Sanningar om tatueringar
Nu kanske rubriken är lite väl, men jag tänkte ändå skriva ett par väl valda ord för Er som ska till en tatuerare.
Att Ni är snåla och vill göra den mindre behöver inte innebära att priset blir billigare. Försök själva att kasta pil och plötsligt halvera ytan Du ska träffa med en dubbelt så tjock pil. Dessutom så är en av de största anledningarna till att man ångrar en tatuering att man gjorde den för liten, att den helt enkelt inte passar in på en så stor yta.
Det som ser skitbra ut på papper kanske inte ser lika bra ut som på en tatuering. Lita på din utvalda tatuerare (och gå så klart inte till nån du inte litar på). Acceptera att vissa saker helt enkelt inte går att göra.
En rak text (tex Times New Roman) behöver inte nödvändigtvis vara den enklaste att göra. Människor och speciellt inte tatuerare är inga laserskrivare, och tatuerare är i huvudsak konstnärer och inga kaligrafiker. Därför kan det ta extra lång tid att göra den texten och i många fall blir det dyrare därför. Samma princip som det jag skrev innan gäller text, ju mindre desto pilligare. Sen beror ju allt totalt på fonten.
Säg inte åt en tatuerare hur lång tid Din tatuering kommer att ta. Det vet denne bäst själv.
Det finns ställen som anses vara de mest smärtsamma men vi är inte stöpta ur samma form. Det behöver dessutom inte betyda att det gör extra ont när man kör över ben, men de flesta upplever det så. Mycket har med att göra hur nervändarna sitter.
Följer Ni inte eftervården och kliar bort skorpor och färg lossnar får Ni skylla Er själva. Det är inget som jag personligen tycker att tatuerarna ska ge bort gratis (självklart om tatueraren gjort ett uppenbart fel), men man SER skillnaden. Och det BÖR bli tillfixas för Du går faktiskt runt med din tatuerares portfolio för resten av livet. Så i ren respekt, fixa det.
Det ställs mycket krav på tatuerare, men det är sällan som jag läser om att man ställer krav på kunder. Det här inlägget låter säkert rätt kaxigt och hårt, men det är lite basics jag tycker att en kund bör ha i bakhuvudet.
Sen så gäller såklart det gamla ordspråket även här: KUNDEN HAR ALLTID RÄTT! Ingen tatuerare kan säga åt Dig vad Du ska ha på DIN kropp. De kan ge förslag om vad de anser vara förbättringar, men DU ska vara nöjd i slutändan, så stå på Dig! Det är trots allt ett serviceyrke.
Vart är gilla knappen när den behövs xD
//Belinda aka Zandrama
#1 Eller hur! Vill precis gilla din kommentar! :P
Bra text :) En annan sak är ju även det att ju större motiv man väljer, desto bättre är det i regel, i och med att små tatueringar kan bli suddiga genom åren och bara bli en massa kladd slutligen och kan inte vara lika detaljrika som en stor.
#3 Exakt, bra anekdot!
Jag kan inte annat än hålla med om vad du skriver! När jag gjorde min sista nu hade jag definitivt tänk mig den MKT mindre (inte av snålhet, snarare av feghet
) Men han som tatuerade sa att det skulle se alldeles oproportionellt ut med en liten tatuering på ryggen som är en sån stor del av kroppen. Jag litade jusjälvklart på honom, och han hade nog alldeles rätt skulle jag tro. Är superdupernöjd idag.
Dock får jag ju säga att tatuerare OFTA har en väldigt negativ inställning när man kommer in och ber om råd och info. Jag tror att det har att göra med att jag hittils bara har valt svarta texter och ingen rejäl piece. Antagligen kanske de ser ner lite på oss som gör "modetatueringar" men jag tar väldigt illa vid mig för de vet ju inte varför jag gör just min tatuering alls. Kanske speciellt om man är tjej? Jag vet inte, vad tror ni?
~ Ysmn
#5: Många tycker ju att dom är nån jävla gud och sätter sig på höga hästar. Hur bra dom än är, gå inte dit om du inte känner dig bekväm liksom. Som min lärare en gång i tiden sa: Du kan gå och få världens snyggaste tatuering av ett asshole och du kommer alltid minnas det här assholet för resten av ditt liv, och då är det självklart att du inte kommer bli lika nöjd som när du går till någon och har en riktigt trevlig stund med någon som kanske inte är lika duktig och inte skulle gjort det lika bra! För min del stämmer detta väldigt bra!
# 6 Mycket möjligt att det är så, jag borde verkligen inte gjort den där. Tjejen som tog emot mig i receptionen var supertrevlig men han som gjorde själva tatueringen var väldigt, väldigt otrevlig.
Tråkigt att jag alltid kommer minnas det faktiskt, men som tur var blev tatueringen skitsnygg. Haha!
~ Ysmn
#7: Det är det som är lite tufft med tatueringar också, man vet vad man gjorde den dagen, vilka som var där och alla "biroller" som hon i receptionen :P
Jag blir så trött på tatuerare med "tattitude".. I större studios kan det finnas ett par och så resten dötrevliga tatuerare, men får man första intrycket av någon av de otrevliga så drar det ned betyget på hela studion.. Det är synd..
Lite exempel:
En kille kom in med bild med massa små döskallar som en tjej ritat till honom och ville ha den tatuerad, varpå tatueraren säger- "jag kan göra den där, men får jag göra snygga döskallar istället för dom där??"
På en studio vet jag att det finns en riktigt nonchalant snubbe som aldrig har ett enda gott ord att säga till de som kommer in för att tatuera sig. Ska han kopiera, hämta någon bok eller på annat sätt hjälpa en kund tar han sig gärna tid att prata med alla på vägen så att allt tar 3 ggr så lång tid..
Sedan finns det väl miljoner liknande saker man varit med om. Tur att det finns endel mycket trevliga tatuerare också :) Jag ska till en av dem på måndag :D
Sajtvärd på Iller.ifokus
# 9 Eller hur, det stämmer precis som du säger. De vet ju INGET om varför man gör tatueringen, så de borde verkligen visa liiite mer respekt. De riskerar att trampa någon rejält på tårna.
Ja alltså jag tror de behöver tagga ner lite, för det intrycket jag fick här var iallafall att de verkligen, verkligen såg ner på mig. Kände mig rätt utsatt.
Men jag skulle väl aldrig gjort den där egentligen, dock hade jag vart runt och jag fick verkligen en sådan attityd från allihopa. Är det för att man är tjej, och icke-heltäckt av tatueringar eller är det ngt sorts tatueringshögmod?
Jag har faktiskt, tyvärr, hittills inte träffat en trevlig tatuerare! Men jag är övertygad att de finns där ute.
~ Ysmn
#10 Usch vad tråkigt att du aldrig träffat någon som är trevlig! Det är ju ytterst viktigt då det gäller tatueringar som man faktiskt ska ha resten av livet!
Jättebra skrivet!

Grymmt bra skrivet!!!! :)
Tycker också att det är extermt svårt att hitta en bra studio/tatuerare som man gillar, har varit till ett flertal här i norr men efter att ha växlat några ord med dom så vänder jag oftast i dörren.
Detta, överlag arroganta, dryga beteendet har resulterat i att jag har sök mig utomlands för att få mina tatueringar utförda. Jag hade riktigt mycket tur och hittade en tatuerare i södra Polen som uppfyllde alla mina krav nu under semestern så jag gjorde en ny tatuering på vänster skuldra och förbättrade en som jag hade sedan tidigare på vänster överarm.
Kan bara säga att jag är sjuuukt nöjd med tatueringarna samt att jag äntligen har hittat en tatuerare som är värd namnet, även om det är en bit att resa så är det utan tvekan värt det! imo
// Ernst