Bodyart iFokus

Bodyart

Etikettpiercingar
Läst 2501 ggr
Ilya
0

Gängning i KULAN?

Piercade tungan för 2 veckor sen hos CALM i Sthlm. Idag bytte jag ner läkstaven till en lite kortare.

Då fick jag veta att dom inte har gängningen på staven (som man brukar) utan på själva kulan!

Det såg jättetokigt ut, jag som är van vid att gängningen alltid sitter på staven (visserligen med labreter men trodde inte det var nån skillnad där).

Han gav förklaringen att gängning i staven när det gäller tungpiercingar kan riva upp såret igen och att gängning i kulan därför är ett bättre alternativ.

Nu till min fråga! Hur pass vanligt är gängning i kulan?? För jag tänkte köpa lite tungsmycken nu men vad jag vet är alla smycken jag sett stavgängning och inte kulgängning..

Har ni något tips var man kan köpa dessa smycken med gängning i kulan?

[mikaela07]
0

http://www.crazy-factory.com/product_info.php?products_id=2106

Sån här du menar?

När jag hade hål i tungan hade jag gängad stav och den rev aldrig upp hålet, fast jag kanske hade tur bara :)

Ilya
0

#1 Ja, precis en sån!

Hade du en gängad stav även vid läkningen (dvs dom 6 första veckorna)?

Isånafall kan man ju bara vänta ut läkningen och köra på "vanliga" tungsmycken sen..?

Ilya
0

Hittade nu att det heter invändigt gängade smycken! Men det är tydligen inte så vanligt i Sverige idag läste jag..

Så dom flesta använder alltså "vanliga" smycken dvs gängad stav och en kula med hål i?

[SweetRose]
0

Har aldrig ens sett såna som på bilden :O Jag hade en sån som jag kallar "vanlig" tungstav som läksmycke och bytte till mindre efter någon vecka.

[mikaela07]
0

#2 Japp, hade aldrig en sån där annan. Så länge kulan är påskruvad ordentligt så syns ju inte gängorna och då borde den ju inte kunna skada hålet.

Ilya
0

#5 Ja, jag tänker precis som du! Borde ju vara så.. konstigt att dom på CALM resonerar annorlunda, hehe.

[mikaela07]
0

# Ja, hehe. Men så börjar man ju undra ändå lite, det är ju ändå de som är utbildade och har studio, haha.

Fast jag har aldrig hört någon annan säga det så.

Karmatarerskanise
0

Men spelar det någon roll var gängningen sitter? :)
Det är ju bara till att byta till det du vill ha sen när det läkt helt.

Ilya
0

#8 Jag undrade bara eftersom han lät så säker på att det var så bra, och att stavgängning var sämre.. vill ju ha det bästa.

Men jag ska byta till vanlig gängning sen när det är läkt. Eftersom det nästan bara är såna smycken som säljs och eftersom det är så många som har det (?) så borde det vara bra.

Jag är världsmästare på att nojja mig bör tilläggas ;)

Inspiration
1

#9 Jag fick också ett invändigt gängat smycke till min Medusa. Men jag tror bara det är under läkningstiden, för de sa ingenting om att jag skulle behöva använda det när det var läkt. Så det är nog ingen fara.

Och bara för att många använder en sak måste det inte vara bra. Tex så är plats/akrylen som används till många töjsmycken inte särskillt bra. Converse är jättedåligt att använda för ryggen, osv osv :P Men man är ju bekväm, det de finns mest av är lätt att få tag i!

Ilya
0

#10 Okej, vad bra :)

Nej, jag tänkte bara eftersom jag läste på Barbarellas hemsida att invändigt gängat smycke inte är så vanligt i Sverige längre, då antog jag att dom tagit bort det (?) för att vanliga gängade stavar används mest.. och då tänkte jag att det användes mest för att det är bäst, logiskt tänkande liksom.

Men så behöver det ju givetvis inte vara :P