Tatueringsdilemma
Hej,
Jag vill skaffa mig min första tatuering, och har läst på en del inför detta. Jag tänkte placera en tatuering i färg (i huvudsak mörka färger, olika nyanser av blå och lila), ca 10 cm lång och kanske 8 cm bred, på insidan av armen precis ovanför armbågen. Jag skulle vilja ha lite skuggning och ett ”moln” i bakgrunden. Idag var jag hos tatueraren jag har ”valt ut” på grund av hennes otroliga portfolio, och pratade lite kort om vad jag ville ha. Hon sade att priset skulle komma att ligga på 4000-6000 kronor. Jag tycker personligen att detta låter fruktansvärt mycket för en sådan förhållandevis liten tatuering. Jag vet att det är omöjligt för er att ge en rättvis prisuppfattning såhär, men tycker ni att det låter rimligt? Jag vill ju såklart få en tatuering jag är nöjd med så jag vill ju inte gå till vem som helst som är billigast, men jag vill ändå inte behöva betala överpris.
Till saken hör att jag nyligen flyttat till Tyskland, och det är här tatueraren finns. Jag vet ju inte hur priset på tatueringar är här, det kanske är generellt dyrare än i Sverige. Kan jag fråga andra tatuerare i området om vad de har tagit för sina tatueringar de visar upp i portfolion, eller är det en no-no? Bara för att få en generell prisuppfattning? Jag har letat runt bland många här i området (=upp till 2 timmar med bil från där jag bor) men ingen imponerade särskilt mycket på mig utom just denna tatuerare jag gick till, så att gå till någon annan här känns inte riktigt som något jag vill. Men kanske är det bara hon som är dyr? Eller kanske är det tatueringar i Tyskland som är dyrt? (Eller kanske är det inte dyrt alls? XD) Vad tycker ni? Hur skall jag göra?
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Jag tycker inte alls att det låter särskillt dyrt. hellre en snygg tatuering av en bra artist som kostar lite mer än en halvtaskig av en hemmapulare för nån hundralapp ;)
/Christine
Jag tycker att det låter dyrt, en tatuering i den storleken borde inte ta mer än timme att göra, max en och en halv och då hamnar ju timpriset på runt 4000 :s
Har två i den strl, som tog en timme, och jag betalade 2000kr/st. Dock så har jag noll koll på tatueringspriserna i Tyskland så det kan ju vara ett normalt pris där :)
Fast som ovan talare konstanterar så är det ju bättre att betala extra och få resultat därefter än att hamna hos någon taskig utövare för att spara lite pengar.
Tänk även på att det kan vara svårt att säga utifrån en ide eller bild hur mycket en tatuering kan komma att kosta. Mycker beror ju på hur pass detaljrik tatueringen blir, och hur arbetsvänlig din hud är. Kom även ihåg att det är knepigare att göra detaljer på en liten yta, jämfört med en större yta.
Det kan vara så att tatueringen blir billigare än man trott, eller dyrare, när den väl är gjord.
Det beror ju på hur mycket detaljer det är och hur lång tid den skulle ta att göra. Spontat säger jag att den inte borde kosta mer än halva summan som hon angav..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#4 Var min tanke också :)