Sprucken torr hud??
Hej alllihopa! Gjorde min conch för lite över två veckor sen, svullnaden har lagt sig fint och den gör inte alls så ont längre. Det som "stör" mig är att på baksidan i övre delen av hålet har jag ett litet sår (?) det svider lite när man tvättar och blöder pytte lite. I min värld är ju inte detta en infektion utan mer ett tecken på att huden är torr och har gått sönder precis runt hålet, tips och tricks för att få det att låka utan att reta det för mkt?? Vill ja inte få dit bakterier och få infektion. Jzg har haft på Helosan nyss för jag tänker att det kanske behövs, men å andra sidan kanske det hindrar en fin skorpa att skapas..tell me ni som vet :)
Kan påpeka att jag har tvättat 2 ggr dagligen med Barbarella Face Wash, jag har tvättat och spritat händerna innan och har INTE petat (!) eller sovit på örat.
Tack på förhand!
www.kickemcattery.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hade testat med Helosan.
Visst känns det som en god idé, dumma hud att bli torr och spricka så där.. I övrigt ser den fin fin ut som sagt.
www.kickemcattery.se

Om man läser på vad Helosan innehåller så blir i alla fall jag mycket tveksam till om man ska använda den. Den innehåller bla Paraffinum liquidim som utvinns från bensin som ju alla vet torkar ut huden. Sen innehåller det lite annan skit som tvärt om vad som står på tuben kan irritera huden. Varför alla tatuerare envisas med att rekomendera just Helosan vet jag inte och förstår det inte heller. Jag tycker du ska se om du har någon nära dig som säljer Biologiska produkter i stället!
Ketang de rekommenderar förmodligen det eftersom det fungerar bra. Och jag använder det även på småsår, fungerar utmärkt.
Jag hade samma problem med mina töjningar förut. Jag fick ta ur mina en tid och tvättade bara med vatten (tvål är uttorkande) och smörjde med decubal eller någon annan fet salva som jag glömt namnet på. Det är salvor för torr hud och eksem, och det funkade jättebra! Det kanske är någon allergisk reaktion du har fått?
#5 Nej det är inte en allergisk reaktion :) Tror bara den va torr eller nått.. nu mår den bra - nästan för bra hehe..väntar på ett bakslag för det här går ju som smort!
www.kickemcattery.se
Jag gissar på att det är kylan som gör att huden är torr och spricker, töjningar reagerar på samma vis bara att se till att hålla varmt när man är ute.
Jag gjorde min conch till början av våren och hade samma problem. Se bara till att hålla rent och att inte pilla på den överdrivet, så läker den med tiden. Just conchen tar tid att läka, så man får räkna med att den krånglar lite längre än vanligt. :)
Man kan prova att smörja huden med lite locobase som finns att köpa på apoteket. Det är en fet salva som hjälper huden att reparera sig. Detta tips fick jag när jag piercade mig och blev torr runt piercingen.
Sajtvärd på Iller.ifokus