Hur stor är risken?
Piercade läppen för ett tag sedan hos en bekant som piercat flera andra tidigare, det gick jätte bra och läkte fint. Han är alltså inte en "riktig" piercare men använder sig av rätt verktyg och ser till att allt är rent osv osv.
Vad jag undrar är hur stor risken är att man gör fel egentligen, när man inte är riktigt utbildad? Stämmer de där skäckhistorierna man läst om folk som blir förlamade i halva läppen eller måste operera bort en del av läppen? Hur svårt är det att pierca rätt i läppen?
Fick nämligen ta ut piercingen efter några månader pga en praktik men nu vill ja ha tillbaka den. Funderar på om jag borde gå till en riktig piercare den här gången, vilket säkert ni också tycker låter som det bästa.
Men jag är fortfarande nyfiken på hur ofta det faktiskt går riktigt illa?
(Jag har sökt både på iFokus och google men hittar inte direkt någon som VET hur riskabelt det är)
Det är ju inte rocket science att pierca igenom hud med vasst föremål, däremot är hygienen enormt viktig. Mkt skit som kan spridas via dåligt rengjorda instrument.
/Fridaybrew
#1 Ja hygienen behöver jag inte oroa mig för hos killen jag piercade mig hos sist, det vet jag.
Jag är lite kluven. Kan ju tycka att eftersom han piercade rätt första gången och jag vill ha samma sorts piercing på exakt samma ställe så bör det inte vara någon fara? Om nu inte ärrvävnaden skulle ställa till det men det verkar det inte ha gjort för andra, i alla fall inte om man bara varit piercad 1 gång tidigare på samma ställe.
De gånger jag piercat mig så har de som gjort det bara tittat så att det inte sitter några större blodkärl där de ska sticka. Har haft i tungan, off center labret och medusa, alla gjorda i studio.
Det går ju inte att se nerver och sådant genom huden och allas nerver borde ju sitta lite olika eftersom ingen har samma form på t ex läpparna..
Så så länge allt är sterilt så borde det ju egentligen inte vara större risk hos en hemmapulare, dock är det ju inget man ska uppmuntra till ^^,
Jag har hört om en enda som det har gått riktigt illa för, fast det var en ögonbrynspiercing som krånglade. Killen blev blind på ena ögat, men piercingen var gjord i studio så.. Sen finns det med all säkerhet fler som det har gått åt skogen för, både efter hemmapul och efter besök i riktig studio.
Allt man gör med kroppen innebär ju viss risk, man får själv vara beredd att stå för konsekvenserna eller helt enkelt låta bli :)
Min kusin i usa gjorde en navelpiercing, det gick åt helvete kan man lindrigt säga.
Den blev infekterad så hon fick gå på antibiotika kur, en månad senare typ började hon bli trött och hängig. Vilket en elit cheerleader inte bör bli av ingen anledning. hon blev segare och segare. Hon kollapsade hamnade på sjukhus där de konstaterade att infektionen hade spridit sig till de inre organen. Till slut hade infektionen nått hjärtat, så hon hamnade på intensiven i över 6 månader.
Turligen klarade hon sig men det var kostsamt, hon hade räkningar på över 2 miljoner dollar från sjukhuset. Sen blev hon av med 100 000 dollar i "signing" bonus med armen (hon blev discharged för att hon låg på sjukhus).
nej hon hade inte försäkringar som täckte kostnaden för vården, men hon klarade sig vilket är viktigast. Skuldsatt över öronen men frisk.
Så var tacksamma för hur vården funkar i sverige =)
/Fridaybrew
Tack för era svar!
Något jag funderar på är om risken för infektion ökar ifall ärret från min förra läppiercing numera är en pormask. Eller huserar en pormask. ><
Även om jag skulle klämma den innan jag piercar mig så finns det säkert lite kvar, tror ni det är någon risk att det "stängs in" på något vänster och blir infekterar?
Kanske lite långsökt men ville fråga här ändå. Ska se om jag kan svänga förbi en piercing studio imorgon och fråga där också.