar.
Så det varierar ju..
KöttbulleKorv
Vanligast är en vecka, även om man tittar runt lite på nätet. Och nej, känns inte tungan svullen och den inte ser svullen ut så är den inte det :) Måste varit jobbigt att ha varit svullen så länge kan jag tänka mig. Och att inte klara äta på en vecka.. Jag hade avlidit 
Tittar på nätet ja. Men den är fortfarande svullen i tungan. Det hårda som håller på att läker i tungan är fortfarade lite svullet. Det syns inte det känns inte. Men om man trycker på hålet så känner man att det är en kula och att det känns lite när man trycker på den….
KöttbulleKorv
Vi pratar nog inte om samma sak. Själva tungan är ju inte svullen om du pratar om såret runt själv smycket. Då är det såret vi pratar om nu. Som iof är en del av tungan.
Jag har fortfarande en liten hårdnad där piercingen satt, och den har varit borta flera år. Menar du att min tunga fortfarande är svullen 
Vi menar ju inte riktigt samma sak, så vi gör nog bäst i att låta det vara :) Sorry att jag drog upp det.
Haha. Nää menar inte att din tunga fortfarande är svullen xD Aja, vi låter det vara då :)
KöttbulleKorv
#7 tack för svar! Okej, men godkänner inte min mamma piercingen så får det vara. Tänker inte ta utan hennes tillstånd, då lär jag aldrig få göra något sen haha :)
#15 Klokt beslut :)

Jag har haft min Tungpiercing i 2,5år och det är max 2 ggr jag har bitit till hårt på den och det var första halvåret. Har liksom lärt mig var jag har tungan :) Ibörjan var det svårt att äta för att man var van att röra tungan på ett visst sätt och det gick inte med piecingen för då bet man på den. Men man lär sig som sagt.
Jag har ett hack i en framtand orsakad av Tungpiercing.
Är man mongo och röker, dricker och äter stark mat efter en Tungpiercing får man stå sitt kast. Är man mån om att det ska läka bra låter man bli dom grejerna och gurglar med saltvatten morgon och kväll samt efter varje måltid och låter bli att pilla på såret i onödan. Sunt förnuft helt enkelt, inte svårare än så. Ge fasen i starka medel hit och dit, många övertvättar och stör den naturliga läkeprocessen.
Man är svullen några dagar upp till en vecka efteråt. Hade lite talsvårigheter de två första dagarna innan det värsta hade lagt sig, annars återgår de normala funktionerna ganska snabbt.
Tänk dig för dock, det finns folk som har fått problem pga denna piercing, tänder syftar jag främst på då. Det är dyrt och omständigt att ersätta spruckna och skadade tänder. (Att jag har tagit ut min behöver jag kanske inte säga.) Coolt nu men du kanske upplever det jobbigt när du är äldre och betalar din tandvård själv.
#18 & #19 tack för svar :)
#19 hmm det låter inte direkt så lockade med tandproblem