Plastikoperationer
Jag vet många som är emot att plastikoperera sig men ändå gör man bodymods för att själv "förbättra" kroppen eller göra den snyggare.
Hur ser ni på detta?
Sajtvärd på Iller.ifokus
intressanat fråga. Jag är emot "extrema" av både bodymods och plastikoperationer.
Dom flesta mods är ju ändå något man lägger till för att få en viss stil
Medans plasticoperationer så tar man bort delar av kroppe eller deformerar den till något "bättre" något nämre vårat sjuka "ideal"
men åt andra sidan så har dom något gemensamt. Att vi ändrar våran kropp mer eller mindre mycket för att trivas bättre med oss själva helt enkelt.
Så eftersom jag tycker att om en person vill operera brösten eller vad det nu kan vara bara för att se bättre ut, må bättre. Ska gå till en psykolog (laga insidan ist för utsidan) så borde självklart samma sak gälla för bodymods. Inte tänkt i dom banorna tidigare. Som sagt, intressant.
#2 Fast är det inte så att dom som opererar sig försöker ni ett viss "ideal" och dom som använder sig av body mods försöker så sin version av "ideal"
#3 Sant, delvis. Det är väldigt många operationer som gör endast av ideal. Media triggar igång oss människor att bli smalare, ha större bröst, ha perfekt näsa, gud vet vad. Det finns många fall med plastikoperationer där det handlar om extrema "fel", till exempel barn som föds med deformationer eller dylikt.
Samma sak med body mods i och för sig, det har också två sidor. Det finns alltid dem som gör en tatuering eller piercing för att det är coolt, för att det tillhör en stil. Inom umgängeskretsen, kändisen som har det eller vad som helst. Det är såklart också ideal. Men samtidigt finns det folk som kanske gör världens mest betydelsefulla tatuering enbart för dem själva och deras eget välbefinnande.
Det går att spegla lite på samma sätt.
Jag är inte direkt emot varken extrema bodymods eller plastikoperationer. Man ska få göra vad man vill med sin egna kropp, och är man inte nöjd och har komplex så är det upp till var och en vad man vill göra. Sen räknar jag inte med att alla ska tycka att det är snyggt. Oavsett om d är mods eller plastikoperation.
//Belinda aka Zandrama
Plastikoperation behöver inte vara för att bara "förfina", vet folk som har stora ärr i ansiktet som både spänner/gör ont, dåligt tillfixade av vanliga läkare som valt att gå vidare till plastikoperation. Har en tjejkompis som fick cancer och fick ta bort hela ena bröstet och bröstvårtan. Folk stirrade på henne, blev utmobbad, gick in i väggen. Då gjorde hon en plastikoperation och fixade till.
#6 Sant, det var som jag skrev om fel redan vid födseln osv. och det med ärr, amputeringar och sådant stödjer jag fullt ut om de vill göra en operation.
Jag har ett ca 5~7 cm långt och ganska tjockt ärr på mitt ben sedan jag snubblade över en avslagen glasflaska som liten, det är rätt så fult och jag tror inte någon i min närhet skulle tycka det var konstigt om jag opererade det, till exempel. Nu är det dock så at jag inte stör mig på det, men det är bara jag. Vet hur det kan kännas med skavanker från olyckor.
#7, Sedan kan ärr vara fina, det syns att man lever. Jag har ett runt ärr 3x3 cm på mitt ben sedan jag var liten, jag har funderat att tatuera över eller ta bort det också.
Sedan finns det ju dem som opererar "bara för att". Men vill inte ha någon åsikt, då jag tycker att saker är upp till var och en, så länge man själv trivs ska ingen annan yttra sig om den personen. 
Det är ju lätt att säga att man är öppen för att människor kanske vill ändra sin kropp genom plastikkirurgi (jag menar då främst plastikkirurgi utan medicinska grunder eller missbildningar, ärr eller liknande) men skulle jag säga till mina vänner (som alla är öppna för bodymods) att jag skulle vilja förstora mina bröst, fettsuga mig eller förstora läpparna skulle det nog snackas en hel del bakom min rygg.
Jag vet själv inte hur jag skulle reagera. "Var nöjd med den du är". "Var nöjd med hur du ser ut". Kan jag säga något sådant till någon när jag själv har stora, "blaffiga" och färgglada tatueringar på väldigt synliga ställen på kroppen!?
Sedan vet jag inte om alla som plastikopererar sig gör det för att de har ett ideal i huvudet som säger "stora bröst, läppar och rumpa".. Man kan se många plastikopererade människor som jag tror har byggt upp ett eget litet ideal i huvudet som driver till mer extrema saker.
Och som sagt, vem säger att inte vi med bodymods följer ett ideal som vi blivit matade med från TV och press?
Och egentligen.. Jag vill göra 2 stora tatueringar på mina lår för att jag tycker de är fula med sina ytliga blodkärl.. Kanske är bodymods en version av plastikkirurgi..?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#7 Jo absolut. Och ja, det är upp till var och en hur man väljer att smycka/förändra kroppen. Egentligen ingenting man borde lägga sig i hos andra över huvudtaget. Som du säger, sålänge man trivs! 
#9 Väldigt intressant det sista du skrev! Ibland kan det ju faktsikt vara så om man ska täcka över något.
Gränsen är nog väldigt fin. Beroende på ens egna tankar och åsikter dessutom.
Jag har själv tatuerat över ärr, men tänkte inte över det innan. Jag ville helt enkelt ha tatueringarna där, med eller utan ärr. Så ser det inte som en planerad förbättring. Fast å andra sidan gillar jag ju den tatueringen otroligt mycket, för att armen blev finare.
Att tatuera en hel sleeve, ser jag inte som att förändra min arm heller. Mina tatueringar ÄR skinnet och något jag inte ens tänker på, mer än att det är vackert.
hm… en tankeställare. Intressant tanke i alla fall.
Tatuering - tillägg. konst.
Plastikoperation - förändring. ändra det naturliga från födsel. (bortsett från diverse medicinska ingrepp)
Om plastikoperationer har jag inget direkt att säga. Jag går efter orden, att varje individ får göra precis vad dem själv vill. Jag kan säga min åsikt, att det kanske är att gå för långt eller liknande. Alla har rätt till en åsikt. Men slutligen är det deras val, och jag har egentligen inte något med det att göra. Själv vill jag förminska mina bröst… lustigt nog är det mer accepterat än att göra dem större. (Även om väldigt få förstår varför man vill ha mindre.)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
jag är inte imot något, det är deras kroppar.
#11 inte bara vid plastikkirurgi som man förändrar kroppen från hur man föddes, bodymods som tex töjningar eller liknande så ändrar man ju kroppen även där.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#13 Jo, fast nu skrev jag i första hand om tatueringar. Andra bodymods nämnde jag inte ens.
Men förvisso. Töjningar är ju uppenbart att förändra örat (töjda lober). Men det är att töja ut den redan existerande huden, som är väldigt elastisk. Så det ser jag inte heller som någon direkt förändring från födsel egentligen.
När man väntar barn/föder barn, töjs huden vid magen ut något otroligt.
Men som sagt är gränsen väldigt hårfin, beroende på vad man är van vid också antagligen.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆