Bodyart iFokus

Bodyart

Etiketttatueringar
Läst 3825 ggr
Cederin
0

Undrande om tatuering

Hej!

Jag har haft en idé om en tatuering i snart 3 år. Det är en textrad från låten "Fix You" av Coldplay - "If you never try you'll never know".

Nog för att jag alltid velat ha den för att den är fin och det är ett bra citat att leva efter, men nu fick den en helt annan innebörd för mig då en av mina närmsta vänner nydligen gått bort.

Vi, gemensamt hade Coldplay som favoritband och just Fix You var i princip vår låt. Vi var precis som bror och syster, så lika, stöttade varandra genom alla väder i flera år och han betydde otroligt mycket för mig.

Det som är lite jobbigt är att jag bara är 16, snart 17. Båda mina föräldrar är 100% med och ger sitt stöd i detta. Säg för guds skull inte att jag kommer ångra mig för att jag är så ung - det skulle vara som om jag ångrade vänskapen. Dessutom är jag såpass säker nu eftersom jag haft idén i flera år, det var bara denna händelse som fick mig att besluta mig för det helt.

Så min fråga är då - Om båda mina föräldrar är med, och dessutom förklarar innebörden och vikten av tatueringen, finns det någon seriös studio som då skulle kunna hjälpa mig att utföra detta i Stockholmsområdet? Jag vill absolut inte gå till någon hemmapulare eller oseriös av annat slag..

Hoppas att alla förstår och inte anklagar mig för åldern eller dylikt.

Medarbetare på Naglar och Hår

Doll
0

Jag känner inte till någon seriös studio som tatuerar folk under 18 år… Det enda jag kan komma och tänka på är att ringa runt och fråga hos olika studior och se vad dom säger.

Om inte annat så går ett år rätt fort (för att vara lite optimstisk), och eftersom det är något som verkar stå dig nära till så kan man aldrig vänta för länge. :)

Cederin
0

Jo, det kanske är rimligast. Min mamma skulle kolla upp det.

Jag vet att det inte är speciellt lång tid, det är bara det att det skulle så kännas så mycket lättare med min tatuering nu under tiden jag bearbetar sorgen.. Den skulle kännas som ett stöd och lite som hans närvaro. En tröst helt enkelt. Det är klart att jag alltid kommer vara ledsen över detta, men det är alltid hårdast i början :(

Doll
2

Ja det förstår jag, en tatuering är som terapi för själen när man går igenom tuffa tider.
Hoppas allt löser sig för dig!

Cederin
0

#3 Jo det känns så.. Tack så mycket!

Loveradio
0

Underbart citat av underbara Coldplay :) och tråkigt att höra om din vän som gått bort… *styrkekram*

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Cederin
0

#5 Ja, Coldplay är det bästa som finns…
Jag vet, det är hemskt.. :( Tack så mycket för stödet<3

Cederin
0

Kan uppdatera med att jag har hittat en seriös studio i Ludvika (ligger rätt så nära min pappa så det är lugnt med resvägen), han som jobbar där har tatuerat i 18 år och verkar jättebra. Han godtog målsmans tillstånd om de närvarade och om det var en genomtänkt idé! Det tyckte jag verkade bra.

Eastwood tattoo heter stället, någon som har erfarenhet därifrån?

Doll
0

Googlar man på stuidon får man upp väldigt blandade åsikter…

Jag hade åkt dit och pratat med honom innan jag bokade tid, för att få en egen uppfattning av studion osv. Och skulle det kännas bra så bokar man in en tid. :)

Cederin
0

Jag googlade också men hittade knappt omdömen alls! :( Har du något du kan länka?

Jag ringde dit och pratade, han verkade oerhört trevlig och säker på sin sak. Grejen är att det blir krångligt för mig att besöka studion först, för det är ganska långt bort (från sthlm). Tatueraren sa att det gick bra i princip när som helst att komma, så det känns ju lockande att få den gjord nu. Ingen väntetid eller något. Pappa ska ju också följa med, det är ju han jag besöker i samband.

[cccn]
0

Jag har gjort en tatuering där, och blev inte nöjd. Jag har nu gjort en cover-up på den..

Cederin
0

#Jaså? Vad var motivet och vad gick snett? Det var inte att du bara ångrade ditt motiv då?

Doll
0

#9 Finns en flashback tråd ang. ägarens "tatueringskurs" som inte verkar helt seiöst, visserligen är det en gammal tråd.

Sen fanns det lite på retja, men där kan vem som helt gå in och lägga omdömen så det är väl inte helt tillförlitligt. :/

Cederin
0

#12 oj shit, det lät inte bra alls ju! Fast visserligen… Flashback. På flashback har iallafall jag upplevt att många överdriver som fan. Men jag läste på flera privatpersoners sidor om att de var jättenöjda med Kjell, det ger mig bra förhoppningar.

[SweetRose]
3

Eftersom det är en så pass viktig tatuering för dig kanske det ändå är bäst att vänta så du kan gå till vilken studio du vill och få det absolut bästa resultatet? Vänskapen blir inte mindre viktig bara för att du väntar så du kan få det bästa resultatet.

Har även jag hört negativt om Eastwood.

[cccn]
0

Motivet var ordet "Fate" och det betyder ödet. Så jag var inte missnöjd över motivet. Den var inte rak, i mitten eller någonting sånt, den såg väldigt konstig ut.. och inte nog med det så är han väldigt dyr,  han tog 900 :- för min och eftersom det var min första tatuering så tänkte jag inte på det.. men nu vet jag ju att det var på tok för dyrt!

Cederin
0

Fan.. Aja, vi får väl se när jag kommer dit och får en egen uppfattning. Om det känns fel när han ritar upp eller så kommer jag att avvakta.

#14 Vad är det för negativt du hört?

Karmatarerskanise
2

#16 Hade det inte varit bättre att gå till en studio som har BRA rykte istället för en som har dåligt rykte? Förstår inte riktigt hur du tänker här.

[SweetRose]
1

#16 Har hört samma som en del beskrivit här, att de inte gör de mest grundläggande sakerna bra så som raka linjer, typsnitt etc. Vet några som tatuerat sig där och inte är nöjda, en del har tatuerat över dem. (då pga dåligt utförande, inte motivet)

Eftersom det bara är 1 år kvar tills du är 18 tycker jag absolut du borde vänta, ett år går fort! (fyllde själv 18 för en månad sen så jag känner med dig, men trust me, det går fort!) och gå till en studio som har överväldigande bra rykte. Jag skulle bli oroad direkt när de sa att de inte hade någon väntetid alls, som med en restaurang, jag skulle aldrig äta där det inte finns andra gäster!

Som du skrev i inlägg #9 "känns lockande att få den gjord" Jag förstår hur du tänker men en tatuering är en så pass stor grej så den vill man absolut inte stressa med och få fel. Det är skillnad med piercingar, de kan man ta ur om man inte blir nöjd men en tatuering sitter där för evigt.

Cederin
0

Grejen är ju att jag inte kan välja vilken studio som helst än pga. min ålder.. Och jag vet att det egentligen vore bäst att vänta. Men jag orkar inte, jag behöver den i min process jag genomgår nu.. Det om något skulle göra mig glad. Jag hade hoppats på att detta var en hyfsat seriös studio som klarade av en enkel text, och tittar jag på bilderna i deras fotoalbum tycker jag att det ser fint ut.. Jag vill ändå åka dit och få en egen uppfattning. Känner jag minsta dåliga vibb så gör jag det helt enkelt inte. Frågan är - efter själva uppritningen, kan det se annorlunda ut efter själva tatueringen? Jag menar, om han ritar upp det fint och sätter den rakt och perfekt, kan det verkligen bli så annorlunda då?

Cederin
0

Och det med att de inte är någon väntetid är för att stället ligger i Ludvika. Det är ingen metropol direkt.

Karmatarerskanise
1

#19 Ja, självklart kan det bli fel hur rätt man än sätter på bilden. Tatuerar man utanför linjerna blir det inte rakt.

Jag hade aldrig vågat chansa som du när så många har negativa saker att säga om studion. Jag hade lätt väntat ett år, hur gärna jag än hade velat göra det just nu, vilken "process" som än pågick. Hur tror du "processen" kommer te sig om du får en tatuering som blir ful?

Nej, min process hade fått vara ett år till.

Hellre en studio utan negativa omdömen än en som verkar ha många. Sen funderar jag över hur snabbt du fått tid. Har själv aldrig stött på en studio som kan ge tid för tatuering direkt(bortsett från om någon ringer återbud och man redan har en tid inbokad som man kan få framflyttad), för de jag gått till har massor av kunder, vilket brukar vara bra ett bra tecken. Mycket kunder = bra tatuerare.

Själv känner jag inte till denna studio, men det jag läst i tråden får mig att backa direkt.

//Tillägg efter att jag såg din senaste kommentar: Även om det ligger lite avsides så lockar bra tatuerare mycket kunder. Folk åker ganska långt för en duktig tatuerare :)

[SweetRose]
0

Håller med Hera.

Oavsett processen kommer inte en tatuering just nu bota den, sorg går djupare än så. Visst kan tatueringen hjälpa lite men som sagt, det kanske blir ännu värre om tatueringen blir misslyckad. Jag råder dig att vänta och om du ändå åker dit ner imorn att tänka hellre en gång för mycket än en gång för lite och inte bara göra den för du ändå är där.

#20 Kan även tillägga att jag bor i ett litet samhälle (mycket mindre än Ludvika) med ca 9000 invånare (rundat uppåt) och till och med vår lilla tatueringsstudio här har ca 2 veckor - 1 månads väntetid :P

Cederin
5

Pratade med min mamma nyss och vi kom fram till att det var bättre att ta det säkra framför det osäkra.. Tack för hjälpen. Kände mig mer och mer osäker på stället efter allt alla sa och jag har ju ingen chans att bedöma innan det är gjort :/