Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettfrågor-och-svar
Läst 10456 ggr
[Lupse]
0

Okej att ta hål i öronen?

Hej! Jag undrar om det är okej att ta hål i öronen (snibbarna) utan att ha en förelders godkännelse (är 16). Jag får inte ta hål för min mamma eftersom att när jag sist tog så blev det någon slags infektion.

Jag själv tror att man kan det eftersom att det inte brukar räknas som piercing om man bara tar i snibbarna och jag är trots allt 16. Men det är bäst att fråga (;

[Lupse]
0

Oups.. såg att det blev lite stavfel, brukar hända så när jag skriver snabbt (;

Loveradio
0

En piercing i örsnibben är lika mycket piercing som nån annanstans på kroppen. Bara för att det är en vanlig piercing gör inte att det inte räknas som en.

De flesta studios kräver att man har målsmans tillstånd för att få pierca sig om man är under 18. Spelar ingen roll om det "bara" är i örsnibbarna.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Monarchy
1

Du behöver inte ha brottom att Pierca sig eller tatuera sig för den delen heller. Grejjen är att början så fortsätter man gärna och det blir mer och mer sedan när man är 22år så upptäcker man att det inte är så jättesnyggt längre men man har vant sig med det och man har kvar det mer eller mindre hela livet. Det är lätt hänt.

Inget negativt om piercingar eller så men är det inget man älskar i slutändan så skapar det ju bara mer problem än lycka. Jag fick ta ut mina piercingar i sommar då jag fick jobb. Upptäckte att jag inte saknar dom nu längre än om jag drivdes när jag väl hade dom. Tur att mina öron kunde dra samman 18mm töjningar väldigt bra.

Det är en fluga som man lätt fastnar i

Bara några tankar som dök upp!Skrattande

Men vänta till du är 18 åtminstone än om jag tycker man ska vänta längre. Men för guds skull nöjj dig inte med något annat än en seriös (inte nystartad) studio. Inte värt att göra själv och tvätta ordentligt med saltlösning om du gör det. Lycka till

Cederin
2

#3 Bra inlägg, men vill påpeka att det fortfarande "bara" är örsnibbarna, det har ju 9/10 tjejer idag. TS kanske inte ens tänker på andra piercingar, utan vill bara ha örhängen. Vet gör man aldrig dock, men just lobes tycker jag är okej att ta även utan målsmans tillstånd när man är över 15.

Medarbetare på Naglar och Hår

Ketang
0

Jag vet frisörer som gör hål i öron på folk under 18 utan målsmans tillstånd. Men då är det med pistol och definitivt inget jag rekomenderar.

[Lupse]
0

Ja, det blir nog tyvärr med pistol då det inte finns några studion just där jag bor. Jag funderar just bara på öronsnibbarna.

[Forest]
0

jag anser väl att ta enkelt hål i öronsnibbar ska vara okej när man är 15 år sen ska det krävas målsmanns godkännande det vill säga när man vill göra fler hål.

Monarchy
0

Med pistol gör det ont och väldigt lätt att det blir snett

Loveradio
0

#8 För att inte tala om att man punkterar vävnaden.

hus-musen
0

#8 Det gör inte ont med pistol och det behöver inte bli snett. Däremot är risken större att det bli snett än med kanyl, och man riskerar vävnadsskador.

Qui dormit, non peccat

[Lupse]
0

Jag fixade det idag. Det blev med pistol, finns inte så många andra alternativ där jag bor. Men det gick bra, gjorde inte ont och visst blev det snyggt (;

Loveradio
0

#11 Synd att du inte väntade och gick till en piercare.

[Lupse]
0

Det finns ingen i min stad + att jag tror att jag skulle behöva ta med mina föräldrar ..

Monarchy
0

Man har du saltlösning som du tvättar örat med nu då?

[SweetRose]
0

Det bästa vore som Loveradio sa att vänta och gå till piercare men det kan gå super med vanlig pistol med. Har gjort 5 st med pistol och alla har läkt jättefint. Bara man har turen på sin sida och är duktig på att tvätta ska det nog gå bra :)

[Forest]
0

8 Ont? ne Flört dottern på 9 tog hål i båda samtidigt vart fint o jag gjorde det oxå inget snett eller ont, efter var det väl lite pulserande o varma snibbar men inget jag eller dottern led av iaf

[Lupse]
0

Ja, nu blir det bara det här med vad jag ska tvätta det med.. blir väl saltlösning eller vad det heter men min mamma tycker att man inte ska tvätta med det och jag vet inte direkt vad jag annars ska använda.

[SweetRose]
0

jag hade vanlig mild tvål och vatten, funkar utmärkt! se till så inga tvålrester blir kvar i hålet bara.

Cederin
0

#17 Vad är hennes argument över att du INTE ska tvätta med det? :/

Medarbetare på Naglar och Hår

Monarchy
0

#17 Tvättar du det inte blir det 90% chans infekterat och du måste ta ut dina smycken. Hon vill bara att du ska ta ut dom.

Tvätta med tvål och vatten i värsta fall det brukan funka relativt okej. Saltlösning är bara saltvatten. Man kan göra eget (koka och tillsätta salt låta det svalna och tvätta)  men då måste du koka nytt varje dag.

Eller gör du det lätt för dig och köper på apoteket. Men köp inte en stor falska för då blir det som med eget saltvatten det blir bakterier i vattnet när du öppnat flaskan och det håller bara ett dygn har jag för mig.

Köp http://www.apoteket.se/privatpersoner/levamedsmabarn/common/produktinformation.aspx?Varuid=100358

Renässans. saltvatten i små behållare. Jättebra och smidigt. Fick det tipsen från min piercare.

[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

Hos en utbildad lär de krävas en av föräldrarnas påskrift. Hos en frisör eller liknande som tar med pistol är det inte lika strängt. Gjorde mina när jag var 14 (ja, så sent för att jag är öronbarn med öroninflammation stup i kvarten) och min mamma var med. Sen gick jag och min kompis dit en timme efter utan nån vuxen, och kompisen fick 3 hål gjorda.. dock vill jag säga, gör de inte med pistol. Det är aldrig helt sterilt och gör verkligen JÄTTEONT! Så mitt tips är att du sätter dig med din mamma och går igenom risker och försöker hitta anledningen varför de blev infekterat. Pillade du med orena händer, glömde du tvätta/tvättade för mycket, eller va det av en sån simpel sak att de var gjort med pistol (det kan orsaka infektion), eller va det smycket som din kropp inte acceptera? m.m Mina hål krånglade i 1 helt år innan det var läkt. Dock kan jag enbart ha läksmycke i mitt ena hål som är jättekänsligt, men det andra kan jag i stort sett ha vad som helst i.

Karmatarerskanise
0

#21 i inlägg #11 skriver TS att hon redan gjort det med pistol.

hus-musen
0

#21 Det är individuellt, tyckte inte att det gjorde ett dugg ont. Gör mer ont att lämna blodprov.

Qui dormit, non peccat

Ketang
1

Jag gjorde mina första två med pistol och det kändes inte ett dugg. Däremot hade jag jätte svårt att få det att läka…

#21 Varför skulle 14år vara sent att ta hål i öronen?? Jag tror jag var över 18 när jag kom på att jag ville.

hus-musen
1

#24 Ja jag var 20 när jag tog hål tror jag, så ser inte heller 14 som "sent"

Qui dormit, non peccat

[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

#24 - 25 oj.. :O och jag tyckte mitt va sent. Men kan nog bero på att alla hade hål i öronen, jag va en av de "sista". Men nu sitter dom där, även fast jag önskar att göra om de varje dag med kanyl :/ lixom de flesta säger att de gör ont och pierca näsvingen, men de är bara en droppe i havet jämnfört med att ta i öronen, ni kan tänka er vilken skräck jag fått för de sliskiga pistolerna :(

hus-musen
0

#26 Jo de flesta jag känner hade hål i öronen före mig oxå men har nte saknat det. Fick i födelsedagspresent faktiskt, annars hade jag nog inte tagit hål i öronen alls.

Har aldrig piercat näsvingen men öronen med pistol gjorde inte ont alls, kändes knappt mer än ett litet tryck och sen så var det klart. Tycker att lämna blodprov gör mycket ondare, och det har jag ändå gjort rätt mycket de sista åren.

Men alla är vi ju individuella i smärtan, det som en tycker gör ont tycker en annan inte känns allsGlad

Qui dormit, non peccat

[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

#27,

nemen, jag med :D saknade de inte precis men hade börjat tala om piercing och så. Sen efter skolan hämta mamma mig och bara, vill du ta hål i öronen, och vilken 14åring tar inte den chansen? Oskyldig

Ja precis :) första kändes inte mycket, bara att det blev läskigt varmt, men andra.. spykänsla Tungan ute

Ketang
0

Jag vågade aldrig fråga mina föräldrar när jag var liten. När jag blev äldre kände jag att jag skulle göra det mest som en trotts grej. Lång historia! Men jag gick till en frisör, tog med pistol och kännde inte ett smack! Jag tror att jag till och med kunde ha varit över 20 när jag gjorde det!

För ett år sen gjorde jag två till på ena sidan och ett på andra hos en kompis som gör sånt. DET gjorde sjukt ont! Men med kanyl tar det mycket längre tid vilket gör att man känner smärtan på ett annat sätt.

Monarchy
0

#29 så din referrens är en "kompis som gör sånt".  Hur som helst. Varför skulle det ta längre tid att sticka in en kanyl ?  visst 0.1 sekund längre möjligtvis.

Du kan inte jämnföra olika placeringar på piercingar rakt över. Alla områden gör olika ont. När jag piercade septum kändes det inte alls, överhuvetaget, tex.

Ketang
0

#30 JA min referens är en kompis som gör sånt. Inget hemma snickreri. Hon har utbildning på det, har varit lärling hos tatuerare och piercare och pluggar nu till sjuksköterska.

hus-musen
0

#30 Enligt min erfarenhet så tar det längre tid med kanyl, det går inte alls lika fort och sen ska du pilla dit smycket oxå. Så 0,1 sekund är verkligen inte sant.
Annars är det bara att kolla på youtubevideos så ser man ju vad som tar längst tid.

Qui dormit, non peccat

Ketang
0

#32 Sant! Med kanyl tar det mycket längre och med tanke på att kanylen ska dit först, sen ta ur den och pilla i smycket i röret, sen ta bort röret och tillsist sätta fast smycket, det tar lång tid och efter som det är lite pill med det så är man ju riktigt kalas öm efter tre fyra hål i samma öra!

[SweetRose]
0

Det tar längre tid med kanyl, ja, men jag tycker inte det är någon direkt skillnad smärtvis. Fast jag gjorde själv då med kanyl så jag vet inte hur riktiga piercare gör.

Monarchy
0

Aha du menade så, ursäkta. Såklart det tar längre tid. Men av en orsak. Då får man piercingen exakt där man vill ha den. sen ska den inte vara vinklad då man sticker och sen ska smycket in.

men såklart värt det.

hus-musen
0

Jaja att det är värt det är en helt annan sak, men snabbare är det helt klart inteGlad Pierca med kanyl är ju helt klart att föredra.

Qui dormit, non peccat

misfire
5

De flesta seriösa piercare kämpar med att få bort pistolen då det är risk för blodsmitta eftersom det inte går att göra den helt steril. Så är det värt att få HIV/Hepatit för några hål i öronen - varsågod!

Eftersom du redan gjort dina så hoppas jag du inte blivit smittad av något från tidigare kunder.

Dreamsabout..
0

Jag gjorde mina "öronsnibbar" när jag var 6 år, jag tog med pistol (Det var typ det enda självklara, vanliga då) det läkte fint och bra, Men idag skulle jag nog aldrig ta med pistol… pga att det förstör vävnaden och ger större risk för infektion! Skrattande