Ni med industrial!
Hallojsan! :D
För en vecka sedan (fredagen den trettonde) så tog jag min industrialpiercing. Tyrone på ANT i gamla stan gjorde den och jag måste säga att jag är grymt nöjd. Bortsett från en sak. Fick en liten infektion i det övre hålet efter cirka 5 dagar. Tror nog att det varit jag som råkat pilla på det antingen med msutsiga händer eller så har jag stött till den för mycket.
Blev dock tillsagd att använda alsolsprit för att få ner infektionen och komma tillbaka på ett återbesök efter några dagar om det inte lugnat ner sig; men det har det gjort. Det ser fortfarande lite svullet ut men inte alls i samma utstrckning som förut.
(Finns före och efterbilder på min blogg www.nattstad.se/wonderfuleuphoria om ni är intresserade)
Men nu till min fråga till er som är insatta och har eller haft en industrial:
Vad har jag att vänta mig? Lär det bli fler infektioner eller liknande. vet om att det är en väldigt svårläkt piercing
Hur gör ni rent? Hur sköter ni om skiten?
När kan man börja färga håret? Känns inte som den bästa idén att göra det med en infektion i hålen så dte får vänta; men hur var det för er?
Tacksam för svar; och skriv gära allt onödigt vetande om industrialpiercings som ni har kvar i hjärnbalken ;)
Vill få lite fakta från folk med egna erfarenheter och inte bara det jag hittat på google bland diverse skräckhistorier om deformerade öron…
Asolsprit torkar väl ut hålet..? Vilket i sin tur irriterar. skulle föredra saltvattenskur morgon och kväll. Alltså bada hålet i saltvatten. Hört att de ska vara bra! :)
Ja alsolsprit ska du inte använda på ett nytaget hål som inte är läkt. Koksaltlösning är mycket mycket bättre och jättelätt att göra själv, bara att söka på recept på google. Här har du bra skötselråd; http://www.calmbodymod.com/maintenance.php
som du borde fått när du var på ANT.
Färga håret borde nog gå bra om du kan skydda örat, bara du inte får färg i hålet osv. Men då är det ju klart lättare att vänta, eller kanske bara fixa utväxten :)
/Jessica
Koksaltslösning hette de ja! Satt och fundera för fullt. Attans att orden alltid försvinner när de väl gäller och nämna dem ^^
Ja, alltså alsolspriten vet jag att man inte ska rengöra med på en daglig basis. När jag tog hålen sa han att jag skulle tvätta med lactasyd morgon och kväll…men det känns inte riktigt så desinficerande som typ koksaltlösning. :/ Men alsolspriten har faktiskt hjälpt med infektionen. Den har nästan försvunnit helt nu :D Ja angående håret så har jag tänkt att färga det rött (är blond nu) men den röda färgen kan ju lätt försvinna och tvättas ur efter några duschar så är lite tveksam till om det kommer hamna i hålet och irritera elr inte. Antar att det i så fall bara är att täcka över örat med typ plastfolie i duschen haha.
Broskpiercingar i sig kan vara rent ut sagt f*rjävliga.. Svårläkt och känsligt. Jag har inte haft en industrial men har haft en conch. Denna ville inte läka på 8 månader så till sist fick jag ge upp.
Jag tror du helt enkelt får försöka att vårda den ömt. Ska du färga håret kanske du kan slå in toppe på örat med papper och en bit plast så inte pappret suger åt sig. Försök att inte sova på den, tvätta lagom mycket, pilla inte och var försiktig med tex hårspray och liknande så det inte hamnar på piercingen.
Lcka till!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag skulle definitivt vänta med färgningen av håret till den har läkt. Känns riskfyllt att göra det nu.

jag använde biseptine som jag torkade rent både staven och örat med varje dag, nu har det väl "läkt" men ibland så svullnar örat upp och blir rött, då tar jag ur staven och rengör den noga med handsprit och sätter in den igen, då lägger det sig nästan direkt. Detta är dock INGET jag rekomenderar andra att göra, jag har provat andra bakteriedödande medel utan resultat innan jag började köra på handsprit. Men jag ska prova att ta ur staven och bara ha små labrett liknande saker i örat ist och se om det fungerar bättre, kan vara så att jag sover på örat med staven och därför blir det irriterat eller så.