Ont, men mest på morgonen??
Gjorde en labret-piercing i mitten av augusti. Häromdan bestämde jag jag får att byta smycke från läkstaven till en ball closure ring. Hade redan en hemma som var 11 mm i diameter, och den såg ut att passa.
Nu fick jag visserligen kämpa ett bra tag med att både få ut det gamla smycket (kulan satt stenhårt) och att klämma fast kulan på ringen. Fördmoligen kan det vara därför min piercing är lite öm nu.
Det konstiga är att den gör mer ont på morgonen när jag vaknar. Då riktigt svider det. Efter att ha rengjort den och smörjt läpparna med lite lipsyl så känns det mycket bättre, men fortfarande ömt. Sen blir det oftast bättre successivt under dagen.
Det jag funderar över är varför det gör så ont på morgonen? Är det för att läpparna är torra? Eller är de mer svullna på morgonen?
Eller är ringen för liten (jag har normaltjocka läppar, varken stora eller små)? Ringen ligger ju emot på insidan av läppen, men på utsida är det bara kulan som ligger emot. Den skär inte heller in på toppen av läppen så att säga (gränsen mellan insidan och utsidan? men den kanske ska sitta ännu lösare?
Om den sitter bra får du själv fundera på, svårt när man inte kan se det :) Men som du beskriver det så sitter den väl inte tajt.
Tyvärr vet jag flera stycken som inte kan ha annat än labret smycke i, annat gör hålet irriterat.
Ditt kan ju vara irriterat eftersom du höll på ganska länge för att få upp ditt smycke. Så vänta och se om det går över. Kanske skölj med koksaltslösning en gång om dagen.
Om den sitter bra får du själv fundera på, svårt när man inte kan se det :) Men som du beskriver det så sitter den väl inte tajt.
Tyvärr vet jag flera stycken som inte kan ha annat än labret smycke i, annat gör hålet irriterat.
Ditt kan ju vara irriterat eftersom du höll på ganska länge för att få upp ditt smycke. Så vänta och se om det går över. Kanske skölj med koksaltslösning en gång om dagen.
Det lustiga är att det sällan gör ont under själva dagen, men ganska mycket på morgonen. Jag tvättar bort intorkat var från smycket flera gånger om dagen, med vatten.
På morgon och kväll tvättar jag med det medel jag fick med mig från piercingstudion.
Min piercing var ju förmodligen inte helt färdigläkt innan heller, så det kan ju såklart påverka. Har bara haft ring i två dagar nu, ska se om det blir bättre med tiden.

Mina läppar brukar vara lite svullna på morgonen, för att sedan bli normala igen efter någon timme eller så. Kan det vara så att det blir så för dig med och att då när du vaknar så är smycket för litet?
- Medarbetare på studier.ifokus
Kanske är det så? Men borde jag isåfall skaffa en ring som är 1-2 mm större?

Du kan ju prova och se om det blir bättre. Sitter smycket tajt på morgonen?
Det sitter lite tajtare direkt när jag går upp på morgonen. Efter nån halvtimme känns det bättre, och sen under dan känns det knappt nånting alls (förutom när jag äter typ smörgås eller annat där jag måste bita av nånting).
Jag funderar på att annars skaffa en öppen ring (med en kula i varje ände). Dels för att det är snyggt, och dels för att det inte borde trycka lika mycket på läppen, eller?
Dessa ringar hittade jag dock bara i 10 och 12 mm, inte 11 som denna ring är i. Så frågan är om man ska satsa på större eller mindre (känns den mindre tajt för att den är öppen, eller är det ingen skillnad mot en stängd ring?).

Jag tror inte det gör någon större skillnad faktiskt. Satsa på 12 mm så att du får lite mer utrymme på morgonen.
Annars kan du ju alltid byta till mindre senare, du får testa lite :)
Varför bytade du smycke om den inte var läkt? Det är lite som att be om problem
Man ska inte pilla och hålla på fören det är helt läkt.
Sköljer du inte alls med koksaltlösning?
Jag störde mig på att det läksmycket skavde mot tandköttet.
Nej, har inte fått något råd om att tvätta med koksaltlösning. Tvättar med det jag fick med mig från piercingstudion (Barbarella Face Wash).
#10 Då är mitt råd att du testar det.
Har sett flera medlemmar som haft problem med piercingar då de tvättat med olika medel och tvålar. Sedan har de testat koksaltlösning och det har blivit bättre/bra nästan direkt.
Finns en artikel här inne som beskriver hur man gör, eller så kan man köpa färdigt på apoteket. Skadar ju inte att testa :)
Idag kändes det betydligt bättre, så det är förmodligen bara vävnaden som blivit lite svullen vid smyckesbytet.