Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettpiercingar
Läst 22828 ggr
FamusLastWords
42

Piercing i läppen - konsekvenser? :S

Ska pierca mej i läppen nu om några veckor.

Men alla jag känner säger en massa dåliga saker om piercingar i läppen. Men jag vet inte alls om det är sant för de verkar inte veta mkt om sånt och det gör inte jag heller.
Så kan en piercing skava mot tänderna och tandköttet och förstöra emaljen?
Och kan de fastna i tröjorna?
Och får man ett stort fult ärr som man inte kan täcka om man ångrar sej och låter det växa igen?
Och blir det krångligt att dricka ur ett glas med ring i läppen?
Om man inte har tagit stelkrampsprutan så kan man få stelkramp.

tycker själv att allt låter jävligt sjukt, men vill vara på den säkra sidan och fråga alla här om vad som är sant och inte sant.

Aviendha
4

Jag har en ring i läppen, så jag hoppas att jag kan ge dig lite svar på dina frågor.

När det gäller skador på tandkött och tänder så är det en risk man tar när man piercar sig i läppen, men ett bra smycke som passar dig och rätt placering ska minska de riskerna till ett minimum.

Vissa "leker" med sina piercingar med tänderna, och det nöter ju onödigt mycket, så det bör man undvika. Det är så olika från person till person. Min kille fick ta ur sin piercing i tungan då han hade börjat nöta på emaljen efter 1,5 år. Min piercing i tungan har inte orsakat några skador efter 3 år.

Märker du att du får skador så kan du plocka ut den, och det blir inte ett jättestort ärr, en liten liten grop på de flesta jag har sett, eller en liten prick, men inte något märkvärdigt.

Man kan som med alla piercingar fastna i saker, men jag har inte fastnat med läppen i något än. Man får vara försiktig i början, sen sker det per automatik ;)

Visst, det kan kännas annorlunda när man dricker och äter i början, men man vänjer sig otroligt fort vid det.

Vad gäller stelkramp har jag inte en aning. Jag vet inte vad som gäller vid stelkramp. Kanske kan du fråga hälsocentralen om det eller så innan, om ingen här kan svara på det.

Hoppas jag var till någon hjälp.

FamusLastWords
0

Tack :D

Liss
2

Jag svara jag med:)

_Så kan en piercing skava mot tänderna och tandköttet och förstöra emaljen?
_En labret piercing/ piercing i läppen ska inte skava mot tandkött eller förstöra tänderna på något vis. Har man rätt storlek på smycket och rätt längd osv så ska de inte kommer imot tänderna alls. Så det får man se till att ha, annars finns det en chans till det ja! Har man för långt smycke så kan man t om få tandlossning. Och som Aviendha med sagt, man ska inte leka med smycket med tänderna. De är lätt hänt när man har för långt smycke också.

_Och kan de fastna i tröjorna?
_Jag har haft piercing i läppen i snart 2 år och aldrig fastnat i tröjor oavsett smycke. Och jag har haft dem allra flesta smycken man kan ha där:)

_Och får man ett stort fult ärr som man inte kan täcka om man ångrar sej och låter det växa igen?
_När man piercar läppen är det 1.6mm stort. Och ångrar man sig och tar ut piercingen igen så kommer hålet att dra ihop sig med åren. Tillslut blir det ungefär bara som ett litet födelsemärke som ingen märker. Men de är också individuellt och beror på hur ens läkkött är. Har du bra läkkött går det fort och har du sämre går det långsammare för det att växa ihop.

_Och blir det krångligt att dricka ur ett glas med ring i läppen?
_I början är det klurigt Ja!:) Men de ger med sig efter ett tag.. allt är ju ovant i början när man förter sig saker. De känns t om lustigt att ens ha en ring där öht. Men som sagt, det ger med sig och jag glömmer t om bort min piercing ibland. En vanesak..

_Om man inte har tagit stelkrampsprutan så kan man få stelkramp.
_Stelkramp kan man bara få ifall saker och ting inte vore steriliserade. Går du till en bra studio där de är bra folk och dem är seriösa så ska även deras redskap vara steriliserade/rena och ringen du får i läppen ska vara helt ny såklart. Så var noga med vart du går.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

mjioo
0

Jag har vid ett flertal tillfällen fastnat i halsduken innan jag bytte till en sluten ring. När piercingen är helt läkt så är det inte så farligt att fastna, man kan dra i sin piercing utan att det gör ont. Jag tror det är större risk och värre att fastna med ett örhänge.

Jag spillde ganska ofta när jag drack ut stora glas eller muggar, när jag åt kladdig mat så fastnade det alltid i piercingen och såg lite kul ut. Men det är sånt man får leva med, det är bara när man slarvar som man sölar.

Min piercing skavde när jag hade en stav i men med ring så var den inte i närheten och jag inte skrattade. Tandläkaren har varit duktig att hålla koll åt mig.

Jag har tagit ur min för tre månader sen och självklart syns det att jag har haft en piercing, det är fortfarande som om hålet var kvar fast lite lite mindre. Det blev igenväxt i mitten väldigt snabbt.

murderdolls
0

ja det kan skava mot tänderna om du har en för lång stav eller om du har en ring i.

ja det kan vara krångligt att dricka när man har en ring i läppen (center), händer rätt ofta för mig iaf när jag har ringen där att det "läcker".

Jag har aldrig fastnat med min läpp piercing i en tröja och jag har haft min center labret i 4½år. Så jag tror inte att det är så super vanligt.

Om du får ärr eller ej beror på ditt läkkött, mina hål växer igen väldigt långsamt, kan t.ex gå utan örhänge i 2v utan att det händer något alls med dem. Men min syster kan inte sova utan örhänge en natt, då får hon slita som ett djur dagen efter för att få i smycket..

aofw
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

min mamma tror att det förstör emaljen på tänderna om man har piercing i läppen , men det ni har skrivit uppfattar jag det som att det inte gör det, bara om man har för lång stav eller ring. men om man bara vill ha en liten pärla på sidan av underläppen, skaver/förstör det också tänderna? (:

och vad är det "farligaste" stället att ta piercing på? tänk så träffar man en närv och blir "förlamad" eller något, haha ni fattar… ;) har hört att t.ex tungan kan svälla upp så mycket så man inte kan andas och tillslut dör.. och en sak till, vart är det "icke farligast" att ta hål på? :)

är tacksam för svar… Glad

aofw
3

min mamma tror att det förstör emaljen på tänderna om man har piercing i läppen , men det ni har skrivit uppfattar jag det som att det inte gör det, bara om man har för lång stav eller ring. men om man bara vill ha en liten pärla på sidan av underläppen, skaver/förstör det också tänderna? (:

och vad är det "farligaste" stället att ta piercing på? tänk så träffar man en närv och blir "förlamad" eller något, haha ni fattar… ;) har hört att t.ex tungan kan svälla upp så mycket så man inte kan andas och tillslut dör.. och en sak till, vart är det "icke farligast" att ta hål på? :)

är tacksam för svar… Glad

RosaKiwi
0

Jag har haft min (center) i 10 år i år =) Har inte påverkat nått i min mun (peppar, peppar). Har bett tandläkaren att hålla koll.

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

Min hemsida &   Min blogg

Karmatarerskanise
0

#7 En piercing i munregionerna är alltid en risk.
Tyvärr kan vissa inte ha det oavsett vilket smycke, storlek de än har. Beror helt på hur munnen är utformad.

Det som är bra med en piercing är ju att du kan ta ut den om det visar sig att du har oturen med skavning :)

SOm man ser i tråden är det många som kan ha piecingar utan problem, så det är bara att testa och se :)

Din fråga om farliga ställen har du ju fått svar på i din tråd om just detta.

[rightPAW]
0

Jag har 3 piercingar i läppen, två ringar och en stav. Ingen av mina skaver mot varken tänder eller tandkött.

Jag har ett gammalt hål sen innan saom växt igen, det är ett litet litet ärr, som en liten prick. Inget man tänker på, syns knappt.

Jag har aldrig fastnat i någonting, förutom när det blåste rejält och en hårslinga fastnade. Men det var bara att pilla bort.

Har som sagt 2 ringar och några problem med att dricka harj ag inte, varken ur glas eller flaska :)

Sara_
3

Jag har haft ganska mycket problem med min läppiercing. Men det får jag skylla mig själv för! Tog mitt hål själv med hjälp av en kompis, gjorde inte så ont alls att ta själva hålet.. men jag hade inget läppsmycke, så jag tog ett vanligt örhänge. (OSMART!)"pluppen" på baksidan av läppen som höll fast örhänget skavde upp tandköttet ganska rejält. Hade nästan ständigt svullen och pulserande läpp i 1,5 månad, tills jag fick tag på en labrett, som var lite väl lång. Så nu skaver det mot tänderna hela tiden, den brukar även fastna bakom tänderna när man pratar och speciellt när man skrattar! Händer också att man tuggar i den när man äter, aj! Tar ett tag innan man vänjer sig hehe.. Dessutom sitter man ständigt och "leker" med labretten, biter fast i den och drar i den ..Så nu ilar det i en framtand varje gång jag dricker något kallt, varmt eller inandas kalluft..Men det är inte svullet eller pulserande längre. Bara jag får tag i en kortare labrett så blir det nog perfekt! :) Har aldrig fastnat i någonting tror ja..och vad skulle det göra isf egentligen? :p Är bra mycket värre med infektion skulle ja tro haha! Så se till att ha läppsmycken i rätt längd som passar dig och ha inte för brottom med att ta hål! Va hellre på säkra sidan :)

Lycka till! :)

Lisun
0

Vet någon om det är stor risk att piercing i läppen stöts bort av kroppen? :) Hade nämligen navelpiercing som gjorde det, därför är jag orolig att det ska hända i läppen om jag piercar mig där…

Cederin
0

Det jag kan svara på av egen erfarenhet är att efter ett års tid med offcenter labret så hade jag inga tandskador även fast jag lekte med den (hade oftast kort stav), men självklart finns det risker iallafall, plus att vävnaden i läppen kan bli extra mjuk och lite för tunn runt hålet om man har den där ett x antal år.

Har aldrig fastnat i något med staven, aldrig haft problem med att dricka.

Jag som har tagit ut min, för ett antal månader sedan har ett hål där, ganska märkbart och inte riktigt ihopdraget än. Men jag hoppas att det med åren försvinner.

Stelkrampfrågan kan jag inte svara på!

Medarbetare på Naglar och Hår

Zandrama
0

Svarar ag med då jag har 3 st ^^

Så kan en piercing skava mot tänderna och tandköttet och förstöra emaljen?

Det kan den absolut göra. Är staven för lång eller ringen för stor kan det skava. Men som någon tidigare påpekat så beror det även på hur din mun är formad. Alla är vi olika :) Jag har en stav i mitten och snakebites som är hästskor. ingen av dem skaver alls ;)

Och kan de fastna i tröjorna?

Har man piercingar någonstans där tyg och plagg kan gnida emot är det självklart en risk att man alltid kan fastna, detta är ju även något man lär sig rätt snabbt när man tagit en piercing :)
Jag har i naveln och en del i ansiktet och har inte fastnat i något på länge :P
Förutom mina stora uttöjda öron där spiralerna alltid ska fastna i diverse saker (som mitt hår) x)

Och får man ett stort fult ärr som man inte kan täcka om man ångrar sej och låter det växa igen?

Väldigt individuellt. Tar man ut det snabbt efteråt och låter "såret" vara och inte tar bort skorpor o sånt så kan det läjka bra och ge minimala ärr. Jag hade en surface piercing mellan nyckelbena som jag fick ta ut då den inte ville läka alls. Hade ärr i några år, men nu syns det knappt alls.

Och blir det krångligt att dricka ur ett glas med ring i läppen?

I början kan det vara ovant, men man lär sig fort :)

Om man inte har tagit stelkrampsprutan så kan man få stelkramp.

Detta har jag aldrig ens hört talas om O.o Men nej, tar du det i en studio där dom använder sterila "verktyg" och smycken så ska detta inte inträffa. Precis lika liten chans som om du skulle få det av en spruta på ett sjukhus.

//Belinda aka Zandrama