Läkarsmycke vs silver?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har sen jag var ca 6 år till nu (17 år) försökt ta hål i öronen ca 4 gånger och alla de gånger slutade med infektioner. Detta berodde på olika faktorer som misskötsel, oseriösa håltagare och smutsiga "pistoler".
Nu har jag bestämt mig för att gå till en seriös piercare för att försöka en 5 och sista gång!
Kommer att ta med steril kanyl för att minska risken för infektioner, men min stora fråga är: Vad ska jag ha för smycke?
Silver sägs vara det "renaste" och bästa, men hur fungerar ett läkarsmycke? Jag kan absolut kosta på mig ett par riktiga silverörhängen från nån guldmakare om det är det bästa alternativet.
- Men vad ska jag välja?
Går du till en piercingstudio så vet de vad som är bäst, och alla piercingstudios använder sterila kanyler. ;)
Titan eller kirurgisk stål brukar vara vanligast som läksmycken. Silver är väldigt svårt, för det är hemskt många som inte tål det i öronen. Guld brukar funka bättre, om du vill ha något sådant.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

tog som liten hål med pistoli öronen och fick jätteproblem med dem, de läkte aldrig! Då kunde jag inte ha varken silver eller guld, oavsett hur "rent" guld det var i dem. För även 24karats guld innehåller mer än guld!
Men för 5 år sedan gjorde jag nya hål, hos en piercingstudio och fick då titan och har fortfarande titan. Det är det enda som fungerar på mig.
/Jenny - medarbetare på Medeltiden.ifokus
#2 Fast anledningen till att de krånglade var med största sannolikhet för att du tog med pistol.
Men jag håller med om att titan oftast funkar bäst.
Titan o kirurgiskt stål är vanligast hos piercare o troligen också vad de rekomenderar..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Piercaren hade titan och det fungerar utmärkt, hålen läker otroligt bra :)
Men hur blir det i framtiden? Är det säkrast att köra på titan under det kommande året, eller kan jag byta efter några månader till silver?
#5 Om du ska byta smycke så tycker jag att du ska köra på titan eller kirurgisk stål, alltid. Dessa två är bäst och lättast att hitta. Men om du prompt vill ha silver så är det bara att byta när det väl har läkt, dock som sagt så är det inte många som tål silver.
#6 Inte många som tål silver?
Det stämmer inte. Fler tål det än inte.
I Sverige är 10-15 procent av kvinnorna och 2-5 procent av männen allergiska mot nickel.
#7 Jag känner då ingen som klarar av att ha silver i alla fall.
Underligt.
Själv känner jag ytterst få som har nickelallergi. Och kollar man statistiken så är det ju under hälften som är allergiska.

Verkar olika det där, jag kan inte ha silver och insåg för ett tag sedan att jag reagerar på rostfritt stål oxå. Har bara titan nu, men kanske funkar rena guldhängen, har dock inte provat.
Känner fler som reagerar på silver och nickel än som inte gör det. Om man inte är svårt allergisk så går man ju inte till läkaren och rapporterar det, det finns ingen mer än min närmsta familj och mina vänner som vet att ja bara kan ha titan. Känns som att det kan finnas ett stort mörkertal angånde allergier.
Qui dormit, non peccat
#10 Kan så vara, men som sagt, jag känner inte många som är nickelallergiker.
Så för mig känns siffrorna logiska. :)
Har också tagit hål i örona kanske 5 gånger men det har bara blevit infekterat varjegång utan att jag visste varför.
Sen så kom vi på att jag var allergisk mot guld så nu har jag bara silver och det funkar jätte bra :)