Ta om ?
När jag var mindre skaffade jag helt enkelt hål i öronen (öronsnibbarna). Efter att jag hade i läkarörhängena (vet inte vad jag ska kalla dem) under den tiden som dem som tog örhängena sa att jag skulle ha dem och sedan bytte jag ut mot ett par guldörhängen. Efter några veckor märkte jag att det började samlas någon varig vätska. Jag gjorde rent med ett medel (minns inte vilket), det blev bättre men sedan sämre igen så jag blev tvungen att ta ut dem. Hålen växte igen men i öronsnibbarna bildades det som små kulor med var i och dem kan man känna ibland. Jag har tömt en sådan någon gång.
Nu är det så att jag jätte gärna vill ha hål i öronen igen, eftersom att jag alltid tyckt att det är snyggt och saknar känslan av att ha ett smycka på mig. Men jag undrar om jag inte borde gå till någon läkare först eller om jag ens borde göra om hålen i öronen? Jag kanske gjorde fel med att byta till ren guld, eller att jag borde ha haft dem ursprungliga smyckena i längre ?
HUr gjordes dina hål? Med pistol eller kanyl? Vilket material var läkesmycket av?
Det är alltid bra att ha läkesmyckena i lite extra länge, så man är säker på att det läker. Sen är det inte alla som tål guld och silver, då kan man få reaktion. Bäst är att använda smycken som är helt fria från nickel och sådant.
Sex veckor är en tumregel för hur länge de ska sitta i öronen just, sedan beror det ju på hur bra läkkött man har.
Om det gått mer än ett år sedan som du tyckt de inte var infekterade eller så borde det inte vara någon fara att ta om :) sedan får man ju vara försiktig med allergier och liknande (det tar ett år för hud att färdigbildas runt en öppen hudyta)