Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettpiercingar
Läst 6432 ggr
Siimon
2011-11-02 10:01
0

tungpiercing?

Ok jag piercade tungan för ca 2 år sen men tog ut den igen. Så nu förra lördagen, alltså för 11 dagar sen så piercade jag den igen. Jag har lite frågor. Min tunga är fortf lika svullen som den var i början. Och det kommer ut nåt tjockt vitt både över och under tungan från hålet som jag tar bort med tops. Är det normalt? Jag har inte ont och jag kan äta som vanligt och tungan är rosa och inte mörk eller nåt. Så är jag bara nojjig o borde vänta längre? Känns som att den aldrig kommer läka :p

EmyJ
2011-11-02 11:13
0

Jag skulle gå till min piercare direkt, det låter som att det kommer var ur din piercing.

www.kickemcattery.se

Siimon
2011-11-02 12:10
0

Aa får nog göra det. Fet började vara efter att jag borstade tänderna och skulle göra rent tungan. Jag borstade hårt runt hålet så det började blöda. Efter det började det vara.

JossanH
2011-11-02 12:20
0

Ajaj, inte göra rent tungan när man är nypiercad. Man ska inte vara överdrivet renlig och ärligt talat tror jag inte tandborsten är speciellt bakteriefri så förmodligen irriterade du hålet och/eller fick in bakterier från din tandborste.

Gå genast och kolla upp detta. Det låter som att du har fått en infektion som kan förvärras om du inte gör något åt det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Siimon
2011-11-02 12:31
0

Hmm har för mig att jag har läst att man ska göra rent tungan :0 Men jag får gå till piercaren nu på direkten. Jag bor 100 m därifrån som tur är

[SweetRose]
2011-11-02 13:26
0

Som #3 sa, inte göra rent med använd tandborste! Endast munskölj är det bästa.

Siimon
2011-11-02 15:38
0

Jag var hos piercaren nu. Han sa att det var en lätt infektion eftersom det gör inte ont. Så jag ska skölja med saltlösning till på måndag o se om det blir bättre. Annars ska jag gå till vårdcentralen :)

Karmatarerskanise
2011-11-02 18:35
0

Bra att du kollade upp det.

Och nej, man ska inte rengöra tungan med någon tandborste. Tandborstar brukar vara bakteriehärdar. Man ska inte pilla vid hålet allt.

Lycka till.

Siimon
2011-11-02 19:29
0

Ja nu känns det som en självklarhet. Förstår inte vad jag tänkte med :o Men han sa att jag skulle låta tungan och varet vara. Så nu ska jag ta det lugnt med den. Tror jag läste att man skulle rengöra smycket o blandat ihop det med tungan . Men hur ska jag rengöra smycket? Det har fastnat skit på understa kulan

[littleoldme]
2011-11-02 20:01
0

Jag fick också en infektion i tungan som inte gjorde ont men det kom var.

Piercaren sa till mig att jag skulle skölja som vanligt, med koksalt som extra rengöring.

Det slutade med att jag fick gå till läkaren då det inte blev bättre. Först fick jag penicillin som jag trodde hjälpte, men efter avslutad kur fick jag hög feber och ont i halsen och tungan blev inte bättre. Det resulterade i att jag fick en väldigt stark antibiotika som äntligen gjorde att jag fick bukt på infektionen.

Jag hade, precis som dig, haft en piercing i tungan innan, tagit ur den, men valt att ta om den några år senare. Jag skötte den precis som första gången, men det slutade ändå med en infektion.

Det jag ville få fram är att du får vara uppmärksam, bara för att du inte har ont i tungan så betyder det inte att kroppen klarar av infektionen själv, utan hjälp av medicin.

EmyJ
2011-11-02 22:28
1

Jag fattar inte varför inte alla piercare uppmanar till att byta till ny tandborste efter alla typer av piercingar i munnen. I vanliga fall bör man ändå byta en gång i månaden.

www.kickemcattery.se

Siimon
2011-11-02 22:47
0

Jo han sa det och jag bytte tandborste samma dag :p Men ska se hur den blir nu. Den varar knappt nu men jag tänker inte ha för höga förhoppningar :o

EmyJ
2011-11-02 23:14
0

Hoppas det blir bra :)

www.kickemcattery.se

Siimon
2011-11-02 23:55
0

Tack :) Har bestämt mig att inte röka, ingen energidryck och inget godis tills det är läkt. Jag tar brustabletter med massa vitaminer o mineraler inkl zink som hjälper läkningen. Nu får jag hoppas att det blir bra. #9 Jag kommer vara väldigt uppmärksam :)

Siimon
2011-11-06 23:29
0

En dum fråga. Men hur märker jag om infektionen har blivit bättre? Det är var precis i hålet nu. För några dagar sen stack varet upp 3-5 mm men nu i ca 3 dagar så har det bara varit var precis i hålet. Men tungan är fortfarande svullen. piercaren sa att jag skulle gå till vårdcentralen om det inte blir bättre innan måndag (imorrn) men jag vet inte om det har blivit bättre förutom att det varar MYCKET mindre. :o

Karmatarerskanise
2011-11-07 02:41
0

Om du fortfarande är svullen bör du gå till läkare.

Siimon
2011-11-07 20:18
2

Så nu har jag varit hos läkaren & precis hämtat ut penicillin. Läkaren tyckte att det såg ut som atinfektionen läkt ganska bra. Måste säga tack. Hade jag inte frågat här så hade jag nog aldrig gått o kollat tungan. Så tack för hjälpen. :) Om/ när jag piercar mig igen så ska jag kolla upp hur man sköter den lite extra noga (:

Karmatarerskanise
2011-11-08 13:58
0

#16 Hoppas det går bra nu då :)

[littleoldme]
2011-11-08 20:53
0

#16 Bra att du gick till läkaren, hoppas den läker som den ska nu. :)

Siimon
2011-11-10 20:31
0

Hmm verkar inte gå så bra.Det har slutat vara helt men tungan är fortfarande svullen efter 4 dagar med antibiotika . Är även svullen i svalget. Både min läkare och dom på 1177 tycker att jag ska ta ut staven men alla piercare säger att jag inte ska göra det. Jag hade gärna tagit bort den. Men hur ska jag göra?

Karmatarerskanise
2011-11-10 21:26
0

Jag hade litat på läkarna i det här fallet. Tydligen blir du inte av med infektionen genom att ha kvar staven.

Men det är nog bäst att ta bort den hos läkare så dom kan spola ordentligt rent i hålet efter. Sedan gäller det att hålla det rent hela tiden.

Siimon
2011-11-10 23:25
0

Jag ringde 1177 igen för jag fick feber och svårt att andas… Trodde jag. Dom sa att min pappa skulle köra mig till akuten där dom sa att det låter mer som panik ångest. Nu är allt bra. Menmen poängen är att det visar sig att jag har fått svamp på tungan. Så imorrn blir det vårdcentralen igen… Kan svamp på tungan försvåra läkningen eller infektionen? Har haft svampen sen dagen jag fick infektionen om inte längre. men då trodde jag att det var vanliga beläggningar..

Karmatarerskanise
2011-11-10 23:41
0

#21 Tur att det gick bra med dig!

Angående svampen har jag ingen aning. Det borde väl läkarna kunnat tala om? Men visst kan jag tro att det kan påverka i alla fall litet.

Siimon
2011-11-10 23:54
0

Jag har lidit av panik ångest attacker i över 10 år. Och hjärnan är så bra på att lura en. Hade varken feber, hals svullnad eller brist på syre i blodet. :s Jag googlade och tydligen kan svamp orsaka infektion i Tungpiercing. Så får förhoppningsvis nåt medel mot svamp imorgon. Får se om tungan blir bättre då. Börjar bli trött på detta. Snart har det gått 3 veckor :p

EmyJ
2011-11-11 00:25
0

Jobbar som undersköterska och kan bara inflika att svamp i sig kan göra att man blir svullen om tungan och har väldigt ont i munnen. Sen tror jag inte att det är helt optimalt i en ny piercing men som sagt du hade kunnat ha ont i munnen även utan piercingen :)

www.kickemcattery.se

Karmatarerskanise
2011-11-11 00:27
1

#23 Då håller vi tummarna!

Karmatarerskanise
2011-11-17 20:31
0

Siimon; hur har det gått?

Inspiration
2011-11-18 13:58
0

Orsaken till varför man inte ska ta ut piercingen när man får en infektion eller likanande är att då är chansen större att man stänger in bakterier osv. Vilket inte är så bra, man vill ju få ut dem och inte stänga in dem i tungan.

Men hoppas att allt har gått bra! Skölja med koksalt är alltid bra, om det inte redan sagts :)

Karmatarerskanise
2011-11-18 16:31
0

#27 Men jag undrar hur vanligt det är att det stängs in om det blir rengjort ordentligt och skött som det ska efter urtagning.

Man kan ju inte gå runt med en infektion i kroppen som inte vill läka hur länge som helst bara för att den "kan" stängas in om  man tar ut pericingen.

Liss
2011-11-19 21:02
0

Eftersom ett icke läkt hål växer ihop relativt fort, så är det stor chans att bakterier eller infektionen stängs in. Om man i stället låter piercingen sitta kvar, har den större chanser att läka med rätt behandling. Då staven i fråga, leder ut allting på bästa sätt. Ungefär som ett drän.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Siimon
2011-11-25 13:09
0

Jag tog ut piercingen i onsdags förra veckan. Det verkade gå bra. Men min tunga är fortfarande svullen. Jag var hos läkaren idag och dom kände på min tunga och runt munnen o allt var mjukt och såg bra ut. Dom tog tempen och jag hade ingen feber. Dom gjorde dig och allt såg bra ut. Och sist tog dom ett blodprov och hittade inga infektioner. Så hur länge kan tungan vara svullen. Blir extremt nojig varje kväll då även en lymfkörtel svullnar :o

Siimon
2011-11-25 13:09
0

Oj menar att dom gjorde ett ekg*

Karmatarerskanise
2011-11-25 13:12
0

#30 Säkert att den är svullen och det inte är som du tror? (tänker på dina ångest och så)

Din fråga om hur länge den kan vara svullen går inte att svara på eftersom den inte borde vara svullen längre eftersom du tydligen inte längre har en infektion-

Siimon
2011-11-25 13:58
0

Jag färgade håret nyss och öppnade munnen automatiskt så var tungan liten som vanligt. Så när jag kollade på den överraskat så ploffs blev den en stor boll igen. Så det är nog jag som gör att den ser svullen ut. Så jag antar att allt är bra. Eller rättare sagt HOPPAS. Då är det. Bara lymfkörtlarna som ska gå ner vilket jag läst kan ta månader efter en infektion. Det är nog alla skräckhistorier om tungor som ruttnar och människor som kvävs till döds hit&dit som har skrämt upp mig. Jag är grymt lättpåverkad :p

Karmatarerskanise
2011-11-25 17:12
0

Hahaha, du har ju varit och kollat din tunga nu, och inget är fel på den. Så förstå att allt är bra med den :) Den ruttnar inte ;)