Ni med Septum...
Jag har hört att den ska lukta litegrann, när brukar detta oftast inträffa?
Har haft min i ca 3½ vecka och den luktar ingenting.
Att den ska lukta låter ju mysko? Kan tänka mig att död hud och annat spännande kan lukta men ska och ska… :)
www.kickemcattery.se
Jo, det låter lite underligt för mig med men alla jag pratat med om septum har sagt att den kommer lukta :o Börjar tänka om den kanske gör det när man inte skött den ordenligt? Jag har vart väldigt noggrann med skötseln.
Skulle tro att det har med hygienrutiner att göra :) En navelpiercing kanske också luktar men den är ju lite längre från näsan och då känns det inte = ingen säger att den luktar…see my point ;)
www.kickemcattery.se

Min erfarenhet är att det börjar lukta ett tag efter att man slutat rengöra den. Så det har inte med skötsel/infektioner att göra.
I och med att man sällan tar ut piercingsmycken så ligger det ju och blir lite unket på insidan. Men lukten är inte speciellt jobbig, mer "kroppslig".
#4 Även om man drar den fram och tillbaka nån gång per dag? Mina andra piercingar har inte luktat alls trots att de suttit still i flera år.

Ingen aning, har inte testat. Men det går säkert, eller om man tvättar dem lite då och då.
Men är du säker på att de inte luktat? Skulle säga att 4 av 5 piercingar luktar för mig, eller fingrarna luktar lite när man pillat på dem.
Okej, hoppas det!
Ja, helt säkert. Har luktat själv och även bett andra lukta några gånger för säkerhets skull.
Jag har aldrig förr varit med om någon vars piercingar inte samlar bakterier och smuts som börjar lukta. Såvida dom inte tar ut och tvättar både smycke och hål varje dag.
Så du sweetrose är den förste :)
Jag gjorde min i början av januari, och har bara känt en lukt från den vid ett tillfälle. Precis när den som läkt "klart" och jag hade bytt smycke för första gången. Då luktade det liiiiiiite. Så det har inte direkt påverkat mig!
A life spent making mistakes is not only more honorable, but more useful than a life spent doing nothing.
Jag märkte aldrig av att min septum luktade något speciellt. Men det kanske blev en vanesak. Mina töjningar luktar desto mer.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
#8 Helt fri är jag inte, trots krånglig navel så luktade den aldrig MEN ett av hålen jag gjorde i örat började krångla och fick en äcklig lukt. Fick låta det växa igen tyvärr :/ misskötte det totalt så det var mitt eget fel.
#9 Ja, okej! skönt!
#10 Ja, det tänkte jag med. Att man borde vänja sig liksom ifall den börjar lukta
#11 Okey :)
Min septum har aldrig luktat haft min i 11 år. Har känt järndoft men det har varit när jag tagit migränspray. Har ju ingenting med piercingen att göra.
Det är inte som i örat, det kan lukta riktigt illa. Det är ju hudavlagringar, svett, fett och liknande.
Tror nog att slemhinnorna i näsan tar reda på lukten ganska bra.
Härligt att höra!
Kan kapa tråden lite för en annan fråga; Hur lång tid bör man vänta innan man byter smycke ungefär? Jag måste nämligen ha i en retainer mellan 13 dec-10 jan, är det för tidigt att byta efter ca 6 veckor?
Man brukar säga att septum läker på ungefär 4 - 8 veckor. Känn efter ordentligt först, att den mår bra. Och se till att retainern är steril etc. Så ska det nog inte vara några problem.
Om den börjar krångla, tvätta med koksaltlösning.
Håller med LisetteS, kan vara bra att kolla med piercingstudion också och se vad de säger.
Varför dölja med en vacker piercing med en retainer/septumkeeper? Eller är det för jobbet? 
Åh vad bra! :D Den verkar redan vara rätt så läkt så det ska nog gå.
#17, Ja, det känns verkligen inte bra att dölja den men det är villkoret min mormor har för att jag ska få åka och hälsa på henne i Florida så jag får väl backa lite på mina principer.
#18 Lätt att jag hade gjort det för att resa till Florida :D
#18 Hehe, lustigt krav dock. Men som Hera säger, kan det vara värt de ;) Tänk bara på att ha koksaltlösning till hands då, när du även åker till ett varmare land.

Min började inte lukta förrän jag töjde den till 3.2 mm, innan så kände jag ingenting. Nu är den på 4 mm och jag känner fortfarande av lukten då och då, men det är bara att rengöra så försvinner det.
- Medarbetare på studier.ifokus