Infektion vid hål i öronen - vad göra?
Gjorde för två veckor sedan hål i öronen. Jag har haft hål i örsnibbarna en gång tidigare vilket blev infekterat och jag tog ut dem ganska med detsamma. Gjorde innan dess en uppe i brosket vilket jag vill minnas även den blev lättre infekterat även om det här alltså var 10 år sedan och minnet sviker något.
Den här gången hade jag planerat att ta med nål, men av en ren impulsgrej då jag är hyggligt nålrädd så tog jag ett tillfälle som presenterade sig lägligt och körde ändå med pistol. Kan såhär i efterhand ha varit ett dåligt val, men det är lätt att vara efterklok…
Nåväl, allt var frid och fröjd fram tills idag då fanskapet tydligen börjar bilda var i bägge hålen. Inga direkta svullnader och det gör inte ont annat än att det möjligen känns lite mer när man tvättar dem. Har tvättat med tvättlappar och sårtvätt så som sig bör. Är ju tidigare tatuerad utan minsta problem med någon av tatueringarna, men det är de där jäkla piercingarna som inte riktigt vill sammarbeta… Det är för övrigt plastörhängen som tydligen ska vara så oreaktiva det går att bli.
Så, frågan är då huruvida det bara är att plocka ut örhängena då det alltså är detta som står i skötselråden, eller om man kan vänta lite och fortsätta tvätta och hoppas på att det läker av sig själv. Givetvis ska det ju inte bli sämre, men vågar man ändå behålla dem i ett tag till och se hur det vetter?
Kör med koksaltlösnings bad 2-3 ggr om dagen. Antingen gör du egen (finns massa recept på google) eller så köper du på apoteket (kommer i småflaskor), det du gör själv är ju varmt men om du köper får du värma lite i micro tex. Sen får du på något vis försöka doppa snibbarna i koksaltlösningen och ha det så i ca 5-10 min, kanske mer. Värmen gör att blodet börjar cirkulera så man får ut all skit, och koksalt är det bästa du kan ha. Gör detta i några dagar och pilla inte, och ingen annan rengöring med nått medel eller så. Bara koksallösning :)
Byt sänglakan och tvätta handukar m.m, allt för att få bort bakterier.
Hoppas det går bra, ibland får man kämpa lite. Men ta med nål hos en riktigt piercare nästa gång! :)
/Jessica
Fast om det inte är så infekterat så behövs det nog bara 1-2 ggr om dagen med koksaltbad. Annars ska man göra det 1-2 ggr i veckan kanske :)
/Jessica
http://www.calmbodymod.com/maintenance.php
Där har de jättebra råd, längst ner står om baden, hoppas jag skrev rätt nu, haha.
/Jessica
Tack för tipsen! Skönt att höra att det inte betyder att man måste "börja om" en gång till utan att det iaf kan bli bra. Koksaltlösning brukar jag göra till både katter och till häst, så det ska nog gå att fixa:) Får väl bli att sitta med två äggkoppar eller dylikt då helt enkelt.
Sårtvättar som exempelvis alsolsprit, varfär är dessa inte lika effektiva som koksaltlösning förresten? Måste säga att jag har lite dålig koll på mänsklig "sårvård" - är mest van att behandla djur och då är det nästan mest jodopax alternativt sårtvätt som används när det blivit sår.
Men jo, det blir till att gå till piercare som kan göra med kanyl/nål om det är så att det här inte blir bra, så det har du rätt i. Nu vart det pistol via Blomdahl, men har hört att det ska bli något bättre resultat om man inte kör pistol.
Tack för länken! blir till att lusläsa!
Alsolsprit och annat kan vara för starkt för ett sår/piercing och skapa irritation. Är du torr och får sprickor i huden kommer bakterier lättare in i piercingen och då får du problem.
Om du blir torr kan du smörja med Helosan som är antiseptisk, använd inte vanlig hudkräm :)
www.kickemcattery.se
Som EmyJ säger så är alsolsprit aldelles för starkt för ett nygaet hål och ska absolut inte användas.
Med pistol så spränger du bort vävnaden istället för att "skära ut den", eller hur man ska säga det. Vilket kan leda till att hålet krånglar och inte läker som det ska. En pistol byts inte heller ut och kan aldrig göras 100 % ren igen. Så de kan bära på smittor, även om man får ett nytt smycke. Men tyvärr finns det mycket okunnighet (jag har själv använt pistol när jag var yngre), man visste ju inget annat! Men det är därför vi och andra finns här för att sprida lite nytt ljus ;)
Hemsidan som jag skickade, de är nog de underbaraste piercarna jag träffat. Väldigt professionella, trevliga, lugna och framförallt sitter de på så himla mycket kunskap. De utbildar sig även hela tiden för att hänga med i vad som händer. Så om du har vägarna förbi Stockholm eller nån fråga så kan man alltid höra av sig till dem. Finns på facebook också och svarar på frågor :) CALM Bodymodification.
/Jessica