Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettpiercingar
Läst 4091 ggr
nagini
2011-09-15 04:01
0

Tungpiercing?

Jag och en kompis har funderat ett tag på att pierca våra tungor. och vi kommer förmodligen göra det nästa vecka.
Tills dess har jag lite saker jag vill veta!

Jag har hört att det finns risk att tungan sväller så mkt att man inte kan andas.. är det sant? och isf hur stor är chansen??

Är det vanligt att en Tungpiercing krånglar? alltså geggar osv eller inte läker?

Och sen som alla andra undrar jag om det gör ont? Jag vet att man inte kan avgöra det exakt då alla har olika smärttröskel osv.
Men på ett ungefär? Jag har piercing i läppen och näsvingen. gör tungan ondare än det??

Jag och min kompis hade tänkt pierca oss på swahili bob i stockholm. Men om det finns nån bättre studio så tar jag jättegärna emot tips!

Tack!!

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

OttoIsTheShit
2011-09-15 05:22
0

kan ge ett litet snabbt svar på smärtan. Min kändes inte alls,alla jag känner som har i tungan kände inget. Du känner att kanylen är i tungan men det gör inte om xD

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Inspiration
2011-09-15 11:37
0

Swahili bob's ska vara bra har jag hört. Har tatuerat mig där och de är väldigt trevliga iaf. Har läst att piercaren ska vara duktig också, men har aldrig själv varit där. Jag rekomenderar starkt Calm bodymodifications, ligger t-bana Mariatorget. De är verkligen jätteduktiga och trevliga som fan :)

Och för att svara lite med mina egna erfatenheter av min tungpiercing;

- Klart att tungan svullnar de första dagarna, men jag tror inte att det är någon risk att du kvävs av det. Så pass många som har Tungpiercing idag och jag har inte hört om någon som kvävts av det. Men man ska väl aldrig säga aldrig.

- Kan bara utgå från hur min var under läkeperioden. Den var svullen de 3 första dagarna, och så var den svullen ett tag varje morgon, men det kan man leva med. Jag hade även svårt att äta de tre första dagarna, men det är bara för att jag är en mes :) Mina vänner kunde äta nästan som vanligt direkt, bara lite mer försiktigt.  Min varade bara lite, man inte alls farligt. Det gör den mest om tungan skulle bli infekterad.

- Det är högst individuellt hur ont det gör ont. Och självklart gör det ont! Men jag tyckte inte tungan var så farlig, det går ändå så pass snabbt. Jag har också läpp, näsvinge, navel och dermal att jämföra med på mig.

[snuppis82]
2011-09-17 19:45
0

hej jag tyckte inte alls de gjorde ont,inget kladd de blev inget svullet jag kunde äta som vanligt, de som inte funkar nu är seg kola de fastnar men den kan jag leva utan, lycka till

Karmatarerskanise
2011-09-17 21:11
0

Det kändes bara precis vid penetreringen av huden, sedan ingenting.
Svullen blev den i ca en vecka, men inte så att det var problem med andning också. Känner ingen som har fått en så svullen tunga. Man kan suga på is för att försöka dämpa det lite. Äta kunde jag göra redan samma dag, båda gångerna som jag piercade tungan.

Läkningen tog tid och det kom gojjs rätt länge från undersidan, i små mängder.
Hade också ont i undersidan precis vid hålet.

EmyJ
2011-09-20 00:58
0

Slappna av i tungan även om det är svårt för att man vill dra in den när dom sätter fast tången. Om du är avslappnad känns det typ…ingenting. Jag tyckte inte alls att det gjorde ont, då var näsan värre.

www.kickemcattery.se

[snuppis82]
2011-09-21 11:31
0

ja jag håller med om att näsan gjorde ondare!!

[CatsOnMars]
2011-09-21 22:38
0

Det känns inte alls då de tar emellan musklerna där man inte har känsel, man känner att något går igenom tungan men det gör absolut inte ont :) För svullnaden ska man ganska direkt efter antingen suga på en isbit eller en isglass, då lägger den sig ganska direkt.

Jag tvättade morgon och kväll med listerine och åt soppa i 3 dagar sedan var den läkt :)

Karmatarerskanise
2011-09-21 22:57
0

#7 Jag tror inte den var läkt på 3 dagar, eftersom det brukar ta 3 till 6 veckor för en sådan piercing att läka. Men det kanske kändes så eftersom svullnaden gick ner och du inte hade ont :)

[CatsOnMars]
2011-09-21 23:03
0

#8 Den var så gott som läkt, kunde äta knäckebröd utan problem. Svullnaden la sig efter bara någon timme och hade aldrig ont. Men då skötte jag den ännu mer noggrant än som rekomenderas och har sedan innan mycket lätt att läka sår.

Karmatarerskanise
2011-09-21 23:05
0

#9 Att man kan äta knäckebröd innebär inte att den är läkt ;)
Men vi redde ju redan ut detta på en annan sajt där du förklarade att den inte var läkt, men att du inte längre hade några besvär efter 3 dagar.

Själv åt jag samma dag som piercingen gjordes :)

Inspiration
2011-09-22 09:16
2

#7 Listerine är inte att rekommendera för en nytagen piercing.

Då den (så som alsolsprit) dödar alla bakterier, inte bara de dåliga utan även de bra som hjälper till i läkeprocessen. Koksaltlösning är det bästa att skölja med efter varje stor mål (frukost, lunch, middag), och sen skölja med vatten efter allt annat.

Dock fick jag också rådet om att använda listerine till min Tungpiercing, dock var det en oerfaren piercare.

[CatsOnMars]
2011-09-22 09:36
0

#11 jo, det är sant men i munnen kommer det direkt fler goda bakterier så det blir inte riktigt samma effekt som på en navelpiercing t.ex där det förmodligen kommer in dåliga bakterier direkt. Samt att munnen rengör sig själv konstant med nytt saliv.

Jag fick inte rådet att använda det, jag gjorde det endå för det kändes bäst och det gick jättebra :)

Inspiration
2011-09-22 11:06
0

#12 Jo det är också sant. Men det känns onödigt att ge massa dubbla budskap till en som kanske inte har piercat sig innan. Då känns det bäst att följa en riktigt duktig piercares råd och inte ta några risker. För även om det snabbt kommer tillbaka bra bakterier så har du ju ändå sköljt bort de flera gånger om dagen. Känns onödigt för kroppen att göra så, om man nu lika väl kan använda koksaltlösning. Som dessutom är väldigt mycket billigare också :)

Inspiration
2011-09-22 11:16
0

Man vill ju inte förlänga läkeprocessen i onödan heller :)

[CatsOnMars]
2011-09-22 19:16
0

#13 förlänga läkesprocessen?

Och listerine funkar utmärkt, det står jag fast vid. Både jag och alla mina vänner med Tungpiercing har använt det och det har funkat super :)

nagini
2011-09-23 00:40
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tänker iaf inte använda listerine. så mycket vet jag iallafall att man inte ska använda alkohol på piercingar.

Däremot undrar jag om man ska ha munskölj utan alkohol? såg att ica hade sånt. Eller räcker det med koksalt??

[CatsOnMars]
2011-09-23 00:56
0

#15 Du använder vad du vill såklart, men med piercingar är alkohol farligast att förtära då det sabbar läkesprocessen. En seriös piercare säger alltid att man ska avstå alkohol minst en vecka efter för att inga komplikationer ska uppstå.

Koksalt räcker, det räcker till alla piercingar generellt. Hade bara det till min navelpiercing t.ex :)

nagini
2011-09-23 02:11
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

att man inte ska dricka alkohol vet jag redan, men det spelar inte nån större roll när det gäller mig då jag är nykterist

Inspiration
2011-09-24 13:50
0

#15 Jo, tänkte på att man gång på gång tar borta både bra och dåliga bakterier så måste ju kroppen bygga upp det igen och igen.

Ja jag har inte sagt att det sabbar piercingen, jag använde som sagt också listerine, men jag lyssnar hellre på en av Sveriges bästa piercare och följer deras råd. Men alla gör som de själva vill!

[SweetRose]
2011-09-25 21:05
0

Jag hade listerine och det funkade utmärkt för mig iallafall, fast det är väl kanske olika Glad

Inspiration
2011-09-26 11:06
0

#20 Varför man inte ska använda listerine är just för att det dödar alla bakterier, även de bra. Så därför är koksaltlösning det bästa att rekommendera, även om listerin fungerar :)