Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettpiercingar
Läst 4239 ggr
RaraVirre
2011-09-01 22:20
0

Piercing??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag vill pierca mig antingen i tungan eller näsan.

Men då undrar jag lite grejjor.

Vad kostade det för er.
Vad skulle jag passa i?? :o
Kan man sova med dom??
Hur svårt är det att få dom att läka?

ÖBS!! Denna bild togs i typ MARS så ja..den är lite gammal så jag har lite smalare ansikte..

Loveradio
2011-09-01 22:43
0

Vad kostade det för er?

Min Tungpiercing kostade 600 kr

Vad skulle jag passa i?

Tungpiercing passar väl alla i. Näspiercing (antar att du syftar på näsvingen?) skulle du nog också passa i.

Kan man sova med dom?

Klart man kan göra :)

Tungpiercing tar upp till 4-6 veckor att läka. Det är en ganska jobbig läketid då tungan svullnar upp och ömmar. Och man kan inte äta normalt, utan mest bara flytande i början. Man måste också lära sig att äta på ett nytt sätt eftersom man annars biter i piercingen.

Näspiercing har en läketid som är lite längre, ungefär 6-8 veckor. Men inte lika jobbig som Tungpiercing.

Kom ihåg att vilken piercing du än väljer så är ytterst viktigt att du tar hand om den. Dvs. rengör noggrant varje dag med produkter som är avsedda för detta. Sen tycker jag att du ska läsa på lite mer om eftervård innan du piercar dig, och det kan du göra här

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Karmatarerskanise
2011-09-02 18:55
0

#1 Det du beskriver om Tungpiercing passar kanske in på dig, men absolut inte på alla. Jag åt vanlig mat samma dag som jag gjorde den och kunde äta hela läketiden. Svullnaden gav sig efter en vecka ungefär, vilket är det vanliga.
Däremot tog min mycket längre tid än 2 månader att läka. Hade problem under tungan länge, men det var aldrig jobbigt.

Vad kostade det för er. - Minns inte, men ca 500-600kr för tungan, det samma för industrial.
Vad skulle jag passa i?? - Näsan tror jag skulle passa.
Kan man sova med dom?? - Självklart kan man sova med dom ;)
Hur svårt är det att få dom att läka? - Det är olika från person till person och från placering och placering.

Loveradio
2011-09-02 19:07
0

#1 Det passar in på de flesta dock. Att kunna äta normalt samma dag är absolut inte vanligt. Så då hade du tur. För vanligast är att man får äta flytande och suga mycket på isbitar första dagarna. Svullnaden jag hade gav sig också efter en vecka. Men det tog nån månad innan piercingen var läkt.

Karmatarerskanise
2011-09-02 19:16
0

#3 Ovanligt är det inte heller. De flesta av mina vänner kunde äta helt normalt.
Känner faktiskt ingen som varit tvungen att dricka flytande med sugrör. Av vilken anledning behöver man göra det? En del vänner tyckte det var obehagligt och ovant att äta, men de kunde.

Isbitar kan man suga på mot svullnaden ja. Men inte svullnar tungan upp så man inte kan äta i normala fall(gör tungan det kan det ju vara farligt). Är väl mest att man är rädd för smärtan har jag fått höra och att det är ovant med en stav i munnen.

Tror inte det har med tur att göra ;) Bara det att jag valde att äta.

Loveradio
2011-09-02 19:30
0

#4 Det hör visst till ovanligheterna att man inte kan äta fast föda de första dagarna efter Tungpiercing eftersom tungan svullnar upp och ömmar. Och det står jag fast vid. Det är inte bara jag som var tvungen att göra det. Gå in på vilken sida som helst och läs om Tungpiercing så står det samma sak. Fråga också vilken piercingstudio som helst. Det står också på pappret man får med sig hem när man gjort piercingen.

Har flera vänner som har piercat sig och de alla har fått äta flytande (soppor, youghurt, varma koppen, nyponsoppa osv) de första dagarna eftersom det gör för ont att äta fast mat. Dricka flytande med sugrör har jag inte sagt att man måste göra? Tungan ute

De finns också de som äter barnmat de första dagarna. Och flera piercare som tipsar om det.

Själv kunde jag inte ens äta en banan de 2 första dagarna. Men efter två dar så tvingade jag i mig en mjukmacka och lite potatisgratäng även fast det ömmande.

Suga på isbitar gör man för att minska svullnaden samt att bedöva smärtan i tungan.

Men.. visst finns det de som kan äta normalt redan samma dag, som du och de du känner. Men de flesta klarar det inte.

Karmatarerskanise
2011-09-02 19:42
0

#5 Du får gärna tycka att det hör till vanligheter att man inte kan äta. Jag tycker inte det är ovanligt att man kan äta.

Varför ska jag fråga piercare om det? Dom säger att en del kan äta andra inte.
Precis som det står på infon att en del har svårare att äta och att det kan vara skönt att suga på en isbit :) Har inte sett att dom skrivit "nästan ingen kan".

Är man så förtjust som jag i mat, så hindrar ingenting en från att äta ;)

Haha, har aldrig hört talas om att en piercare tipsat om barnmat, men då kan man ju slå ihop piercingen med barnmatsdienten :P

Sen skriver du "de flesta klarar det inte", tydligen beror det helt på umgängeskretsen då. För här är det "de flesta klarar det" :)

Vad är det man säger, no pain no gain? :P
Strunt samma egentligen, uppenbarligen har en del svårt för att äta de första dagarna :)

Loveradio
2011-09-02 20:03
0

#6 Inte en del, de flesta ;)  Det är många som tycker att tiden efter tungpiercingen är förjävlig, och flera som inte vill gå igenom den tiden igen. Aja tycker inte vi ska diskutera det mer här iallafall, är lite OT.

Jodå jag håller med om talessättet "no pain, no gain" :)

Karmatarerskanise
2011-09-02 20:24
0

Glad

patronsaint
2011-09-06 10:26
0

Tror du skulle passa i en septum Glad

I want to be like the patronsaint of reality.

Moalinn
2011-09-09 19:44
0

en vecka gammal sådär, men ah.
Vet inte om du menar i näsvingen eller septum men om du menar näsvingen så..

Vad kostade det för er.
Det kostade 600 kr för mig (riktigt dyrt, fanns ett annat ställe som kostade 300 men dom hade fullt)

Vad skulle jag passa i?? :o
Du skulle nog passa i en ring eller liten pärla i näsvingen!

Kan man sova med dom??
Självklart!

Näsvingen kan ta år att läka, men det är som #2 sa. Det är olika från människa till människa, vissa kanske det tar några månader, andra år osv. Fick infektion i min vilket jag inte rekomenderar (vet inte hur man undviker det dock förutom att inte pilla och tvätta).

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

JoyBysen
2011-09-12 22:09
0

Har tråkigt, så svarar även om tråden är lite gammal ^^

**Har Tungpiercing!

Vad kostade det för er?
**200:- gjorde den hos en utbildad kompis på en toalett på Burger King..

**Vad skulle jag passa i? 
**Hm.. Tungan är ju inte så synlig, så det eller en liten liten pärla i näsan!

**Kan man sova med dom?
**Man måste i princip sova med dem! Iaf under läketiden.
Jag vaknade dock första morgonen med tungpiercingen av att jag drömde att jag åt ostbågar och höll på att äta upp min piercing >.<

**Hur svårt är det att få dom att läka?
**Svårt och svårt.. 
Tungan var tjockare än normalt på mig i 2 veckor ungefär, kunde dock äta vanlig mat efter 3 dagar. Det som störde dem första dagarna var att min tunga tog så stor plats i munnen att jag inte fick plats att svälja maten, så det funkade lika dåligt med flytande mat som med vanlig mat eftersom tuggandet inte var det jobbiga för mig.

För övrigt hade jag aldrig ont, det kändes inte att ta den och jag hade inte ont alls efter under läkningen heller.

Men när jag piercar mig i brosk så är läkningen sjuuuukt lång, det tog över 1 år för min helix att läka..
Så allt är nog väldigt individuellt och beroende på om det är kött/tunga/brosk man piercar!

Lycka till! Glad

[Dominik]
2011-09-13 00:11
0

Vad kostade det för er?

Min septum piercing kostade 600kr och jag gjorde den på India i Malmö.

Vad skulle jag passa i?

Jag tycker att septum piercing är mycket sniyggare! Så den skulle passa på dig.

Kan man sova med dom?

Det är jo klart. Den måste jo läka sig, och det är t o m ett måste. Man ska sova i en piercing!

Jag tag min septum piercing i slutet av juni och efter 3,5 veckor har den redan läkt sig, och nu kan jag dra i den osv. Men jag har självklart använd tvättmedel som hjälpte till att läka huden, eller benen eller denna saken septumsaken :9

Jag har också 1 piercing i örat, och ska töja det sanart. Jag ska också pierca underläppen :)