Nackdelar med acrylsmycken.
Har fått höra detta från min piercare och det har nu spridit sig vidare i världen. Kände att det kan vara snällt att dela vidare till mina medmänniskor på I bodyart i fokus. Acryl/akryl är inget vidare bra material att ha i kroppen, det må vara det billigaste och alla har inte råd med naturmaterial. Men det är absolut värt att läsa och tänk på innan man köper smycken och sen var man sätter dem! Acryl är tex väldigt vanligt i töjningssmycken.
/Jessica
Det är dock mycket diskussion om hur mycket detta är "skrämselpropaganda" eller inte. Det är trots allt ganska låga halter man kommer i kontakt med. Det finns mycket skit man kommer i kontakt med varje dag. Men det är väl mer som en tankeställare. Tänk på vad du stoppar i din kropp, vilka ämnen och material som är bättre och sämre.
/Jessica
Vad är egentligen det bästa smyckesmaterialet? Plast är det tydligen inte..(?)
Hur är det med titan? Det är väl något av det bättre man kan få tag i?
Jag som tänkte köpa en plaststav och plastkulor till min tunga för att undvika skador men då kanske jag ska ta titanstav med plastkulor istället?
#2 Plast är nog inte det bästa alternativet ett ha i munnen. Men kirurgiskt stål tex ska gå bra. Brukar vara lätt att få tag i, och det lär inte skava mer än plast. Men vet inte vad man kan ha annars i tungan för att undvika skador.. Du menar tex om du skulle råka bita eller liknande i smycket? Vet inte om det finns silicon smycken till tungan, aldrig sett det. Titan är bra, inte allergiframkallade osv (vad jag vet, rätta mig gärna någon om jag har fel).
Men de bästa materialen beror lite på individen, vad kroppen/huden accepterar bäst. Naturmaterial funkar för många. Tex horn, ben, sten och trä. Men glas är jättebra om man skulle vara allergisk! Men det blir lite svårare med dessa i tungan kanske. Jag hade mest tex töjningsmycken i åtanke när jag la upp denna. Då det oftast är där man använder plastspiraler eller liknande.
/Jessica
Men om din Tungpiercing sitter illa så den slår emot tänderna är det nog inte så bra att ha något smycke i alls. Eftersom det då kommer nöta i vilket fall. Klart hårdare material kanske är värre då.. Men jag vet faktiskt inte. Men du var och piercade dig på CALM va? Fråga i deras facebook-grupp eller spring in till dem, de har alltid bäst svar :)
/Jessica
Alltså, jag är jättebra på att nojja mig och vill alltid ha det bästa när det gäller piercings, så jag tänkte mer i förebyggande syfte, eftersom jag läst om så många som fått problem med skador på tänder och tandkött. Jag vet ju inte vad som ska vara normalt och inte normalt, det är min första Tungpiercing :P
Tänkte mer när man äter och så, ifall man skulle bita i piercingen så är det bättre om man har plastkulor istället för stål. Har lyckats bita i den 2 ggr på 2,5 vecka.
Sen när jag slickar mig om tänderna och läpparna slår smycket emot tänderna oftast. Klickar liksom. Vet ju inte som sagt om det är normalt eller inte, den sitter inte särskilt långt ut alls, snarare standardplacering eller längre in. Finns bild här. Så jag vill gärna ha plast på åtminstone kulorna, känns mer hälsosamt mot tänderna.

Titan är ju det bästa man kan ha i kroppen, kirurgiskt stål kan man reagera på. Jag är allergisk mot det.
För munpiercings så borde det ju finnas silikonbelagda kulor titanstavar kanske? Borde ju vara en bra sak.
Qui dormit, non peccat