Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettläkning-och-eftervård
Läst 27405 ggr
amehristajatack
23

Första tatueringen.

Hej!

Jag gjorde imorse min första tauering, gick kanon.
Men tycker jag fick lite skötselråd. Jag fick självhäftande plast på, som skulle få trilla bort av sig själv. Är det bra? Har hört att man ska ha plasten på ganska kort tid… Och jag har inhandlat Helosan och
Jukon salva. Men han rekomenderade en annan som jag har glömt namnet på. :( Uppdatering om salvor, någon som vet?

Tacksam för hjälp.

Lorita
1

jag vill också läsa dom svar du får

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Karmatarerskanise
1

Det var nytt för mig med självhäftande plast.

Jag har alltid min plast på resten av dagen som tatueringen gjordes på samt över natten. Sedan tar jag bort den och tvättar på morgonen.

Sade han inte hur länge plasten brukar sitta kvar?

Det råder delade meningar om hur länge man ska ha plasten. En del tar av den nästan direkt, andra har plasten ett dygn. Det är inte farligt att ha på plasten ett dygn, men efter det rekommenderar jag att man tar bort den, tvättar och smörjer.

amehristajatack
1

#2 Okej, jo jag skulle ha den kvar tills den trillade av själv. Jag låter den sitta kvar över natten då så får jag se om den lossnat imorgon, annars drar jag bort den. Har du någon salva att rekomendera?

[dogownerAPT]
1

Jukon-salva är super! Den har jag använt till alla mina 4 tatueringar, stora som små. De går att köpa i ica-affärer t.ex :) Riktigt, riktigt dryg. En sådan tub räcker LÄNGE. Jag har haft sammanlade 1½ tub till mina 4 tatueringar :) Inte dyr heller. Min tatueringsstudio säljer den också och rekommenderar den. Rekommenderar den gör jag med! De som börjat med den har inte slutat vad jag vet :)

Karmatarerskanise
1

#3 Själv har jag alltid använt Helosan och det har fungerat fin fint för mig.

Inspiration
1

Bepanthen är många kunnig tatuerare eniga om är väldigt bra. Finns på apoteket och kostar ca 55 kr. Den är dryg och brukar räcka hela läkningen om det inte är en större tatuering.

Plasten är lite olika, de senaste jag varit hos har sagt att man ska ha kvar den i 3-4 timmar efteråt eller till kvällen. Men det är en smaksak också hur länge man vill ha kvar den sen. Jag gillar att ha den på under nätterna (eftersom de lätt torkar ut annars) och om jag ska iväg eller ja, när det torkar ut lättare.

Det är viktigt att hålla taturingen mjuk och smidig medans den läker :)

amehristajatack
1

Nu har jag dragit bort plasten och smörjt in med jukon salva. Ska prova Helosan också. :) Än så länge känns det bra med tatueringen.

Tack så mycket för svaren. (:

argentovivo
1

Grattis till första tatueringen! jag gjorde igår min fjärde ;) brukar använda bepanthen och den fungerar riktig riktig bra :) om det gäller plast folie så brukar jag hålla den på hela dagen efter jag gjorde min tatuering sen på morgonen tvättar jag och smörjer, på dagarna smörjer jag bara ca 3 ggr och 5 nätter efter tatuering sätter jag plast för den. beroende på vart har du gjort tatuering så sätter man plaster 5 dagar eller 5 nätter. har för mig att det är bara foten som man plåstrar om dagen.

Lycka till med skötsel, för vad du än gör så blir det bra ändå! vid min första tatuering ( 7 år sedan) har kille sagt att jag får inte blöta den ner på en vecka och bara smörja -det gick bra med den ändå :)

amehristajatack
1

#8 Tack så mycket och grattis till din fjärde! ;) Ska köpa och prova den också. Får se hur jag gör ikväll, vill ju inte ha hela sängen svart. Hehe. Ska jag tvätta den med flit någonting eller bara låta den tvättas då den råkar bli blöt, som i duschen?

argentovivo
1

#9 jag brukar tvätta den med vanligt tvål varje gång innan jag ska lägga på mig ny omgång med smörjan :)

Karmatarerskanise
1

#9 Man behöver inte tvätta oftare än när man duschar, om man nu inte bara duschar en gång i veckan.

Morgon och kväll är väl vad jag brukar tävtta, ibland bara en gång om dagen. Man vill ju inte pilla för mycket när den läker.

amehristajatack
2

"11 Okej. Då vet jag vad jag ska göra. :)

Ketang
2

Helosan har fler och fler tatuerare gått ifrån. Vissa säger till och med att man inte ska använda den alls. Den torkar ut huden, bleker tatueringen och täpper till porerna. Tittar man på innehållet är det bensinprodukter i och det är inte speciellt nyttigt att smörja sig med :-/ Jukon vet jag inget om, men det är bara att läsa på nätet om olika smörjor och vad dom innehåller.

Inspiration
1

Har också hört samma om Helosan från många av mina tatuerare. De rekommenderar den inte alls. Bepanthen eller Pegasus är de jag hört om som ska vara bra, fraförallt Bephanthen. Jukon vet jag ingenting om så uttalar mig inte om den.

Men man väljer ju själv :)

Karmatarerskanise
1

Mina har då aldrig blivit blekta av smörjet. Och aldrig täppt till porerna heller. Och det torkar definitivt inte ut huden, då hade ju alla vi som faktiskt använder Helsoan varit ganska blåsta ;)

Men man använder ju den salva med det innehåll man själv finner bäst.

amehristajatack
1

Jukon salvan har funkat bra hittills.. Känner inte av tatueringen alls och den ser bra ut. Var på apoteket igår och kollade efter Bephanthen men hittade den inte. Ska leta igen, det skadar väl inte med en till bra salva. :)

Hade för mig att den han rekomenderade till mig hette någonting med p och r med i namnet.. Men det kan ju vara så att jag hörde helt konstigt och att han sa Bephanthen.

Karmatarerskanise
1

#16 Men om den du har fungerar bra behöver du inte fler salvor.

Inspiration
1

#16 Den finns på barnavdelningen :)

JossanH
2

Du kan tvätta tatueringen med varmt vatten och ha på lite parfymfri tvål. Med bephanten behöver jag bara smörja 2-3 ggr per dag.

Har alltid bara haft plasten på tills morgonen efter. Då har jag duschat, låtit lufttorka och smörjt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Fridoliin
1

Jukonsalvan rekomenderar jag inte överhuvudtaget. Min (stora) t-shirt som jag hade på mig efter att jag smörjt in den har en stor fettfläck efter den salvan, tatueringen skorpade sig knappt något alls men flagnade något enormt. Detta berodde på att salvan inte alls sögs in i tatueringen utan la sig istället som en hinna över. Bytte till gamla hederliga helosan - den såg kanonfin ut efter två dagar.
Men vad jag förstått det som så funkar helosan väldigt individuellt, på vissa funkar den inte alls och på mig funkar den kanon.
Men jag skulle nog rekommendera Bepanthen trots allt, den är kanon rakt igenom.

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.

amehristajatack
1

#20 Några fettfläckar har jag inte hållt koll på.. Men att jag inte fått några skorpor än är alltså negativt? Tatueringen verkar varken torr eller irriterad på något sätt.
Jag ska köpa Bepanthen senare idag. Så jag har det hemma ifall något skulle bli konstigt. Många rekomenderar den så det kan ju inte skada.

Tack så mycket!

Karmatarerskanise
0

#21 Nej det är inte negativt att du inte fått några skorpor.

Fridoliin
0

#21  Formulerade mig nog lite dumt. Det är absolut inte negativt om man slipper sårskorpor, men min flagnade i princip bara, (som man gör på sommaren om man bränner sig.) just för att den var så torr. :)

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.

Ketang
0

#23 Fast min flagnade ganska mycket med och den var absolut inte torr :-/ Är du säker på att den flagnade just för att den var torr?

JossanH
0

Att en tatuering flagar behöver inte betyda att den är torr. Det bästa är när det endast flagar lite och inte blir några stora skorpor.

Skorpor bildas när sårvätska stängs in eller torkar på tatueringen. Det är därför man aldrig ska kyla en tatuering efter att man gjort den, det gör nämligen att poerna drar ihop sig och stänger all sårvätska inne vilket bildar skorpor.
Så mycket värme efter en tatuering är till fördel då sårvätskan då drivs ut. Bildas inga stora skorpor så blir det mest som när man flagar efter att ha legat i solen och risken för ärrbildning minskar betydligt.

Vissa tatueringar flagar mycket och efter kort tid, medan andra inte flagar alls mycket.

Sajtvärd på Iller.ifokus

amehristajatack
0

Upptäckte igår att jag hade lite som stack ut och så, skorpor eller flagor. Men idag är det verkligen falgnar jag gör. Har börjat med Bepanthen.
Hm.. Hur gör jag nu, smörjer oftare?

[dogownerAPT]
0

Efterbehandlingen är inte svår. Smörj, duscha som vanligt och ha inte på klädersom kulle skava eller liknande. På nätterna brukar jag ha på linne, eller vad det nu kan vara, för att inte sängkläderna ska bli svarta.. Smörj smörj smörj, det ser olika ut för alla. Ingenting du behöver oroa dig över alls :)

amehristajatack
0

Törs knappt smörja nu ju. Kommer den tappa färg med tanke på att jag flagnar? Det är mycket ljusare under det jag förlorar..

Ketang
0

Det gjorde min med. Så mycket att jag till och med drömde att den var borta en morgon! Min första tanke när jag vaknade var: SHIT! Ska jag behöva göra om dom 4 plågsamma timmarna nu? För jag trodde verkligen att den var borta :-) Men nu när den är läkt tycker jag den är bra! Lite måste jag fylla i, men det tror jag är ganska vanligt att man får göra?

Inspiration
0

#28 Det är helt normalt! Det är alltid lite extrafärg i, så det kommer falla bort och det under blir mer av en mild färg. Så det är helt i sin ordning. Om inte tatueraren varit slarvig, då kan det bli för blekt och man ser att det är en ojämn färg. Det kan också ha att göra med hur bra just din hud är på att ta emot och hålla färg. Jag vet att min kropp gärna stöter bort lite extra, medans mitt ex hud vad bra på att ta till sig färg och hålla den.

Men om du tycker att det ser ojämnt ut när den läkt klart (efter 1-2 veckor), så är det bara att gå tillbaka till studion och fylla i helt enkelt, det ingår gratis hos de flesta tatuerare :)

Men smörj på, den ska hållas mjuk och smidig och inte torka under läkningen.

amehristajatack
0

Åh okej. Nu känns det bättre. :) Han sa att jag skulle komma tillbaka efter fyra veckor för att fylla i den, eftersom den antagligen skulle tappa färg och se lite ojämn ut för att det är mycket svart i den.
Jag vill verkligen ha den svart, kan den bli det? När jag fyller i.
Blir helt prickig över armen när jag smörjer, massa svarta hudbitar överallt. Haha.

Ketang
1

När min läkte och jag hade duschat så rullade huden ihop sig när jag torkade med handduken ;-) Det vart färg på hela golvet i badrummet! Men nu är den läkt och visst, den ska fyllas i, men den är inte fläckig :-)

JossanH
0

Det bästa är att alltid låta en läkande tatuering självtorka.
Precis när den flagat är det ny hud under som ser någon nyans ljusare ut än den kommer vara när huden återhämtat sig. Helt svart färg blir lätt lite flammig och behöver fyllas i.
Smörj inte oftare än att den hela tiden känns mjuk och inte torr. Den ska inte behöva ha ett tjock lager med salva hela tiden.

Tror att allt är precis som det ska :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

amehristajatack
0

#32 Hu, lät lite otäckt! Jag torkar inte min med handduk, torkar den inte alls då jag inte vill förstöra den på något vis.    Jag vet…. Haha. ):

Nu är den nog på slutet av falgningen tror jag. Kliar gör den med! Men jag kliar innnte. Börjar se bättre ut, inte lika svart dock som den var som nygjord. Oskyldig

Inspiration
0

#34 Den kommer aldrig bli så svart som den är när den är nygjord, tyvärr :)

amehristajatack
0

#35 Nej det vet jag. ): Sorgligt.

[dogownerAPT]
0

Att den kliar är bra, då läker den fint! :)