Öm Snakebite
God dag!
Jag har en ca 2 år gammal snakebite som helt plötsligt har börjat krångla. För några dagar sen svullnade den och har sedan dess gjort ont. Jag har aldrig haft problem med den innan.
Jag bytte från ring till stav ett tag och det blev bättre. Sedan bytte jag tillbaka till ringen och då gjorde det ont igen. I morse varade det lite lätt.
Kan problemen bero på ringen? Behöver jag byta till en större ring (har 8mm)? Är det vanligt att sånt händer med en så gammal piercing?
Tacksam för svar!
Jag hade nog testat att byta till åtminstone 10mm, om jag absolut hade velat ha ring, eftersom den verkar bli irriterad av just ringen. Och börjat tvätta med koksalt igen.
/Anneli

8mm låter litet. Prova en lite större. Fråga din piercare!
Det är viktigt att ha en ring i lagom storlek. En för liten klämmer och irriterar, en för stor rör sig mycket och gör det irriterat.
Om jag var du hade jag satt i staven igen och som sagt tvätta med koksaltlösning. Om det fortsätter att vara och blir värre efter några dagar skulle jag gå till vårdcentralen och få det kollat. Det är inte bra med en infekterad piercing.
Det kan bli så även med "gamla" piercingar. Jag har haft min läppiercing i 5 år, men den kan bli irriterad om jag har ring. Det finns en anledning till att man helst ska ha stav i när man precis gjort piercingen; det kommer lättare in skit i den om man har ring.

Vet du vad det är för material i ringen? Kan vara så att du, precis som jag är nickelallergiker, för jag har hål i mina öron från ca 9-10 år tillbaka och dom blir ömma och svullna på samma sätt som du beskriver och börjar även "vara"/bildas "varbitar" (torra gula små "flingor" eller "smulor".) om jag har i alldeles för länge. Testa med att köpa nickelfria ringar till ditt snakebite. Det är mitt tips! :)
(Nickelallergi behöver inte uppstå direkt eller märkas om man t.ex. har bara halsband, ringar, armband m.m. innan, mitt började när jag hade örhängen med nickel i för första gången då piercingar/hål av alla de slag är känsliga och man blir lätt allergisk, det var åtminstone vad min håltagerska sa då.)
Lycka till!
~Master and Monster~
-Welcome to the nine circles of Hell. Which one do you belong to?-
Vill ni läsa min blogg? Vill mer än gärna ha hjälp, skriv då ett PM så får ni användarnamn och lösenord, och även adressen såklart, så ni kan läsa den. OBS! Det är oftast ingen rolig läsning…
Håller med #3, kan bero på allergi.
tycker oxå det låter som alergi, men att kolla upp på vårdcentralen kan ju vara bra =)