Tatueringsvård, lite akut!
Tatuerade mig idag, fick med mig skötselråd hem där det står att jag ska ha plasten på i 24-48 timmar vilket jag tyckte lät lite länge?
Ska jag inte tvätta osv och sedan sätta på plast igen, eller ska jag bara låta det vara nu så länge? Jag trodde enbart att man skulle ha plast på i ca 4-7 timmar?
Om jag ska smörja in det nu så har jag ett litet problem.. Var helt bombsäker på att jag hade helosansalva hemma, men den är puts väck! Det ända jag har är en gammal Idominsalva och hudkrämer, en med med aloevera i. Vad är bäst att smörja in med egentligen? Några tips? Vill ha tips på bra tvål att tvätta med också. Gärna snabba och bra svar så jag kan åka iväg och handla redan imorgon förmiddag :)
Läste att Jukon salva ska vara bra?
har aldrig hört talas om, eller sett den salvan förr.. är det något att ha?
har iof en HelosanSol till min häst som jag skulle kunna hämta, men kanske inget att rekomendera?
Du kan ta av plasten ikväll om du vill, men jag tycker det brukar vara skönt att ha plasten på första natten, för att hålla den ren från smuts och för att den ska vara smörjd hela natten. Men byta är inga problem!
Jag skulle inte ta någon hudkräm.. Idominsalvan vet jag inte, men det känns bättre än andra hudkrämer kanske.
Tvål att tvätta med måste vara parfymfri och mild, lactacyd är bra. Annars får du bara ta vatten ikväll, låt luftorka eller "dutta" försiktigt. Och smörja då. Jukon har jag med hört om,men aldrig använt själv så kan inget säga om den.
Men om du inte vill smörja så låt plasten vara kvar över natten och åk och köp bepanthen på apoteket imorgon (finns vid barnsakerna och kostar ca 55 kr).
Hoppas det löser sig fint :)
/Jessica
Att ha på plasten i mer än ett dygn skulle då inte jag rekommendera… Efter 6-7 timmar räcker. Den ska baddas av med ljummet vatten och smörjas också.
Jukonsalvan är jättebra, finns i en liten tub och är en fet salva, väldigt dryg och oerhört skön att smörja tatueringarna med.
Tuben är vit med blått och rött på. Kostar runt 30 kronor.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
I mitt skötselråd stog det 12-24 timmar men trot det är väldigt olikt från studio till studio. Iom att min tatuering vätskade sig väldigt mycket fick jag ta bort plasten o tvätta o sen satte jag på ny plast före jag skulle sova som jag tog bort när jag vakna :) Du behöver nog inte vara orolig för att ha på plasten för länge, över 24h är väll inget att rekomendera men du hinner ta en vända till apoteket eller grannen imorgon utan att det ska vara kört så att säga ;)
Bepanthen är den bästa då de andra krämerna är så feta att dom lägger sig som en "hinna" och färgen blir sämre 
Jag tog av plasten tidigt i morse, tvättade av det och smorde med idominsalvan. Drar till Apoteket sen och införskaffar Bepanthensalvan, den verkar bäst. Det verkar vara en riktigt bra "bra att ha salva" i andra lägen också :D
tack för bra och snabba svar! Blev litr panikslagen när jag bara inte kunde hitta helosansalvan. :)
#7 Låter som ett bra beslut. Ja jag använder Bepanthen till lite allt möjligt, läpparna, torra och fnasiga områden överallt på kroppen. Mycket smidigt :)
/Jessica

Jag håller med om att Bepanthen är bäst, tyvärr är det inte alla som tål den.
Bepanthen är kanon!!! Den hade jag till min tatuering. Ett stort självporträtt fast som ödla :-) som täcker hela vaden.
Bepanthen kan man använda till det mesta. Vi använder det till kossorna när de fått sår på spenarna :-) (jag är mjölkbonde). Kanonbra!!!
Lycka till!
/Bondmoran
Läs gärna mer om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok.
Välkomna in!
/Bondmoran
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu