Conch, funderingar och frågor.
jag har ju en industrial i mitt öra men är så grymt sugen på en conch där med.
Så jag undrar, hur många här ute har en? fördelar och nackdelar?
och hur stor är risken att den stöts bort? Och är det något speciellt smycke man ska ha, jag vill gjärna ha en ring men jag har inte hittat några som är speciellt till conch och alla ser så stora ut :S hilfe? ;)
Jag har en conch :)
Fördelar och nackdelar..hmm personligen tycker jag att det är grymt snyggt, nackdelen är att den är väldigt svårläkt. Den kan må bra i några veckor för att sen krångla lite osv osv - det kan ta upp till ett år innan den läker helt.
Att ta själva hålet gjorde inte så ont men dagen efter kändes det som att jag hade blivit påkörd av en lastbil, men jag har otroligt hårt brosk så det kan ha med det att göra.
Att en conch skulle stötas bort ser jag nästan som helt omöjligt då den inte ligger ytligt i huden som tex en ögonbryns piiercing gör, den är "omringad" av brosk som håller den på plats ;)
Min piercare rekommenderar att ha vanliga barbells och inte ring. Han har sjväl en conch och säger att det är väldigt svårt att sova med en ring då det liksom trycker på hela örat eftersom brosket är så hårt..men smaken är som baken och vill man promt ha en ring så är det väl bara att testa! Själv har jag kvar samma stav som när jag tog den i september - en 10mm barbell 1,6 mm tjock.
www.kickemcattery.se

Hej tack för snabbt svar. oki, ja jag har ju en industrial också med en stav så det blir nog inte problem att sova på örat ;)
tror nog inte jag ska ha en ring i från början men ja, 1,6 är väl min tanke då jag har allt annat i samma storlek =)
åååh vill ha nuuu verkligen =)
Ja jag kan bara rekommendera att göra en :) Jag har som sagt väldigt hårt brosk så min fick han sätta lite högre upp än vad som är standard..har nått jäkla hårt veck eller vad man ska säga precis där man brukar placera den och där ville vi inte sticka ;) På bilden är den alldeles nygjord.
www.kickemcattery.se

sååå snyggt! :D fast jag hoppas kunna sätta den längre ner eftersom min industrial är ganska långt ner..vill ju gjärna kunna ha både staven och en ring i samtidigt ;) är jag helt fel ute när jag tänker att man andvänder sig utav labretter när man inte har ring i? tanken är också att när jag inte har ringen i vill jag ha typ ett lila hjärta eller så där ist =)
Jag gick ju all in och gjorde en conch på 4mm direkt ;) Inte så ont att ta, men ett helvete att sköta om. Efter 8mån med olika försök till mindre smycken, stav istället för ring etc så gav jag upp då det aldrig läkte och blev en enorm blowout full med sårvätska.. på mindre än en vecka utan smycke var det helt läkt och syns knappt något längre..
Sajtvärd på Iller.ifokus

#5 nu tycker jag att du var lite dum! ;) det är ju sååå snyggt! sen är ju frågan dock, jag har ju fortfarande problem (till och från) med min industrial, så frågan är hur örat skulle reagera med en conch… visserligen är det bara via trial and error som jag kommer få reda på det :S ska hoppa ner till piercaren i stan i slutet av månaden och prata med henne, se vad hon säger också eftersom staven sitter så långt ner på örat..(försöker visa på en bil, pappret sitter där för att svart stav + svart hål visade sig vara grymt svårt att fota =P
Brosk är bajs ;) Min daith är den enda broskpiercing jag haft som mått bra och helt läkt!
Sajtvärd på Iller.ifokus

haha maybe men så grymt sjukt snyggt och du är fortfarande dum som säger negativa saker :P
daith? måste kolla upp, är apkass på piercings-namnen :P
#11 Hahaha ;)
Väldigt snyggt med den stora ringen!

#11 HAHAHA tack för den jossan! fotfobi numero ono här jue!
fast din conch var snygg endå! men tror du inte att problemet var för att du gjorde så stort hål? vet inte om det har någon betydelse visserligen men endå =)
har kollat upp dhalia, den var faktiskt också "söt". jag gillar pierchingar som är mer "petit" istället för stora ;) farligt farligt, kanske blir en sådan med :S andvänder ju inte höger öra så jag kan lika gjärna fylla den med hål =P
Men haha, förlåt- visste inte att du hade fotfobi :P
Själv var jag inte så förtjust i den stora, och hade tänkt att ha en liten söt plugg där i hålet. Tror absolut att storleken kan spela roll men har även haft 2 helix som aldrig riktigt läkte.. Tog den i 4 mm, minskade till 3,6 för att ha en stav i istället. Och till sist minskade jag till 1,6 men hålet "slöt sig" liksom inte utan det gick fortfarande att få 3,6mm. Hade väl den lilla någon vecka innan jag tog ur den och då läkte det ihop direkt. Kroppen ville helt enkelt inte ha med den att göra :S
Sajtvärd på Iller.ifokus

#14 I don´t belive you!! ;)
men ynk, har du funderingar på att göra om den? hoppas det inte blir samma för mig :S har apkasst läkekött =/ men min industrial sitter kvar oavsett vad :P
#15 Haha, tro det eller ej, men jag har blivit rädd för att pierca mig på gamla dar :O 10 piercingar senare liksom ;) Sitter mycket hellre och plågas i 3 timmar med att bli tatuerad på div osköna ställen än får en nål tryckt genom en kroppsdel.. Kan tänka mig att göra om min medusa, men tror inte "ärret" är värt det. Conchen skulle jag inte stå ut med igen. Dermals kan jag tänka mig att göra men inget annat :P
Sajtvärd på Iller.ifokus

#16 oh f.. :O själver är jag tvärtom, eller ja, i mitt öra då det vill säga. men tattuering vet jag inte om jag vill sitte igenom igen… funderar starkt på att ta bort den jag har eftersom den har "runnit ut" och den inte är bra alls.
Men hål i öronen ger en sån där speciell känsla, precis innan man bryter igenom brosket… jag är skum, I know, men vad är det dom säger: it´s all about the pain, the ink och jewelery is just accesories. ;)
#17 nej jag tycker det är jättekul att bli tatuerad istället :) Och det tar ju mycket längre tid och är ändå inte alls lika läskigt som piercingar. Öronen är kul för det finns mycket plats att hitta på roliga saker med, men det är för jobbigt och svårläkt. tyckte det var svinjobbigt när jag töjde upp mina hål till 16mm.. Och broskpiercingar är så dåliga på att läka.. Bara jobbigt.
Och de flesta piercingar har varit rätt gött att göra. Det är nog bara medusan, daith och framför allt min nipple som jag gärna inte gör om igen ;)
Synd att tatueringen inte var ordentligt gjord :( Jag har också en liten rackare som jag kallar för min "skamfläck", men sen har jag gjort så många bättre så nu är man mest bara nöjd med lite färg :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#18 ja, jag vill ju gjärna ha fler tattueringar men min sambo är väl inte superglad över det (och missförstå mig inte nu, min kropp, mitt liv, JAG bestämmer själv vad som skall prydas därpå:P ) så jag drar väl fötterna lite efter mig antar jag… vill så gjärna gå iordning den jag redan har innan jag skaffar en ny men jag har inte bestämt mig för hur jag ska göra än, tattuera över eller göra ny?
Dock är jag nog ganska så bestämt när det gäller conchen ;) får bli ett litet besök till piercaren i stan som jag gick till sist, gillade henne: lugn, metodisk och trasig humor precis som jag =) Dessutom lyssnade hon riktigt bra på mina önskemål (bland annat mitt viktigaste och skummaste: inte låta mig få se nålen, då svimmar jag) XD
#19 En proffsig piercare låter dig aldrig någonsin se nålen, det ska va tvärtom..du ska behöva be om att se den om du vill annars ska det vara självklart att den ska vara "gömd" - tycker jag :) Det är ju så många som svimmar ändå ;)
www.kickemcattery.se
#20 Jag tycker snarare att en proffsig piercare visar och förklarar hur allt kommer gå till, och avdramatiserar det som ska hända.
Jag hade blivit skitsur om dom bara tryckt igenom något jag inte ens sett innan.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#20 nja där håller jag inte med dig, men en proffsig piercare för mig är som jodsan skriver. en som förklarar lugnt och stilla och frågar. Jag har för vana att alltid säga att jag inte vill se nålen =)
En sak till- piercaren ska ju öppna sina steriliserade förpackningar framför kunden så att man ser att sakerna inte är återanvända. Och det kan ju kanske vara svårt om man inte ska visa nålen innan..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Om man inte har bett om det försås ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#23 fast där har jag inga problem att se den, det är mer precis innan jag blir piercad som jag får panik om jag ser nålen. bara att lämna blodprov i armen är en hel process för mig men jag har aldrig mött en piercare som inte gjort prosseduern "proffsigt", alla har öppnat allt framför mig och varit lugna och metodiska =)
Det jag sa var att om du vill se nålen och BER om det så ska du absolut få se. Det finns ju många stackars småtjejer som både svimmar och kräks och att då slänga fram en nål framför dom och börja förklara…njaaa :P Man bör nog från båda parters håll komma överens om huruvida man vill se instrumenten eller inte. Jag själv går bara till en studio som jag litar på till 100% och känner faktiskt inget behov av att dom ska bevisa för mig att sakerna är sterila. Jag vill helst inte se skiten utan det är bara att köra på ;)
www.kickemcattery.se
#20 Jag tycker inte det finns något rätt eller fel. Dock ska de som håller på med både piercings och tatueringar öppna förpackningarna framför kunden för att visa att allt går rätt till.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja absolut, sen är det en annan femma om dom trycker upp nålen i plytet på dig så du får se ;)
www.kickemcattery.se